האינפלציה החזירה את הצרכנים למטבח, קמפבל'ס שוב צומחת
האינפלציה החזירה את הצרכנים למטבח, קמפבל'ס שוב צומחת
ענקית המזון האיקונית שהוקמה ב־1869 נהנית מביקושים חזקים למרקים ולארוחות מוכנות, גם בעקבות מספר סבבים של העלאות מחירים. מנכ"ל החברה מרק קלאוס: "הצרכנים מכינים כעת כ־80% מהארוחות שלהם בבית, והמותגים שלנו מרוויחים"
אחרי ששדרגו את יכולות הבישול שלהם בתקופת הסגרים של המגפה, האינפלציה הדוהרת החזירה את הצרכנים למטבח, ומי שיצאה מכך נשכרת היא קמפבל'ס, אחת מיצרניות המזון הוותיקות בארה"ב, שקיימת כבר מאז 1869.
בשבוע שחלף העלתה החברה את תחזית הרווח והמכירות השנתית בזכות ביקוש יציב למרקים ולארוחות המוכנות שלה, שלא נפגע גם בעקבות מספר סבבים של העלאות מחירים. רכיב נוסף שתרם לדו"חות החזקים היה השיפור המשמעותי בהתנהלות שרשראות האספקה, זאת לאחר שיבושים קשים שנוצרו בתקופת הקורונה. "הצרכנים ממשיכים לצמצם את האכילה בחוץ ומוותרים על מותגי מזון יקרים יותר כדי להדוף את השפעות האינפלציה", ציין מנכ"ל החברה מרק קלאוס בשיחה עם אנליסטים בעקבות פרסום הדו"חות.
מנת הספגטי קרבונרה של קמפבל'ס, שמחירה כ־1.53 דולרים, נמנית עתה עם המתכונים הפופולריים ביותר של החברה ברקע ניסיונות הצרכנים למקסם את תקציבי המזון שלהם — ציין קלאוס. עם זאת, לדבריו, המרקים המרוכזים של החברה, כמו גם הצירים לבישול, מאבדים נתח שוק לטובת מותגים פרטיים זולים יותר.
קמפבל'ס צופה כי המכירות נטו יטפסו ב־9%-7% בשנה הפיסקאלית 2023 לעומת תחזית קודמת שעמדה על 6%-4%. הנתונים האלה מדווחים לאחר שב־2020 וב־2021 נרשמה צניחה של 38.4% ו־24.4% במכירות נטו בהתאמה. ברבעון הראשון של השנה הפיסקאלית הנוכחית טיפסו המכירות בשיעור דו־ספרתי של 15% ל־2.58 מיליארד דולר, זאת לעומת תחזיות מוקדמות שעמדו על 2.45 מיליארד דולר. הגורמים לעלייה בהכנסות, לפי החברה, היו "עליות המחירים כתוצאה מהאינפלציה, חוזק המותג וההקלות בשרשראות האספקה".
קמפבל'ס מתכננת סבב רביעי של העלאות מחירים "ממוקדות מאוד", ולמעשה החדות ביותר שביצעה בשנה החולפת, כדי להתמודד עם השפעות האינפלציה. בהובלת סעיפי האנרגיה (17.6%) והמזון (10.9%), האינפלציה בארה"ב הגיעה באוקטובר ל־7.7% לעומת 8.2% חודש קודם לכן. לפי דו"חות קמפבל'ס, מחיר המכירה הממוצע בחטיבת הארוחות, משקאות וחטיפים טיפס ב־16% ברבעון הראשון של השנה הפיסקאלית.
בזכות הקלת שיבושי הייצור והשילוח שאפיינו את תקופת המגפה, קמפבל'ס הצליחה לשנע יותר מוצרים לסניפי הרשתות הקמעונאיות. "הרבעון הזה הוכיח כי חברות המזון הארוז עדיין פועלות בסביבה עסקית מאוד טובה. כמה זמן זה יימשך, זו שאלת מיליון הדולר", ציין האנליסט ארון סונדאראם מחברת המחקר CFRA, שאמר את הדברים לסוכנות רויטרס.
