סגור
גלריה ויטוריו עמנואל מילנו איטליה חנויות יוקרה עשירים
גלריה ויטוריו עמנואל במילנו (צילום: M.Nergiz / Shutterstock)

למרות הכפלת המס - עשירי בריטניה וצרפת בורחים לאיטליה

ממשלת איטליה אמנם הכריזה באוגוסט על העלאת המס הקבוע לתושבים חדשים על הכנסות ממדינות אחרות ל-200 אלף יורו בשנה, אך לפי דיווח בפייננשל טיימס תוכנית הלייבור בבריטניה להעלאת מסים ואפשרות דומה בצרפת מותירים את איטליה כחלופה אטרקטיבית לבעלי ההון

השינויים הפוליטיים בבריטניה ובצרפת מבריחים את העשירים לאיטליה, זאת על אף החלטת הממשלה להכפיל את המס על הכנסות ממדינות אחרות, כך לפי דיווח בפייננשל טיימס.
הממשלה האיטלקית בראשותה של ג'ורג'יה מלוני הכריזה באוגוסט על העלאת המס הקבוע לתושבים חדשים על ההכנסות ממדינות אחרות ל-200 אלף יורו בשנה. אולם לדברי יועצי מס, לא נראה שהצעד מבריח את העשירים המהגרים. להיפך, בבריטניה, הביטול הקרב של החוק שאפשר לתושבים לא לשלם מסים בממלכה על הכנסות מחוצה לה, והתוכניות של הממשלה החדשה בראשות הלייבור להעלות מסים משאירים את איטליה כחלופה אטרקטיבית. "אנשים עוברים לא רק בגלל המסים, אלא כי אולי הם אוהבים את הריביירה האיטלקית, את האלפים האיטלקיים, האדריכלות, התרבות או האנשים", אמר מיילס דין, ראש מחלקת המס הבינלאומי בפירמת החשבונאות אנדרסן. לטענתו, העשירים שעד כה היו פטורים ממס על הכנסות מחוץ לבריטניה מעוניינים לעזוב את המדינה "בכמויות גדולות".
בדומה, האקלים הפוליטי הלא יציב בצרפת מאז הבחירות ביולי שהותירו פרלמנט תלוי, מעלה את החשש להגדלת המסים שיוטלו על העשירים. בהתאם, במספר משרדי ייעוץ באיטליה – הכלכלה השלישית בגודלה בגוש היורו – אישרו כי הם מקבלים זרם קבוע של פניות מצרפת.
ההחלטה האיטלקית להעלות את המס נבעה מתלונות התושבים נגד המס שנקבע ב-2016 כדרך למשוך את עשירי בריטניה לאחר הברקזיט. המס נקבע על סכום קבוע של 100 אלף יורו שלא השתנה מאז שהושק. לפי ההערכות, התוכנית משכה עד כה 2,730 מולטי-מיליונרים למדינה (אנשים עם הון של למעלה מ-100 מיליון דולר), ביניהם אוליגרכים, משקיעי פרייבט אקוויטי ואפילו אנשי ספורט, שמרביתם התמקמו במילאנו. המשתתפים בתוכנית משלמים את המס הקבוע על הכנסות ונכסים מחוץ לאיטליה למשך 15 שנים, וכך הם גם מוגנים מתשלום מס במקומות אחרים בשל אמנות בינלאומיות לביטול כפל מסים.
אולם, כעת החליטו בממשלה האיטלקית כי "הדבר הנכון" הוא לעדכן את תמריץ המס שנתפס כנדיב מדי. "העלייה מ-100 אלף יורו ל-200 אלף יורו לא ממש משפיעה על המולטי-מיליונרים שהם בעלי הכנסות גדולות מחוץ לאיטליה", הסביר מרקו סראטו, שותף בפירמת יועצי המס Maisto e Associati במילאנו. "הלקוחות שלנו שתכננו לעבור לאיטליה ב-2025 לא שינו את התוכניות שלהם". עוד הוסיף כי השינוי רק יעזור למנוע מצב שבו המס הקבוע יבוטל בשל "זרם גבוה של זרים שמשפיע על שוק הדיור".
יועץ המס האיטלקי מאוריציו פרסקה טען גם כן כי הלקוחות שלו לא הוטרדו במיוחד מהעלאת המס, אך כן התייחסו "לפוליטיקה" מאחורי ההחלטה ולשאלה מה זה אומר לגבי המשך קיומו של המס. "כשאנשים אמידים רוצים לעבור למדינה אחרת, 100 אלף יורו בשנה זה לא מה שימנע זאת מהם", אמר. "אבל הם רוצים להיות בטוחים שהמס הזה יישאר בתוקף גם בעתיד".
לפי פרסקה, הממשלה העלתה את המס כדי להרגיע את טענות הציבור נגד התמריצים הנדיבים דווקא לעשירים זרים. "הממשלה האיטלקית רוצה להימנע מקבלת החלטה פוליטית על ההגינות של הסכום החד-שנתי הזה", אמר והוסיף כי 100 אלף יורו נתפס כ"זול" לאחר מספר שנים של אינפלציה גבוהה. עם זאת, על אף שינויי הממשלות התכופים באיטליה הגוררים שינויים תכופים במדיניות, המס הזה שרד כבר חמש ממשלות.
יועצי המס ציינו עוד כי להערכתם הממשלה ניהלה את השינוי במיומנות. התעריף החדש יחול רק על תושבים חדשים שמגדירים את איטליה כמקום המגורי העיקרי שלהם לצרכי תשלום מס, כך שמי שכבר לוקח חלק בתוכנית ימשיך לשלם את התעריף הקודם. שאר התנאים נותרו כשהיו, וזאת כנראה כדי לסמן שהתוכנית יציבה ולא תבוטל בקרוב.
ג'ייקוב זמבוני מחברת הייעוץ הנלי אנד פרטנרס מאמין גם כן כי הלקוחות יסתגלו במהירות לתעריף החדש תחת הנסיבות הנוכחיות. לדבריו, באוגוסט נרשם זינוק של פי 10 בפניות מצד תושבים בבריטניה ובצרפת לגבי מעבר לאיטליה, זאת בהשוואה לאוגוסט אשתקד.
איטליה הפכה ליעד פופולרי בקרב העשירים, לצד מקלטי מס כמו מונאקו, שוויץ, דובאי, יוון, קפריסין ומלטה. עם זאת היועצים טוענים כי המס הוא לא הגורם היחיד בבחירית יעד. "חלק ניכר מההחלטה קשור לגורמים כמו אורח החיים, חיבור לשאר העולם", אמר יועץ המס הבריטי דין. "אין מקום אחד שמתאים לכולם".