סגור
תוצאות פגיעת צה"ל ב דחייה ב בירות לבנון 1
נזקי התקיפה בדאחיה (צילום: AFP)

ממשלת לבנון חסרת אונים - ומשפחות עם ילדים בורחות ממעוז חיזבאללה

לאחר חיסול ראש מערך המבצעים של חיזבאללה איברהים עקיל יחד עם צמרת כוח רדוואן ואזהרות ישראל להתרחק מאתרים שבהם מאחסן ארגון הטרור אמל"ח, אזרחים רבים נמלטים מרובע הדאחיה. הממשלה הלבנונית אובדת עצות ושר הפנים אף אמר: "אין דבר שיכול להבטיח את ביטחונכם"

תחושה קשה של פחד וחוסר אונים בקרב תושבים בלבנון לקראת מה שהם סבורים כצפי לעימות נרחב בימים הקרובים בין ישראל לחיזבאללה, זאת לאחר התקיפות המסיביות של צה"ל הבוקר ובשעות הצהריים. במסרים שמועברים לתושבי לבנון על ידי צה"ל הן באמצעות הודעות טלפוניות והן באמצעות השתלטות על שידורי רדיו "קול לבנון", נקראים הלבנונים להתרחק מאתרים "סודיים" שבהם מאחסן חיזבאללה אמל"ח, כולל בתים פרטיים, מאחר שהם יותקפו.
3 צפייה בגלריה
תקיפה של צה"ל ברובע הדאחייה ביירות
תקיפה של צה"ל ברובע הדאחייה ביירות
הבניין שהותקף שבו חוסלה צמרת כוח רדוואן
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)

ממשלת לבנון אובדת עצות. היטיב לבטא זאת שר הפנים בממשלה הזמנית בסאם מולוי שאמר לתושבים כי "אין דבר שיכול להבטיח את ביטחונכם", אך הוסיף כי המדינה תנסה לסייע להם ככל יכולתה. נוכח התגברות ההתקפות הישראליות, הסתפק השר הלבנוני בהמלצה לאזרחי המדינה לדבוק בימים אלה במשפט "אללה ישמור על לבנון". בהחלט לא מסר מרגיע לתושבי לבנון החוששים ממלחמה נרחבת.

בריחה ממעוז חיזבאללה בביירות

את תחושת הלחץ ניתן לחוש היטב בדאחיה של ביירות – מעוזי חיזבאללה בדרום הבירה הלבנונית. התקיפה הישראלית בשישי אחר הצהריים שבמהלכה חוסלה כל שדרת הפיקוד של כח העילית של חיזבאללה "רדוואן" נתנה את האות לתחילת גל עזיבת תושבים לאזורים אחרים בלבנון. בעיקר מדובר במשפחות עם ילדים. בד בבד, עבודות הפינוי באתר שהותקף באזור אל קאים נמשכות גם היום ומניין ההרוגים שם עלה הבוקר ל-52 עם חילוץ גופות נוספות.

3 צפייה בגלריה
תקיפה של צה"ל ברובע הדאחייה בביירות שבה חוסל ראש מערך המבצעים בחיזבאללה איברהים עקיל
תקיפה של צה"ל ברובע הדאחייה בביירות שבה חוסל ראש מערך המבצעים בחיזבאללה איברהים עקיל
הרס בדאחיה לאחר התקיפה
(צילום: AFP)

בלילה שבין שישי לשבת החלו משפחות המתגוררות בדאחיה לעזוב לכיוון אזור הר לבנון, גם מבלי שהיה להן יעד ספציפי ללינת לילה, כך מדווח העיתון "אל אח'באר" המקורב לחיזבאללה. מעניין לציין כי לאחר פיצוצי הביפרים והווקי טוקי בימים שלישי ורביעי בשבוע שעבר לא נרשמה תנועה אל מחוץ לדאחיה מאחר שהפיצוצים הללו אירעו בכל חלקי לבנון. עם זאת, התקיפה ביום שישי התפרשה בקרב תושבי הדאחיה כתחילת סבב לחימה משמעותי נוסף - דבר שהאיץ את הצורך לעזוב. מתווך הפועל באזור עאליי שבהר הלבנון מסר לעיתון כי בתוך יומיים מאז התקיפה בדאחיה קיבל מספר חריג של שיחות (כ-80 במספר) של תושבי הפרבר שביקשו למצוא לעצמם פתרון דיור זמני.

3 צפייה בגלריה
תוצאות פגיעת צה"ל ב דחייה ב בירות לבנון 2
תוצאות פגיעת צה"ל ב דחייה ב בירות לבנון 2
52 הרוגים נכון לעכשיו בתקיפה בדאחיה שבה חוסל עקיל
(צילום: AFP)

לפי המקורות בלבנון, תושבי הדאחיה החלו ביומיים האחרונים לשכור בתים גם באזורים הנחשבים "בעייתיים" בהר הלבנון במהלך תקופת החורף המתקרב לאחר שלא הצליחו למצוא דירות פנויות באזורים אחרים "ונוחים יותר" מבחינת מזג האוויר. לדברי "סאמר", מתווך נדל"ן לבנוני, דמי השכירות עבור בתים מרוהטים (שני חדרי שינה) נעים בין 500 ל-700 דולר לחודש, מחירים זולים יותר בהשוואה לגל ההגירה הקודם במהלך עונת הקיץ, אז חוסל המפקד הצבאי של חיזבאללה פואד שוכר גם כן בדאחיה (ב-30 ביולי). דמי השכירו של דירות לא מרוהטות נעים כיום בין 220 ל-300 דולר בחודש.
מי שעוד מרגיש את תנועת ההגירה אל מחוץ לדאחיה הן תחנות המוניות. לפי הדיווח בעיתון הלבנוני, בעליה של אחת התחנות בביירות אמר כי הוא קיבל 30 פניות תוך שעתיים בלבד מרגע שישראל הפציצה את האתר בדאחיה ביום שישי האחרון. לפי הדיווחים בלבנון, מרבית העוזבים בגל הנוכחי הם משפחות עם ילדים לאחר שבתקיפה הישראלית נהרגו גם אזרחים ובכלל זה ילדים. עוד נמסר כי חלק קטן יותר בגל ההגירה הנוכחי הוא של משפחות פלסטיניות-סוריות, המתגוררות במחנה בורג' אל-בראג'נה, הסמוך לדאחיה שהחליטו לעבור זמנית לסוריה.