בגיבוי אוכלוסייה צעירה ותקציב ענק, סעודיה בונה על גיימינג
בגיבוי אוכלוסייה צעירה ותקציב ענק, סעודיה בונה על גיימינג
במסגרת התוכנית לצמצום התלות בנפט, יורש העצר מוחמד בן סלמאן מפקח על השקעה בגובה 38 מיליארד דולר שנועדה להפוך את הממלכה למרכז גיימינג עולמי. התשתית לאסטרטגיה: 65% בני 30 ומטה ורכישה מסיבית של חברות בינלאומיות
מאז תחילת 2022 ועד עתה השקיעה סעודיה 8 מיליארד דולר בענף הגיימינג, בעיקר ברכישת נתחים בחברות עולמיות מובילות, כך דיווח באחרונה "פייננשל טיימס". סכום זה מהווה חלק קטן יחסית מתקציב בגובה 38 מיליארד דולר שמייעדת הממלכה להפיכתה למרכז גיימינג בינלאומי.
בשלהי השנה שעברה העלתה סעודיה הילוך כאשר השיקה אסטרטגיה לאומית לפיתוח ענף הגיימינג והגיימינג התחרותי (esports), זאת במסר ברור לגבי חשיבותו בגיוון מקורות ההכנסה של המדינה, מחוץ למגזר הנפט. מוחמד בן סלמאן, יורש העצר וראש הממשלה, ומי שמוביל את סעודיה למהפך כלכלי במסגרת חזון 2030, הוא חובב גיימינג — דיווחים בתקשורת הערבית ציינו בעבר כי השקיע שעות מול המסך. אבל זו ככל הנראה לא הסיבה העיקרית שדחפה אותו ליזום את המהלך. תעשיית הגיימינג היא אחת המבטיחות בעולם, לאחר שזכתה לתנופה אדירה במהלך שנות הקורונה. מחקר שפרסמה חברת PwC בשנה שעברה צופה כי ב־2026 תגלגל תעשיית הגיימינג העולמית כ־320 מיליארד דולר, פי שניים לעומת 2019, ערב המגפה.
40 אלף מקומות תעסוקה
סעודיה רוצה להיות חלק ממכרה הזהב הזה, ולכן היעדים שהציבו השלטונות שאפתניים — ענף הגיימינג אמור לחלוש על 1% מהתמ"ג הסעודי השנתי (כ־1 טריליון דולר כיום), להפיק לפחות 30 כותרים חדשים וליצור כ־40 אלף מקומות תעסוקה עד תחילת העשור הבא באמצעות הקמת כ־250 חברות בתחום הגיימינג. על פניו, לסעודים יש כל הסיבות להצליח. ראשית, למעלה מ־65% מהאוכלוסייה, כ־23 מיליון נפש, הם צעירים מתחת לגיל 30, ובזכות אחוזי החדירה הגבוהים של האינטרנט והטלפונים הניידים, הגיימינג הוא אחד הענפים המבטיחים. בנוסף, סעודיה מגיעה לתחום עם תוכנית השקעה מסודרת ומתוכננת היטב, כשיורש העצר מפקח מקרוב על הבייבי שלו.
זרוע ההשקעות של סעודיה בתחום הגיימינג היא חברת Savvy Games Group, השייכת לקרן ההשקעות הממשלתית. אבל היא אינה היחידה בזירה. משרד התקשורת וטכנולוגיית המידע על שלוחותיו פעיל בקידום ענף הגיימינג, כאשר גם מגה־פרויקטים הנמצאים בשלבי הקמה בממלכה (כולל עיר העתיד NEOM) תורמים את חלקם לקידומו של ענף הגיימינג המקומי על ידי תוכניות האצה והשקעה ייחודיות.
עם זאת, Savvy היא עדיין הכוח המניע העיקרי. חברה זו הציגה בשנה שעברה את תוכנית ההשקעות שלה בשווי כולל של כ־38 מיליארד דולר. הסעיפים המרכזיים: כ־19 מיליארד דולר לרכישת מניות מיעוט בחברות גיימינג עולמיות וכ־13 מיליארד דולר לרכישת מפיצת גיימינג עולמית מובילה שתשמש כשותף אסטרטגי לפיתוח. סכום של כ־5 מיליארד דולר הוקצה להשקעה בשותפויות בתחום הגיימינג העולמי, כאשר הסעודים כאמור כבר התחילו לרכוש נתחים בחברות מובילות בעולם. כך, הממלכה רכשה 5% מנינטנדו והשקיעה 3 מיליארד דולר בחברה האמריקאית Activision Blizzard. עוד השקעות משמעותיות בחודשים האחרונים כוללות את VSPO הסינית, Embracer Group השבדית ו־Scopely האמריקאית.