"השנה הפיסקאלית שלנו התחילה בקצב טוב", ציין קלאוס, אף כי הזהיר כי "הסביבה העסקית עדיין מאתגרת". קלאוס צופה כי החברה תמשיך להרוויח מהוויתור של ציבור הצרכנים על ארוחות במסעדות. "הצרכנים מכינים כעת כ־80% מהארוחות שלהם בבית, והמותגים שלנו ממוצבים היטב כדי להרוויח מכך ולצמוח", אמר. לפי ממצאי סקרים שפרסם בחודש שעבר האתר fastcasual.com, 59% מהאמריקאים צמצמו את תדירות האכילה שלהם בחוץ לעומת התקופה המקבילה ב־2021, באופן מיוחד במסעדות בדרג הביניים.
שתי החטיבות המובילות של קמפבל'ס, ארוחות ומשקאות וחטיבת החטיפים, רשמו צמיחה חזקה ברבעון. עבור חטיבת הארוחות והמשקאות, הרווח התפעולי קפץ ב־18%. חטיבת החטיפים רשמה זינוק של 20% ברווח התפעולי, זאת בזכות עלייה בביקושים לקרקרים מסוג גולדפיש (שנמנים עם מוצריה הפופולריים ביותר), בייגלה של סניידר'ס וחטיפי הצ'יפס של קייפ קוד.
במסגרת תוכנית רב־שנתית לקיצוץ עלויות, קמפבל'ס חסכה 10 מיליון דולר ברבעון האחרון, והעלתה בכך את החיסכון הכולל מהתוכנית ל־860 מיליון דולר. לפי הודעת החברה, עד סוף השנה הפיסקאלית 2025 היא צפויה לרשום חיסכון של מיליארד דולר.
התוצאות הטובות של קמפבל'ס מגיעות אחרי שענקיות המזון האמריקאיות קלוג, ג'נרל מילס וקראפט־היינץ דיווחו בחודשים האחרונים, כי למרות מספר סבבים של העלאות מחירים, הביקושים למוצריהן לא ספגו פגיעה משמעותית. בהתאם, מניות החברות הללו רשמו עלייה דו־ספרתית חזקה מתחילת השנה. ועדיין, אנליסטים מזהירים כי חברות כמו קמפבל'ס עשויות להתחיל בקרוב להרגיש את השפעות האינפלציה, כאשר צרכנים בגיל המבוגר יותר, בעלי תקציב מוגבל, יתעדפו את המותגים הפרטיים הזולים יותר.
אף כי מדובר בחברה ותיקה ואיקונית, קמפבל'ס, שבסיסה בניו ג'רזי, אינה שוקטת על השמרים. כדי להישאר רלבנטית גם אחרי 153 שנות פעילות, היא מאמצת טכנולוגיות חדשניות ועוקבת אחרי טרנדים. רכישות בולטות שלה בשנים האחרונות מנו את חברת פסיפיק פודז ב־2017, המייצרת מרקים, צירים וחלבים אורגניים, ואת ענקית החטיפים סניידר'ס־לאנס, שאותה רכשה שנה לאחר מכן. בעקבות המיזוג הזה, כ־50% ממכירות החברה מגיעות עתה מחטיפים.
בעזרת בינה מלאכותית, קמפבל'ס אוספת מידע ונתונים מתפריטים, מחקרים ושאר מקורות. עובדיה משתמשים במידע הזה כדי לנתח את הטרנדים המתהווים ולהחליט האם אלה צפויים להאריך ימים והאם אחד המותגים של החברה עשוי למנף זאת.
הפיתוחים האחרונים שנעשו במסגרת התהליכים הללו כוללים סדרה של מרקים מבוססי חלב שיבולת שועל, שאותה השיקה ב־2021 דרך המותג שלה פסיפיק פודז, וכן צירים מרוכזים לבישול שנועדו להעצים טעמים. המוצרים החדשים משפיעים על שורת הרווח של החברה ומייצגים כעת 2% מהמכירות, כאשר עד שנת 2025 מקווה קמפבל'ס להגיע עמם לנתח של 3.5%.