סגור
חללית סטארליינר של בואינג מתחברת לתחנת החלל הבינלאומית
חללית סטארליינר של בואינג מתחברת לתחנת החלל הבינלאומית (צילום: NASA)

בואינג שוקלת למכור את פעילות החלל שלה עם נאס"א

המנכ"ל החדש של בואינג קלי אורטברג מבקש לייעל את החברה ולבלום את הפסדיה. החברה שעזרה לשלוח את האנשים הראשונים לירח עשויה למכור את הפעילות המשותפת שלה עם נאס"א, כולל רכב החלל סטארליינר והתמיכה בתחנת החלל הבינלאומית

בואינג, החברה שעזרה לשגר את האנשים הראשונים לירח, מבקשת כעת לצאת ממירוץ החלל. החברה המתמודדת עם שורה של משברים בוחנת מכירה של הפעילות ההיסטורית שלה עם נאס"א, כולל רכב החלל הבעייתי סטארליינר והפעילויות התומכות בתחנת החלל הבינלאומית, כך עולה מדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל".
המהלך הוא חלק מהאסטרטגיה של המנכ"ל החדש של בואינג קלי אורטברג לייעל את החברה ולבלום את הפסדיה. הוא נמצא בשלב מוקדם ועשוי שלא להבשיל לעסקה. בואינג מתמודדת עם משבר פיננסי הולך ומעמיק. איגוד העובדים הגדול ביותר שלה דחה שתי הצעות להסכמי שכר חדשים והאריך את העיצומים שהשביתו את רוב ייצור המטוסים שלה. במקביל פרויקטי החלל וההגנה של בואינג סובלים מעיכובים וחריגה בעלויות.
במשך עשורים בואינג עבדה בצמידות על תוכניות גדולות של נאס"א, כולל משימות האסטרונאוטים של אפולו ויצירת תחנת החלל. בשנים האחרונות SpaceX החליפה את בואינג כשותפה המובילה של הסוכנות. לאחרונה נאס"א בחרה לתת לשני אסטרונאוטים להמתין חודשים לחזרה מתחנת החלל הבינלאומית בחללית של SpaceX לאחר שצצו בעיות בטיסת החלל האנושית הראשונה של סטארליינר.
בואינג צפויה לשמור על תפקידה בפיקוח על מערכת השיגור לחלל (SLS), טילי ענק שנאס"א משלמת לבואינג לבנות עבור משימות חקר הירח העתידיות. הטיל השלים בהצלחה את טיסתו הראשונה עבור נאס"א לפני כשנתיים, אם כי בואינג התמודדה עם אתגרי ייצור ובעיות בקרת איכות במערכת.
בואינג ושותפתה לוקהיד מרטין מחפשות במשך יותר משנה קונה למיזם שיגור הטילים המשותף שלהן, United Launch Alliance. המיזם המשותף, בבעלות שווה של שתי החברות, פועל בנפרד מחברות האם ומתמקד בשיגורים הקשורים לביטחון הלאומי של ארה"ב.
אורטברג, שנכנס לתפקיד מנכ"ל בואינג באוגוסט האחרון, אמר כי הוא שוקל מכירת נכסים ומחפש להיפטר מתוכניות בעייתיות. "עדיף שנעשה פחות ונעשה זאת טוב יותר מאשר לעשות יותר ולא לעשות זאת היטב", אמר אורטברג בשיחה עם אנליסטים השבוע. "איך אנחנו רוצים שהחברה הזו תיראה בעוד חמש ועשר שנים? האם הדברים האלה מוסיפים ערך לבואינג או מסיטים אותנו מהפוקוס שלנו?".
אורטברג פיטר את ראש חטיבת ההגנה והחלל של בואינג בספטמבר. עסקי החלל הם חלק קטן מאותה יחידה, המייצרת מטוסי קרב ומסוקים לפנטגון ורשמה הפסד של 3.1 מיליארד דולר על הכנסות של 18.5 מיליארד דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2024. לפני שאורטברג הצטרף, בואינג ניהלה שיחות עם Blue Origin, חברת החלל בבעלות המיליארדר ג'ף בזוס, על כך שתיקח ממנה חלק מתוכניות החלל של נאס"א.
גם תוכנית סטארליינר וגם העבודה שביצעה בואינג עבור תחנת החלל הבינלאומית ניצבות בפני חוסר ודאות, בין אם החברה בסופו של דבר תמכור אותן או לא. נאס"א מתכננת להוריד את תחנת החלל ממסלולה סביב 2030. בחודש שעבר הסוכנות אמרה כי היא עדיין בוחנת את עתידו של סטארליינר.