סגור
משבר אקלים

ביידן הורה להיערך להשפעה הצפויה של משבר האקלים על הכלכלה האמריקאית

נשיא ארה"ב חתם על צו המורה ליצור בתוך 120 ימים אסטרטגיית סיכונים פיננסיים קשורי אקלים, שתכללול מדידה, הערכה וחשיפה של סיכוני אקלים פיננסיים לממשל הפדרלי, תוכניותיו ונכסיו, ובחינת המימון הדרוש על מנת להגיע ליעד של איפוס פליטות גזי חממה עד 2050

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, חתם בסוף השבוע על צו נשיאות שמורה לסוכנויות השונות של הממשל האמריקאי להערך להשפעה הצפויה של משבר האקלים על הכלכלה. "ההשפעות המתגברות של שינוי אקלים מייצגות סיכון פיסי לנכסים, למדדי המניות, להשקעות ציבוריות ולחברות", הוא כתב.

מדעני אקלים וכלכלנים מזהירים זה זמן רב שהחרפת משבר האקלים תלווה בפגיעה משמעותית בכלכלה העולמית. וגם בכירים בפדרל ריזרב החלו השנה להתריע על כך. עתה, מכיר הממשל האמריקאי רשמית בכך שלמשבר האקלים תהיה פגיעה כלכלית שלא ניתן להמנע ממנה, ומורה לרשויות הפדרליות להערך בהתאם.
1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן 7.5.21
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן 7.5.21
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(בלומברג)
במסגרת זו, הורה ביידן לממשלו ליצור בתוך 120 ימים אסטרטגיית סיכונים פיננסיים קשורי אקלים, שתכללול מדידה, הערכה וחשיפה של סיכוני אקלים פיננסיים לממשל הפדרלי, תוכניותיו ונכסיו, ובחינת המימון הדרוש על מנת להגיע ליעד של איפוס פליטות גזי חממה עד 2050.
הצו הנשיאותי מורה גם לרגולטורים הפיננסיים של ארה"ב לבצע הערכה נפרדת משלהם, שתכלול בחינה של סיכונים פיסיים ומסורתיים ליציבות הממשל הפדרלי והמערכת הפיננסית של ארה"ב כתוצאה ממשבר האקלים. בנוסף, משרד העבודה התבקש לבחון את החסינות של חסכונות ופנסיות מסיכוני אקלים פיננסיים, משרד האוצר התבקש לבחון כיצד ניתן לשלב סיכוני אקלים במערכת ניהול הפיננסים של הממשל הפדרלי, והגופים שאמונים על גיבוש התקציב הפדרלי התבקשו לבחון את ההשפעות התקציביות ארוכות הטווח של המשבר, ולהעריך את העלויות ואבדן ההכנסות שעלול הממשל לספוג.
"המערכת הפיננסית המודרנית נבנתה על בסיס ההנחה שהאקלים יציב", צוטט בניו יורק טיימס ב ראש המועצה הלאומית לכלכלה, בריאן דסי. "זה ברור שאנחנו כבר לא חיים בעולם שכזה".
משבר האקלים מציב שני סיכונים מרכזיים לכלכלה. הראשון, גידול מתמשך בעלויות שונות כתוצאה מנזקים פיסיים לבניינים, תשתיות, שרשראות אספקה ויבולים בגלל עלייה בשכיחות של אירועי קיצון או כתוצאה משינוי ארוך טווח באקלים שמצריך שינויים בפרקטיקות ישנות. השני, פגיעה בשווי של חברות דלקי מאובנים בגלל מעבר לאנרגיות מתחדשות ומכוניות חשמליות. בשעה שהפגיעה השנייה תאוזן במידה רבה על ידי עלייה בשווי של חברות אנרגיה מתחדשת, הקף הפגיעה הראשונה הוא במידה רבה תעלומה, שמצריכה הערכות מקיפה ומדוקדקת של המערכת הכלכלית.
הצו הנשיאותי של ביידן, כמו רבות מפעילותיו בנושא משבר האקלים, מדגים הבנה של עומק הבעיה ושל המורכבות בהתמודדות אתה. הוא מזהה היטב שצפויה פגיעה כלכלית משמעותית ככל שנזקי משבר האקלים ימשיכו להצטבר, ומורה על הערכות מקיפה אליה שכצעד ראשון כוללת בחינת רוחב מחייבת של אותה פגיעה צפויה, ושמכינה את התשתית לצעדי מיטיגציה שיבואו בהמשך.