סגור
מותג הנעליים סטיב מאדן
מותג הנעליים סטיב מאדן (צילום: רויטרס)

כוננות טראמפ: סטיב מאדן חותך את הייבוא מסין בעד 45%

הנשיא הנבחר מתכוון להעלות את המכסים על תוצרת סין ב-60%, ומותג הנעליים המוביל כבר נערך לכך; במקביל מתכוננים בחברה לזרז הוצאתם של מוצרים שנמצאים עתה בסין; ההערכות הן שעוד חברות ינקטו בצעדים דומים

מותג הנעליים סטיב מאדן מתכוון לצמצם את כמות המוצרים שהוא מייבא מסין בשיעור של עד 45% עד השנה הבאה, בעודו מתכונן לכניסתו של נשיא ארה"ב הנבחר, דונלד טראמפ, לתפקיד. זאת על רקע הבטחתו של האחרון להטיל מכסים כבדים על יבוא ממדינות אחרות. כך על פי כתבה בסוכנות הידיעות AP.
החברה, הידועה במוצרי ההנעלה הפופולריים שלה בקרב בני נוער, הודיעה על המהלך בשיחה עם המשקיעים שערכה שלשום (ה'), ומסרה שמזה כמה שנים היא מפתחת רשת מפעלים בקמבודיה, ויטנאם, מקסיקו וברזיל. אנליסטים מאמינים שחברות נוספות צפויות ללכת בעקבותיה.
במהלך כהונתו הראשונה הטיל טראמפ מכסים על מוצרים כמו פאנלים סולאריים, פלדה, אלומיניום, ולמעשה כמעט כל מוצר תוצרת סין. אך הפעם הוא הרחיק לכת עוד יותר והבטיח מכס של 60% על סחורות מסין, לצד מכס של עד 20% על כל יבוא אחר לארה"ב. "התכוננו לתרחיש בו יהיה עלינו להוציא מוצרים מסין ביתר מהירות", כך אמר מנכ"ל סטיב מאדן, אדוארד רוזנפלד, "לכן, החל מאתמול בבוקר, אנו מיישמים את התוכנית הזאת".
רוזנפלד ציין שהיבוא לארה"ב מהווה כשני שלישים מסך עסקי החברה. מתוך שני שלישים אלה, מעט יותר מ-70% מהמוצרים מגיעים מסין. מטרת החברה היא שרק כרבע מעסקיה יהיו כפופים למכסים המוטלים על סין. ב-2023 רשמה סטיב מאדן הכנסות של כשני מיליארד דולר.
פדרציית הקמעונאות הלאומית (NRF), הארגון הגדול מסוגו בארה"ב, מתח ביקורת על הצעתו של טראמפ ומסר בשבוע שעבר שרק המכסים המוצעים על שש קטגוריות - ביגוד, צעצועים, ריהוט, מכשירי חשמל, הנעלה וציוד לטיולים - יפחיתו את כוח הקנייה של הצרכן האמריקאי ב-46 מיליארד דולר ל-78 מיליארד מדי שנה, כל עוד המכסים בתוקף. כך מצא מחקר שערכה עבורו חברת Trade Partnership Worldwide. משמעות הדבר היא למשל שמכנסי ג'ינס לגברים שעולים כיום 80 דולר יעלו בין 90 ל-96 דולר, ומעיל שעולה כיום 100 דולר יעלה בין 112 ל-121 דולר, כך על פי המחקר.