סגור

הקלות ברגולציה, הגדלת הגירעון ועימות סחר עם סין: הציפיות מכהונה נוספת של טראמפ

ניסיון ההתנקשות ביום שבת מחזק את סיכוייו של דונלד טראמפ לזכות בכהונה נוספת כנשיא; ונטאג' פוינט: "האירוע הזה מפחית את חוסר הוודאות"; גולדמן זאקס: "ניצחון של טראמפ עשוי לדחוף את ההכנסות של חלק מהחברות גם בלי שיבצע שינויים משמעותיים במדיניות"

ניסיון ההתנקשות ביום שבת בנשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, מחזק אף יותר את סיכוייו לזכות בכהונה שנייה בבחירות שיתקיימו בנובמבר.
התחרות בין טראמפ – מועמד המפלגה הרפובליקנית – והנשיא הנוכחי ג'ו ביידן, איש המפלגה הדמוקרטית, הייתה צמודה בתחילתה אך טראמפ הצליח לבסס פער קטן שהלך וגדל מאז העימות בחודש שעבר, שעורר חששות בקרב מצביעים רבים לגבי מידת כשירותו של ביידן לתפקיד.
כעת ההערכה הרווחת היא כי האירוע יעזור לטראמפ לזכות בתמיכה נרחבת יותר הן בקרב מצביעי המפלגה הרפובליקנית והן בקרב בוחרים מתלבטים. במקביל, בקמפיין של ביידן יאלצו למתן את השיח ובעיקר את הטענות כי טראמפ מהווה סכנה לדמוקרטיה. כך, שעות ספורות לאחר ניסיון ההתנקשות הקפיא המטה של ביידן חלק מהקמפיין המתוכנן.
הקמפיין של טראמפ יזכה לדחיפה נוספת הודות לפתיחתה היום (ב') של הוועדה הרפובליקנית הלאומית במילווקי. טראמפ כבר זכה לתמיכה פומבית של לפחות שתי דמויות ציבוריות מאז התקרית. "אני לגמרי תומך בנשיא טראמפ ומקווה שיתאושש במהירות", כתב ביום ראשון מנכ"ל טסלה אלון מאסק בפלטפורמת הרשת החברתית X שבבעלותו. בדומה, גם ביל אקמן, מנכ"ל קרן הגידור פרשינג סקוור, שתמך בניקי היילי יריבתו של טראמפ במפלגה הרפובליקנית, הודיע רשמית על תמיכתו בו.
עוד לפני הירי בעצרת בחירות בפנסילבניה, ששרט את אוזנו של טראמפ, בשווקים הגיבו לאפשרות של שובו לבית הלבן על ידי התחזקות הדולר וביסוס עמדות לקראת עקומת תשואות אג"ח ממשלתיות תלולה יותר.
"הבחירות קרוב לוודאי שיסתיימו בניצחון מוחץ - האירוע הזה מפחית מחוסר הוודאות", הסביר לרויטרס ניק פריס, המשקיע הראשי של חברת ניהול הנכסים ונטאג' פוינט. באופן כללי, השווקים נוטים להגיב בצורה חיובית יותר לניצחונות של מועמדים רפובליקנים, כך לפי ניתוח שערכו האנליסטים בגודלמן זאקס. "בחמש מערכות הבחירות שנערכו ב-20 השנים האחרונות, מדדים כמו אמון המנכ"לים, סנטימנט הצרכנים ובייחוד אופטימיות של עסקים קטנים, הגיבו בצורה חיובית יותר לניצחונות של המועמדים הרפובליקנים לעומת הדמוקרטים", הסבירו. "ניצחון של טראמפ עשוי לדחוף למעלה את ההכנסות של חלק מהחברות גם בלי שיבצע שינויים משמעותיים במדיניות".
