סגור
מישל באומן Michelle Bowman חברת ועדת השוק הפתוח בפד
מישל באומן Michelle Bowman חברת ועדת השוק הפתוח בפד (בלומברג)

הפרוטוקולים של הפד חושפים חילוקי דעות על גובה הפחתת הריבית

הבנק המרכזי האמריקאי הוריד בספטמבר את הריבית באופן אגרסיבי, בשיעור של 0.5%; מהפרוטוקולים של הדיונים שפורסמו הערב עולה כי חלק מבכירי הפד הביעו תמיכה בהפחתה מתונה יותר, של 0.25%

בכירי הפדרל ריזרב הסכימו בפגישתם בספטמבר כי יש להוריד את הריבית - ואולם התגלעו ביניהם חילוקי דעות בנוגע לגובה ההורדה. כך עולה מהפרוטוקלים של הפד שפורסמו הערב. בסופו של דבר הפחית הבנק המרכזי האמריקאי את הריבית באופן אגרסיבי, ב-0.5%.
חלק מבכירי הבנק הביעו תמיכה בהפחתת ריבית מתונה יותר, בשיעור של 0.25%; לדעתם, יש לוודא כי שיעור האינפלציה אכן יורד באופן עקבי לכיוון היעד (2%); הם היו פחות מוטרדים מהחשש כי הותרת הריבית ברמה גבוהה יחסית תפגע בשוק העבודה ותדרדר את כלכלת ארה"ב למיתון.
לבסוף, רק המושלת מישל באומן הצביעה נגד הורדת הריבית ב-0.5%, בנימוק כי היא מעדיפה הורדה של 0.25%. זו היתה הפעם הראשונה מאז 2005 שמושל בוועדת השוק הפתוח הצביע נגד החלטה מוניטרית.
לפי הפרוטוקולים, "כמה משתתפים בישיבה ציינו כי היו מעדיפים הפחתה של 0.25%, וכי היו מצביעים בעד הצעה כזו". עוד נכתב כי "כמה משתתפים ציינו שהפחתת ריבית של 0.25% תעלה בקנה אחד אחד עם מתווה הדרגתי שיאפשר לקובעי המדיניות להעריך את ההשפעה על הכלכלה".
לעומת זאת, לפי הפרוטוקלים, "רוב גדול" של המשתתפים בישיבה תמכו בהפחתת ריבית של 0.5%, וזאת "לאור האינדיקטורים לגבי האינפלציה ושוק העבודה".
ביום שישי האחרון פורסם דו"ח התעסוקה לספטמבר, שהצביע על תוספת של 254 אלף משרות חדשות - הרבה מעל ציפיות האנלסיטים. המשמעות היא שייתכן כי שוק העבודה חזק יותר ממה שסברו בכירי הפד שתמכו בהורדת ריבית אגרסיבית. עם זאת יצוין כי דוחות התעסוקה שפורסמו בחודשים הקודמים הצביעו על תוספת קטנה בהרבה של משרות חדשות. נתוני התעסוקה לספטמבר הגבירו את ההערכות שלפיהן הפחתות הריבית הבאות לא יהיו אגרסיביות.