סגור
הר ה אוורסט הימאליה הרים
האוורסט (למעלה) (צילום: REUTERS/Desmond Boylan/File Photo)

"הרים לא באמת דוממים": מדענים גילו מדוע האוורסט ממשיך לגבוה

להר הגבוה ביותר בעולם נוספים בכל שנה 2 מ"מ; מחקר של יוניברסיטי קולג' לונדון מצא כי הסיבה לכך קשורה לתהליך גיאולוגי שיוצר נהר ארון, המרוחק כ-75 ק"מ מהאוורסט

מדענים סבורים שהצליחו לגלות מדוע האוורסט גבוה משאר הפסגות ברכס ההימלאיה וחשוב מכך - מדוע הוא ממשיך לגדול, כך לפי דיווח באינדיפנדנט.
לפי המדידות, לאוורסט, ההר הגבוה בעולם, נוספים בכל שנה בסביבות 2 מ"מ, כשהנתון הרשמי האחרון לגבי הגובה שלו עודכן ב-2020 כלפי מעלה בקרוב למטר ל-8,848.86 מטר.
בעבר הניחו כי הצמיחה המתמשכת הזו של ההר קשורה לתנועה של לוחות טקטוניים. כעת, מחקר חדש שפרסמה יוניברסיטי קולג' לונדון (UCL) מצא כי שחיקה (סחף של אדמה וסלעים) באגן הנהר ארון, המרוחק כ-75 ק"מ מהאוורסט, תורמת ככל הנראה לצמיחה של ההר. השחיקה הזו יוצרת תופעה הנקראת הרמה (Uplift) - המתרחשת כאשר חלק מהקרום של כדור הארץ מאבד מסה ואז "צף" כלפי מעלה בשל לחץ חזק ממעטפת הנוזל החם שמתחת.
"זה דומה להשלכת מטען מאוניית משא", אמר ל-BBC אדם סמית', ממחברי המחקר. "הספינה הופכת לקלה יותר, וצפה גבוה יותר. באופן דומה, כאשר קרום כדור הארץ הופך לקל יותר, הוא יכול לעלות גבוה יותר".
האוורסט נמצא על הגבול שבין סין בצפון (טיבט) לנפאל. נהר ארון זורם מטיבט לנפאל, ואז מתמזג עם שני נהרות נוספים ויוצר את נהר הקוסי, הממשיך לצפון הודו ומתחבר לגנגס. הארון זורם בעוצמה הודות להפרשי הגבהים, ואולם לפי המחקר של UCL, עוצמת הזרימה שלו התגברה לפני 89 אלף שנה, אז התמזג עם נהר או גוף מים בטיבט; בעקבות כך, יותר אדמה וסלעים החלו להיסחף, דבר שגרם לעלייה הדרגתית בשיעור ההרמה עבור האוורסט, והפסגה הלכה וגבהה.
התהליך אינו מהיר – לפי הערכות החוקרים, האוורסט גבה ב-15-50 מטר ב-89 אלף השנים האחרונות. "בעזרת כלים מבוססי GPS אנחנו רואים שההר גדל בסביבות 2 מ"מ בשנה, וכעת יש לנו הבנה טובה יותר לגבי הסיבות לכך", אמר ד"ר מתיו פוקס, ממחברי המחקר, שפורסם בכתב העת Nature Geoscience.
"אף שהרים נראים דוממים מנקודת המבט האנושית, הם למעשה כל הזמן בתנועה", הסביר פרופ' ג'ין-ג'ן דאי מהאוניברסיטה לגיאולוגיה סינית בבייג'ינג, אחד ממחברי המחקר. "הממצאים שלנו מראים כיצד לשינויים במערכת הנהרות עשויה להיות השפעה ארוכת טווח על הנוף. הסיבה העיקרית להיווצרות האוורסט היא אמנם התנגשות טקטונית, אך הצלחנו להוסיף חלקים לפאזל הזה".
לפי המדענים, התופעה משפיעה גם על הגובה של להוטסה (8,516 מטר) ומקלו (8,485 מטר) - ההרים בעלי הפסגה הרביעית והחמישית בגובהה בעולם, בהתאמה, המצויים אף הם ברכס ההימאליה, באזור האוורסט.