אחרי 20 חודשי קרקועים דגם מקס שוב מסבך את בואינג
אחרי 20 חודשי קרקועים דגם מקס שוב מסבך את בואינג
הצרות של דגמי מקס לא עוזבות את יצרנית המטוסים, שתקיים היום פגישת בטיחות במפעל שלה בוושינגטון. לאחר איתור הדלת שהתנתקה במהלך טיסת אלסקה איירליינס בסוף השבוע, מניית בואינג צללה ב־8% במסחר בוול סטריט
מניית בואינג צנחה אתמול בעקבות הודעת חוקרי בטיחות תעופה בארצות הברית, כי איתרו את הדלת שהתנתקה ממטוס בואינג 737 מקס ביום שישי האחרון במהלך טיסה של אלסקה איירליינס.
מעצור הדלת, שנחשב ל"רכיב מרכזי" עבור החוקרים, נמצא עוד ביום ראשון בלילה בחצר האחורית של תושב פורטלנד, כך לדברי ג'ניפר הומנדי, יו"ר מועצת הבטיחות הלאומית בתחבורה (NTSB) - המשרד הממשלתי האמריקאי שאחראי על חקירת תאונות תחבורה אזרחיות. 171 הנוסעים וששת אנשי הצוות שהיו בטיסת אלסקה איירליינס שבה אירעה התקלה, נחתו בשלום בפורטלנד, אורגון. בעקבות האירוע הורה בסוף השבוע הרגולטור האמריקאי, מינהל התעופה הפדרלי (FAA), על קרקוע חלק ממטוסי ה־737 מקס 9 המופעלים על ידי חברות התעופה האמריקאיות או שנמצאים בשטח המדינה, ובמקביל, ב־NTSB פתחו בחקירה.
אתמול צללה מניית בואינג ב־8% ל־229 דולר, זאת על רקע חששות המשקיעים מההשלכות הפיננסיות הפוטנציאליות בעקבות המכה שספגה יצרנית המטוסים. בדומה, מניית ספיריט אירוסיסטמס, ספקית מרכזית של בואינג ומי שהתקינה את הדלת בגוף המטוס, צנחה ב־10.9% במסחר בוול סטריט. ספיריט נמצאת תחת בדיקה כבר שנה בשל בעיות מתמשכות בייצור.
לדברי הומנדי, טייסים דיווחו על נורות אזהרה שהתריעו על בעיות בוויסות לחץ האוויר במטוסים בשלוש טיסות שהתקיימו במהלך החודש שקדם לתאונה. אולם, היא ציינה כי התקריות הללו תוארו בפני ה־NTSB כ"בלתי מזיקות", כאשר טרם הובהר האם לנורות האזהרה הללו היה קשר לתקרית שאירעה ביום שישי האחרון. בה בעת, הומנדי הדגישה כי אין ספק "שזה מעורר דאגה ואנחנו מעוניינים להעמיק בעניין". באלסקה איירליינס הטילו מגבלות על תנועת המטוסים בעקבות האזהרות, כולל איסור על שימוש בהם לטיסות ארוכות, כמו הוואי, וזאת על מנת לאפשר חזרה מהירה לשדה התעופה במקרה הצורך. בחברת התעופה הורו גם לבצע עבודות תחזוקה נוספות לבדיקת נורות האזהרה, אך אלה לא הושלמו לפני התקרית ביום שישי, כך לפי הומנדי. תמונות וסרטונים ששיתפו במדיה החברתית נוסעים שהיו על הטיסה, מראים חור שנפער בצד המטוס, חלון חסר, ומסכות חמצן שהשתחררו מתאי האחסון שלהן.
הומנדי תיארה את המצב על המטוס לאחר התנתקות הדלת כ"כאוטי" וציינה כי נגרם נזק גם לחלקו הפנימי של המטוס, כולל מושבים שהתעקמו ומגשי אוכל שנתלשו ממקומם. "כשראיתי את התמונות, הרושם שלי היה שמדובר באירוע מפחיד מאוד עבור כל מי שהיה על הטיסה", אמרה.
חברת בואינג תקיים היום פגישת בטיחות כדי לדון בתגובתה לאירוע. המנכ"ל דיוויד קלהון, שינהל את הפגישה מהמפעל ברנטון, וושינגטון, שם מורכבים מטוסי המקס, הודיע כי המטרה היא לחדד את התמקדות החברה בבטיחות. "כשתאונות רציניות כמו זו קורות, אנחנו מחויבים להבין את הגורמים ולטפל בהם ולוודא שמקרים כאלה לא יישנו", כתב במזכר שנשלח לעובדים שלשום.
