מעסיקת הענק אמזון תלך נגד הטרנד ותחייב את עובדיה לחזור למשרדים
מעסיקת הענק אמזון תלך נגד הטרנד ותחייב את עובדיה לחזור למשרדים
עובדי ענקית הטכנולוגיה, המעסיקה השנייה בגודלה בארה"ב, יידרשו לחזור לעבודה מלאה במשרדים. מהלך דומה שביצעה SpaceX של אלון מאסק הביא לעזיבת 15% מהעובדים. עבור אמזון, ייתכן ומדובר באמצעי לצמצם באופן שקט את כוח האדם
מגפת הקורונה הביאה אמנם למהפכה בשוק העבודה, אך אמזון לא מעוניינת להמשיך ולקחת בה חלק. ענקית הטכנולוגיה הודיעה בשבוע שעבר כי היא מבטלת את האפשרות לעבוד באופן היברידי מהבית והמשרד, וכי על כל העובדים להגיע למשרדי החברה חמישה ימים בשבוע. בכך סיימה אמזון את אחת ההטבות הנחשקות כיום ומסיגה לאחור את מה שרבים ראו כהתפתחות חיובית בתנאי ההעסקה.
"החלטנו שנחזור להיות המשרד שהיינו לפני פרוץ הקורונה", כתב המנכ"ל אנדי ג'סי לעובדים. "בהסתכלות לאחור על חמש השנים האחרונות, אנחנו מאמינים שהיתרונות של עבודה משותפת במשרד הם משמעותיים. ראינו שקל יותר לחברי הצוות ללמוד, לתרגל ולחזק את התרבות שלנו, ששיתוף פעולה, סיעור מוחות וחדשנות הם פשוטים ויעילים יותר, שהוראה ולמידה זורמים יותר, ושצוותים נוטים להיות מחוברים טוב יותר אחד לשני".
ג'סי הוא לא הראשון שמדבר בזכות החזרה לדפוס העבודה המלאה מהמשרד. אלון מאסק כבר לא מאפשר לעובדיו, בכל החברות שבניהולו, לעבוד מהבית. מנכ"ל גולדמן זאקס, דיוויד סולומון, אף תיאר את העבודה מהבית כ"סטייה" והחזיר את כל העובדים למשרד לחמישה ימים בשבוע. עם זאת, אמזון היא מעסיקת ענק, השנייה בגודלה בארצות הברית אחרי וולמארט, עם כ־1.6 מיליון עובדים ברחבי העולם. ולמרות שמודל העבודה ההיברידי איננו רלוונטי עבור עובדי המחסנים והשליחים הרבים, ההחלטה לחזור למשרדים נושאת משמעות סמלית רבה ויכולה להגביר את קצב חיסול מודל העבודה ההיברידי בקרב חברות רבות.
"אנחנו מבינים שייתכן וחלק מחברי הצוות שלנו הסדירו את חייהם האישיים בצורה כזו, שחזרה למשרד חמישה ימים בשבוע תדרוש כמה התאמות", הוסיף ג'סי. "כדי לעזור להבטיח מעבר חלק, הבקשה תיכנס לתוקף ב־2 בינואר 2025", סיכם במכתבו. שלושה חודשי התאקלמות אינם דבר של מה בכך ויאפשרו לעובדים שאינם מעוניינים לחזור לעבודה מלאה מהמשרד למצוא משרה חדשה.
כאשר SpaceX של מאסק חייבה את כל עובדיה לחזור למשרדים, כ־15% מהם עזבו. זו, אגב, עשויה להיות כוונה נסתרת של אמזון: לצמצם באופן שקט את כוח האדם במחלקות שונות ולהימנע ממהלך פיטורים מתוקשר על כל עלויותיו. לפחות לפי סקר פנימי שערכו עובדי אמזון במערכות התקשורת הסגורות שלהם, ואשר הגיע לידי "פורצ'ן", קיימת שביעות רצון נמוכה מאוד מהמהלך, כאשר רבים ציינו כי הם "לא מסכימים ולא יתחייבו" למדיניות החדשה.
ללא קשר להחלטות עובדי אמזון, המהלך עצמו מעורר מחלוקת. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות הראו כי עבודה היברידית מגבירה את פיריון העבודה ומועילה במיוחד לנשים. מחקר שפורסם ביוני שעבר בכתב העת המדעי Nature על ידי קינגס קולג' בלונדון, אוניברסיטת שיקגו ופרינסטון, מצא כי עובדים עם סידורי עבודה היברידיים הם בדרך כלל מרוצים יותר מהעבודה והציגו שיעורי התפטרות מופחתים, מגמה שבלטה בעיקר בקרב נשים. במקביל, רמת הפרודוקטיביות שלהם השתוותה לזו של העובדים שעבדו באופן מלא מהמשרד. עוד מצאו החוקרים, כי עובדים במודל היברידי סובלים פחות מהסחות דעת ולוקחים פחות ימי מחלה. מחקר של בתי הספר לעסקים INSEAD ו־IESE מצא, שאף שקרבה פיזית יכולה לתרום לתקשורת ולעבודה משותפת טובה יותר, קרבה חברתית גורמת לאותה השפעה בדיוק. כלומר, "אנשים יכולים עדיין לשתף פעולה ביעילות גם כשהם לא קרובים פיזית, בתנאי שיש להם קשרים חברתיים".
עם זאת, המחקרים כולם מצביעים על כך שיתרונות העבודה מרחוק או מהמשרד אינם אבסולוטיים, וכי קיימים הבדלים משמעותיים בין תעשיות, תאגידים וגם תרבויות. שונות נמדדה גם על פני מגדרים ובקרב בעלי מוגבלויות. כך למשל, מחקר של אוניברסיטת לנקסטר מצא, כי עבודה היברידית משפרת באופן דרמטי את הפרודוקטיביות של בעלי מוגבלויות, בעוד שמחקר אחר מפרינסטון מצא שונות בעבודה מרחוק עבור עובדים בבריטניה לעומת סין.
לפי סקר פנימי שערכו עובדי אמזון במערכות התקשורת הסגורות שלהם, קיימת שביעות רצון נמוכה מאוד מהמהלך, כאשר רבים ציינו כי הם לא מסכימים עם המדיניות החדשה ולא יתחייבו לה
בשנים האחרונות, מגמת העבודה ההיברידית השפיעה עמוקות גם על שוק הנדל"ן המסחרי. היא אפשרה לתאגידים לנהל מערך של "שולחנות חמים" שלא מוקצים באופן קבוע לעובדים, ובכך גם לצמצם את שטח המשרדים הכולל. רק בארצות הברית, שטח המשרדים הפנויים הגיע לשיא של 20.1% ברבעון השני של השנה. נטישה זו שינתה גם את פני הערים עצמן, כאשר שטחי המסחר הריקים גם רוקנו מרכזי ערים תוססים מתנועת אנשים ומפעילות כלכלית. אזורים שבהם התרכזו חברות הייטק נפגעו באופן המשמעותי ביותר, בהם סן פרנסיסקו, ניו יורק, וסיאטל, שם ממוקם מטה אמזון.