בכל זאת, השינויים שכן צפויים תחת כהונה שנייה של טראמפ כוללים הידוק מדיניות הסחר מחד והקלה ברגולציות במגוון תחומים משינוי אקלים ועד למטבעות קריפטו מאידך. אם ייבחר טראמפ הוא גם קרוב לוודאי שיפעל להארכה של הורדות שיעורי מס החברות ומס הכנסה, אותן ביצע בכהונתו הראשונה - צעדים שמעוררים חשש לבשל השפעתם על הגדלת הגירעון התקציבי של ארצות הברית. בהתאם, מהלכים כאלה עשויים להוביל לירידות בשוק החוב. "אם טראמפ ינצח ויעשה את כל הדברים האלה שאמר שיעשה, נחווה ירידות חדות יותר בשוקי האג"ח", הוסיף מייקל פורבס, מנכ"ל חברת הפיננסיים Tallbacken Capital Advisors. "להערכתי ההשפעה הגדולה ביותר של הבחירות השנה תהיה על שוקי האג"ח, ולא המניות".
מלבד הרחבת הגירעון, חזרתו של טראמפ לבית הלבן עשויה להוביל לעלייה מחודשת באינפלציה ובכך לתקופה ארוכה יותר של שיעורי ריבית גבוהים, כך לפי סקר שערכו בוול סטריט ג'ורנל בקרב 68 כלכלנים, אנשי עסקים ואקדמאים לפני תקרית הירי. "אני חושב שיש סיכון ממשי להאצה מחודשת באינפלציה תחת כהונה של טראמפ", אמר ברנרד באומהול, מאקונומיק אאוטלוק גרופ. הסיבות לכך כוללות גם את הפחתת כוח העבודה בשל קיצוץ מסיבי במהגרים, אותו הבטיח טראמפ להוציא לפועל. לדבריו של מייקל קלמנס ממכון פיטרסון לכלכלה בינלאומית, ההצעה של טראמפ בנוגע להגירה תפגע בכלכלה האמריקאית בטווח הארוך ותוביל לכך שבעלי עסקים יעדיפו לצמצם השקעות או להעביר את הפעילות למדינות אחרות. בהתבסס על מחקרים מאוניברסיטת קולורדו, קלמנס מעריך כי עבור כל מיליון עובדים שיגורשו מארה"ב, 88 אלף תושבים יאבדו את מקום העבודה שלהם.
כמו כן, טראמפ קרוב לוודאי שלא יאריך את כהונתו של נגיד הבנק הפדרלי המרכזי, ג'רום פאוול. "אם טראמפ יערער על העצמאות והמהימנות של הפד, כפי שהוא הוכיח שיבכולתו לעשות, זה יקשה מאוד על המאמצים להשתלט על האינפלציה", הוסיף הכלכלן ג'ייסון פורמן מאוניברסיטת הרווארד.
מחוץ לארצות הברית, כהונה שנייה של טראמפ קרוב לוודאי שתקשה אף יותר על המאמצים של הממשלה הסינית לתמרץ צמיחה בכלכלה השנייה בגודלה בעולם. זאת משום שהוא כבר הכריז כי יטיל מכס של יותר מ-60% על כל היבוא מסין.
במקביל לחששות בעניין זה בסין, השבוע נפתחה במדינה פסגת מנהיגי המפלגה הקומוניסטית, שתעסוק בעיקר בכלכלה. זאת בין היתר לנוכח נתוני הצמיחה של הרבעון השני שעמדו על 4.7% לעומת השנה שעברה והיו הנמוכים ביותר מזה חמישה רבעונים.
"הסבירות המתגברת לכהונה שנייה של דונלד טראמפ כנשיא ארה"ב פירושה גם שסין תזדקק לצעדי מדיניות נוספים כדי להגדיל את הביקוש המקומי באופן מסודר, שכן יש סיכונים להאטה בביקוש החיצוני", אמר לבלומברג הכלכלן שיאג'יה זהי מקרדיט אגריקול בהונג קונג. המדיניות הזו תשפיע גם על הכלכלה האמריקאית, ולפי הערכות של המועצה העסקית של ארה"ב-סין, השתת המכסים המתוכננת של טראמפ תעלה לכלכלה האמריקאית 1.6 טריליון דולר לאורך חמש שנים.
בתוך כך, בקונגרס האמריקאי פתחו בחקירה נגד השירות החשאי בשל הכשלים בהגנה על טראמפ. "אנחנו פותחים בחקירה סביב כשלי האבטחה הלא מקובלים הללו בפנסילבניה", מסר קרלוס גומז, חבר בוועדת הקונגרס לביטחון לאומי. יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון כבר הודיע כי מנהלת השירות החשאי קימבלרי צ'יטל תוזמן להעיד בפני הקונגרס.