לפי הצהרת ה־NTSB, התאונה אירעה בגובה של כ־16 אלף רגל וכעשר דקות לאחר ההמראה. בשני המושבים הסמוכים לדלת החירום שנתלשה ועפה החוצה, לא היו נוסעים. הדלת אומנם משמשת לעתים כיציאה נוספת בטיסות העמוסות יותר של חברות הלואו קוסט, אך באלסקה איירליינס היא נעולה באופן קבוע.
"הדבר המדהים ביותר מבחינתי זה שהדלת התנתקה ממקומה", אמר ג'ון קוקס, טייס לשעבר ומנכ"ל חברת Safety Operating Systems המספקת ייעוץ בענייני בטיחות לתעשיית התעופה. דלתות לחץ קיימות גם בסוגים אחרים של מטוסים, אך קוקס הדגיש כי הוא "לא מודע לאירועים קודמים שבהם דבר כזה קרה". בהתחשב בכך שהמטוס היה בן חודשיים בלבד, החוקרים מתכוונים להתעמק ב"מסמכי תיעוד ההרכבה ובביקורות האיכות של החלק הזה במטוס", הוסיף קוקס.
הומנדי מסרה ביום שבת, שאף שהחקירה מתמקדת בתקרית הספציפית שאירעה בטיסה של אלסקה איירליינס, ולא בכלל הצי של בואינג, "אנחנו נלך לכל מקום שהחקירה תוביל אותנו אליו". התאונה מהווה מכה נוספת לבואינג שסבלה מכשלים בייצור מטוסי 737, ועדיין מתמודדת עם ההשלכות של קרקוע גלובלי של המטוסים שלה ל־20 חודשים לאחר שתי התרסקויות קטלניות שאירעו בהפרש של חמישה חודשים ב־2018 וב־2019. מהחברה נמסר ביום שבת כי הם תומכים בהחלטה לקרקע זמנית את המטוסים. "הבטיחות עומדת בראש מעיינינו", הדגישו בבואינג. "אנחנו מסכימים ותומכים לגמרי בהחלטת ה־FAA לחייב בדיקות מיידיות במטוסי 737־9 בעלי אותה קונפיגורציה כמו המטוס שנפגע".
ברחבי העולם ישנם 215 מטוסי מקס 9 בשימוש, כך לפי נתונים שאספה חברת הייעוץ סיריום. המפעילות הגדולות ביותר הן יונייטד איירליינס ואלסקה איירליינס האמריקאיות, טורקיש איירליינס וקופה איירליינס מפנמה.
"נקווה שזה היה חד־פעמי"
מחברת קופה נמסר כי הם משעים באופן זמני טיסות ב־21 מטוסי 737 מקס 9 שבבעלותם. בדומה, בטורקיש הודיעו שהפסיקו את השימוש בחמשת מטוסי המקס 9 של החברה. לפי אתר FlightAware שעוקב אחר נתוני הטיסות, אלסקה איירליינס ביטלה 21% מהטיסות שלה ביום ראשון, בעוד יונייטד ביטלה 8%. קופה ואירומקסיקו דיווחו על ביטולים של 14% ו־11% מהטיסות, בהתאמה.
גארת' תומפסון, יו"ר איגוד הטייסים של יונייטד איירליינס, אמר שאף שבאיגוד מרוצים מכך שהרגולטורים פעלו במשנה זהירות, הוא לא שמע על בדיקות במטוסים אחרים שהעלו בעיות דומות. "יש לקוות שזה היה עניין חד־פעמי", אמר.
סוכנות בטיחות התעופה של האיחוד האירופי (EASA) מסרה כי אימצה את הנחיית החירום של ה־FAA, אך הוסיפה כי מדובר "בצעד לצורכי זהירות בלבד, מכיוון שהבנו מה־FAA ומבואינג שחברות תעופה במדינות החברות באיחוד לא מפעילות מטוסים בקונפיגורציה המדוברת".
גם מינהל התעופה האזרחי בבריטניה ציין כי לא רשומים בממלכה מטוסי 737 מקס 9. "ההשפעה על חברות התעופה הבריטיות ועל הצרכנים היא מינימלית", ציין. בסוכנות פנו גם לכל חברות התעופה הזרות הפועלות במדינה כדי לקבל אישור כי "נערכו כל הבדיקות הנחוצות לפני פעילות בשטח האווירי של בריטניה".
סילביה פייפר, קלייר בושי וג'ורג' המונד, פייננשל טיימס