סגור
בשר מתורבת שגדל בתנאי מעבדה Upside Foods
בשר מתורבת שגדל בתנאי מעבדה, חברת Upside Foods (צילום: אלף פארמס)

ארה״ב הופכת למדינה השנייה בעולם שמאשרת שיווק בשר מתורבת

החברות Upside Foods ו-Good Meat, דיווחו אתמול כי השלימו את ההליך הרגולטורי מול משרד החקלאות האמריקאי, וכעת ימכרו בשר שגדל במעבדה על בסיס תאי בעלי חיים. סינגפור אישרה כבר ב-2020 מכירת בשר מתורבת

ארה״ב מאשרת לראשונה שיווק לצרכנים של בשר מתורבת, והופכת למדינה השנייה בעולם, אחרי סינגפור, שתאפשר מכירה של בשר שגודל במעבדה על בסיס תאי בעלי חיים.
זאת, לאחר ששתי חברות, Upside Foods ו-Good Meat דיווחו אתמול (יום ד׳) כי השלימו את ההליך הרגולטורי מול משרד החקלאות האמריקאי, וכעת הן יכולות למכור את העוף המתורבת שגדל במכלי המתכת במעבדה שלהן. שתי החברות קיבלו השנה אישור ממינהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA, לשווק את המוצר שלהן.
ג'וש טטריק, מנכ״ל גוד מיט, המוכרת את העוף המתורבת שלה במסעדה בסינגפור מאז 2020, אמר כי האישור הוא "רגע מרכזי עבור החברה שלנו, התעשייה ומערכת המזון". עם זאת, הבשר המתורבת לא ימכר במרכולים הקרובים לבתי הצרכנים בקרוב. בשל היותו מוצר בשלבי פיתוח הניתן לייצור בכמויות קטנות יחסית, בשר מתורבת יימכר תחילה באופן מוגבל במסעדות מצומצמות.
העוף של Upside יושק במסעדה של השף דומיניק קרן בסן פרנסיסקו, בעוד שהמוצר של Good Meat יימכר לראשונה במסעדה בוושינגטון לפי החלטתו של השף חוסה אנדרס. כשיימכרו לצרכנים, מוצרי החברות יסומנו כ"עוף מתורבת מתאים". עד היום, Eat Just גייסה 978.5 מיליון דולר, ו-Upside Foods גייסה 608.4 מיליון דולר.
המוצרים החדשים אינם צמחוניים, אלא בשר שגדל בסביבה המוכרת יותר לתעשיית התרופות מאשר למגזר המזון. הבשר מיוצר על ידי הכנסת תאי גזע מהשומן או השריר של בעל חיים לתוך מצע תרבית שמזין את התאים ומאפשר להם לגדול. לאחר מכן מכניסים את המדיום לביוראקטור כדי לתמוך בצמיחת התאים, ומייצרים מוצר סופי הדומה לבשר מסורתי. בשלב זה, מוצרי תעשיית הבשר המתורבת אינם מכילים 100% בשר, אלא אחוזים משתנים, לצד רכיבים נוספים כמו סויה.
תעשיית הבשר המתורבת, אילו תצלח את שלבי הפיתוח ותחדור לשווקים, תצליח למזער את הפגיעה המשמעותית של תעשיית המזון מן החי בסביבה (בין היתר, כריתת יערות וזיהום אוויר ומים) ובבעלי החיים, ולצמצם את תרומתה הגדולה לשינויי האקלים בשל פליטות גזי החממה.
לסטארט-אפים של בשר מתורבת יש עדיין מכשולים רבים בדרך להפיכתם למוצר מדף. חברות עדיין מתמודדות עם קשיי ׳גדילה׳, ומחפשות דרכים אפקטיביות לייצר את מוצריהן בקנה מידה המאפשר שיווק רחב ובמחירים שאינם גבוהים מאוד. אילו יצליחו החברות למסחר את מוצריהן, פירמת הייעוץ מקינזי צופה כי עד 2030 בשר מתורבת יכול לספק עד מחצית מ-1% מאספקת הבשר בעולם, המייצג מכירות של 25 מיליארד דולר.