ההתקדמות של סעודיה בתחום הגיימינג לא מתמצה בהשקעה בחברות העולמיות, אלא פועלת גם לפיתוח אקוסיסטם מקומי. חברת Nine66, חלק מ־Savvy Games Group שתפקידה לסייע ביצירת האקוסיסטם הסעודי, פרסמה בדצמבר 2022 דו"ח שנתי, שממנו עולה כי סעודיה רושמת התקדמות בתחום, גם אם איטית. לפי נתוני Nine66, בסוף 2022 היו בסעודיה 24 חברות סטארט־אפ מקומיות בתחום הגיימינג, כמעט פי שניים לעומת תחילת אותה שנה. עם זאת, הדו"ח הצביע גם על קשיים. בראש ובראשונה, המועסקים היו בדרך כלל יזמים או מפתחים צעירים עם ניסיון מועט בתחום הגיימינג, מה שמלמד כי עוד ארוכה הדרך לפיתוח הטאלנט המקומי. כן עולה מהדו"ח, כי רוב החברות בתחום, כ־75%, מונות עד עשרה מועסקים בלבד, ולכן מתקשות למשוך לשורותיהן טאלנטים מחו"ל. חלק נכבד מהחברות אף ציינו כי בשלב זה הן מתקשות לייצר הכנסות, מה שמאיים על המשך פעילותן בעתיד. גם מהפכת הנשים של סעודיה מחלחלת לענף הגיימינג, והן מייצגות 32% מהמועסקים בחברות הסטארט־אפ בתחום.
אבל למרות הקשיים, נדמה שהחברות והגיימרים בסעודיה מבינים כי התעשייה הזו נמצאת רק בחיתוליה בממלכה, ולכן הם אופטימיים לגבי עתידה. מחקר שפרסמה בשבוע שעבר חברת AstroLabs מדובאי, שסקר כ־130 גיימרים וחברות גיימינג סעודיות, מצא כי 81% מהם מגלים אופטימיות כלפי סיכויי ההצלחה של התעשייה המקומית. הסיבה העיקרית לכך היא מה שהם רואים כמחויבות של הממשלה הסעודית להשקיע בחברות עולמיות ובאקוסיסטם המקומי.
תחרות עזה מול אבו דאבי
אף על פי שבפומבי סעודיה ואיחוד האמירויות משדרות אווירה של "עסקים כרגיל", מתחת לפני השטח קיים מתח עצום בין השכנות. ריאד ואבו דאבי חלוקות בשורה של נושאים מדיניים, אך לא פחות מכך הן נמצאות בעיצומה של תחרות עזה על ההגמוניה הכלכלית־מסחרית האזורית. עד לרפורמות הנרחבות שהחל יורש העצר הסעודי ליישם בשנת 2016, עליונותה של איחוד האמירויות כמרכז העסקים המסחרי האזורי לא הייתה נתונה בספק. עתה כש"הענק הסעודי" מתעורר, הוא קורא תיגר על האמירויות.
התחרות בין שתי המדינות לא פוסחת על תחום הגיימינג, כאשר גם לשליטי האמירויות יש שאיפות משמעותיות בתחום. לצורך כך הוקמו שתי ישויות שנועדו למשוך חברות גיימינג עולמיות וכן לטפח את הטאלנט המקומי — אבו דאבי גיימינג ומרכז הגיימינג במרכז הסחורות של דובאי DMCC, המציע לעסקים בתחום גישה למשאבים כספיים ואנושיים.
אף שהאמירויות נמצאת בנחיתות לעומת סעודיה מבחינת גודל השוק והיכולות הפיננסיות, בנקודת הזמן הנוכחית היא נהנית גם מיתרונות. בראשם, העובדה כי במשך עשורים סביבת העסקים הידידותית והחברתית שלה הפכו אותה ליעד נחשק עבור כל חברה גלובלית המעוניינת להעמיק את פעילותה באזור. זו הסיבה שיצרנית המשחקים הצרפתית הידועה יוביסופט מנהלת את פעילותה האזורית מאבו דאבי, בעוד טנסנט, חברת המשחקים הגדולה בעולם מסין, קבעה גם היא את משרדיה האזוריים בדובאי.
לפי דו"ח שפרסמה DMCC באחרונה, שתי מדינות המפרץ מתחרות על שוק אזורי הנמצא בצמיחה מהירה. לפי ההערכות, ההכנסות מהגיימינג במזרח התיכון צפויות להגיע ל־6 מיליארד דולר בשנת 2027, פי שניים לעומת 2021. גם חברת הייעוץ בוסטון קונסלטינג גרופ (BCG), במסמך שפרסמה באחרונה, צפתה המשך צמיחה מהירה של שוק הגיימינג באזור. לפי BCG, מה שמבטיח את הצמיחה זו העובדה שלמעלה מ־60% מהאוכלוסייה במזרח התיכון הם חובבי גיימינג. הנתון הזה משתקף באחד משיעורי ההורדה הגבוהה ביותר בעולם של אפליקציות משחקים לטלפון הנייד. בנוסף, צפי ההכנסות הגבוה מוסבר בעלייה הצפויה בהכנסה הפנויה, בעיקר במדינות המפרץ, שחלקה יופנה לגיימינג. גורם נוסף שמזכירים אנליסטים כמעודד צמיחה לגיימינג, בעיקר באזור המפרץ, הוא האקלים החם המעודד פעילות בידור במקומות סגורים.
הכותב הוא מנהל חברת קונקורד המזה"ת, concordmena.com