סגור
קרפור קארפור אזהרת אינפלציה
שלט עם המילה "שרינקפלציה" בסניף של קרפור (צילום: רויטרס)

מדוע הציבה קרפור שלטי "שרינקפלציה" על המדפים בצרפת?

הרשת הצרפתית הציבה שלטים עם המילה שמחברת בין המילים "התכווצות" ל"אינפלציה" לצד מוצרים של נסטלה, יוניליוור ופפסיקו שהתכווצו בנפחם או במשקלם, אך מחירם נותר ללא שינוי. לטענת הרשת, המטרה היא להפעיל לחץ על היצרניות - אך יש שטוענים שפתיחת חזית כזו לא תפתור את הבעיה

רשת הסופרמרקטים הצרפתית קרפור הצמידה השבוע למדפיה בצרפת מדבקות אזהרה מ"שרינקפלציה" (חיבור בין המילים "התכווצות" ו"אינפלציה"). לפי הדיווח ב-BBC, המדבקות הודבקו לצד מוצרים שבהם תוכן האריזות נעשה קטן יותר בזמן שהמחיר נשאר קבוע, כמו למשל תה קר של ליפטון, שוקולד לינדט, וגלידת ווייניטה. קרפור אמרה שעשתה זאת כדי להפעיל לחץ על היצרניות להימנע מהעלאת מחירים.
רשת הסופרמרקטים השנייה בגודלה בצרפת סימנה את המוצרים הללו באמצעות מדבקות על המדפים שאומרות "נפחו/משקלו של המוצר הזה ירד, בעוד שהמחיר הריאלי שנגבה על ידי היצרן עלה". לדברי סטפן בומפה, מנהל קשרי לקוחות בקרפור, "כמובן שהמטרה היא לסמן את המוצרים האלה כדי שיהיה אפשר לומר ליצרנים שעליהם לחשוב מחדש על התמחור".
קרפור זיהתה 26 מוצרים שהתכווצו מבלי שמחירם ירד, המיוצרים על ידי החברות נסטלה, פפסיקו ויוניליוור. קרפור מסרה שפורמולת תינוקות גיגוז תוצרת נסטלה עברה מאריזות של 900 גרם ל-830 גרם, לדוגמה, בעוד שבקבוק תה קר ליפטון בטעם אפרסק ללא סוכר, תוצרת פפסיקו, התכווץ ל-1.25 ליטרים מ-1.5 ליטרים. כמו כן, ווייניטה תוצרת יוניליוור התכווצה מ-350 ל-320 גרם - אך ללא שינוי במחיר.
קמעונאיות ויצרניות מזון צרפתיות נמצאות תחת לחץ להוריד מחירים, בעוד הצרכנים נאבקים בעליות המחירים החדות. ביוני זימן שר האוצר הצרפתי ברונו לה מר נציגי 75 רשתות קמעונאות וקבוצות צרכנים לפגישה בנושא המחירים, והאשים את היצרנים בעמידה מהצד בכל הקשור לאינפלציה.
קבוצות צרכנים בריטיות הזהירו גם הן משרינקפלציה המשפיעה על נפחם של מוצרים שכיחים, החל ממזון לחתולים ועד ביסקוויטים, אך לפי הדיווח ב-BBC אין זה סביר שסופרמרקטים בבריטניה יפעלו בצורה דומה, כיוון שהאסטרטגיה הזאת מסתכנת ב"הרעלת" היחסים בין היצרניות לקמעונאיות. "זוהי דרך מאוד בוטה להתחרות", אמר מומחה הקמעונאות הבריטי ג'ד פאטר. "לנהוג ככה עם הספקיות שלך, זה לא יעזור".