לקראת כניסת טראמפ: חשש להרעה באקלים העסקי וירידה בהיקף המשרות בארה"ב
לקראת כניסת טראמפ: חשש להרעה באקלים העסקי וירידה בהיקף המשרות בארה"ב
מדד ביטחון הצרכנים שמפרסמת קונפרנס בורד ירד החודש במפתיע ביותר מ-8 נקודות ל-104.7 נקודות. במקביל מדד הציפיות, הבוחן את ביטחון הצרכנים לטווח קצר, רשם את הירידה החודשית החדה מנובמבר 2020 לרמה הקרובה לכזו המאותתת היסטורית על מיתון קרב
ברקע הנתונים החזקים הזורמים ממרכזי הקניות האמריקאיים, ביטחון הצרכנים בארצות הברית רשם דווקא ירידה בלתי צפויה החודש, זאת בצל החששות להידרדרות כלכלית בשנה הבאה עם כניסת הממשל החדש בראשותו של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ.
מדד ביטחון הצרכנים שמפרסמת קבוצת המחקר קונפרנס בורד ירד ב־8.1 נקודות ל־104.7. במקביל, מדד הציפיות, הבודק את ביטחון הצרכנים לטווח קצר בסוגיות של הכנסה, עסקים ושוק התעסוקה, צנח ב־12.6 נקודות ל־81.1, רמה הקרובה לכזו המאותתת היסטורית על מיתון קרב. מדובר בירידה החודשית החדה ביותר מאז נובמבר 2020.
"השינוי לטובה שנרשם בביטחון הצרכנים באחרונה לא נמשך בדצמבר והמדד נפל לרמות שאפיינו את השנתיים האחרונות", כך לפי דיינה פטרסון, כלכלנית ראשית בקונפרנס בורד. בדצמבר 21.3% מהנסקרים ציפו כי פחות משרות יהיו זמינות בששת החודשים הבאים, עלייה מ־17.9% שסברו כך בנובמבר. במקביל, הציפיות לירידה בהכנסות ולהתפתחות אקלים עסקי גרוע יותר בששת החודשים הבאים, עלו גם הן.
ההשפעה הפוטנציאלית של מדיניות הנשיא הנבחר טראמפ מוסיפה לעמוד בראש הדאגות, כך לפי הקונפרנס בורד. אזכורים למילים "פוליטיקה" ו"מכסים" טיפסו שניהם בקרב הנסקרים בחודש דצמבר. לפי הנתונים שנאספו, 46% מהצרכנים בארצות הברית סבורים כי המכסים שמתכנן טראמפ להשית או להעלות, יעלו את יוקר המחיה, בעוד 21% מאמינים כי המכסים הללו ייצרו יותר משרות במדינה ברקע הצפי לירידה ביבוא.
הלך הרוח האופטימי פחות בקרב הצרכנים עומד בניגוד לביטחון הגובר במגזר הפרטי, כך לפי סקרים חודשיים. אלה הציגו התאוששות נוספת בפעילות בעקבות הבחירות בנובמבר, בהובלת מגזר השירותים.