איפוס מלא של פליטות הפחמן? יותר בכיוון של 40%
איפוס מלא של פליטות הפחמן? יותר בכיוון של 40%
דו"ח המנתח את תוכניות צמצום הפליטות של 25 החברות הגדולות בעולם, מצא פער מדאיג בין ההכרזות לבין היעדים והפעולות בשטח. התוכניות של רוב החברות דורגו כבעלות "אמינות נמוכה". מחברי הדו"ח: אין רגולציה מספקת
25 החברות הגדולות בעולם שהתחייבו לאיפוס מלא של פליטות הפחמן שלהן מתכננות בפועל לחתוך רק 40% מהפליטות שלהן – כך לפי דו"ח חדש, שמנתח את התוכניות והיעדים שהציגו החברות השונות, ובהן אפל, גוגל, אמזון, סוני, יוניליוור ונסטלה.
הדו"ח, שחובר במשותף על ידי מכוני המחקר העצמאיים NewClimate Institute ו-Carbon Market Watch, מנתח את תוכניות צמצום פליטות גזי החממה של 25 חברות ענק בינלאומיות שהתחייבו ליעד כלשהו של אפס פליטות. החברות, עם הכנסה שנתית משותפת של 3.2 טריליון דולר, אחראיות ל-5% מפליטות הפחמן העולמיות.
על אף שהחברות התחייבו לאיפוס פליטות מלא עד 2050 או מוקדם יותר, רק 3 מתוכן - מרסק, וודפון ודויטשה טלקום – התחייבו בפועל להפתחת פליטות פחמן עמוקה בשיעור של מעל 90%. לפחות חמש חברות התחייבו להפחתת פליטות של 15% או פחות.
בנוסף, יעדי הביניים שהציבו החברות ל-2030 לא עומדים ביעד המקובל של הפחתת פליטות ב-50%. מבין 15 חברות שהציבו יעדים כאלה, המחויבות להפחתת פליטות עומדת בממוצע רק על 23% מהפליטות לעומת 2019.
בעייתית במיוחד היא ההסתמכות הגדולה של 19 מהחברות על שיטות קיזוז פליטות שונות. "לפחות שני שלישים מהחברות מסתמכות על הסרת פחמן באמצעות יערות או פתרונות בידוד ביולוגיים אחרים כדי לטעון שהפליטות שלהן מקוזזות, כלומר שההשפעה על האקלים זהה למצב שבו לא היו בכלל פליטות", נכתב בדו"ח. "אבל גישות אלו אינן מתאימות לקיזוז פליטות פרטניות, כי אחסון פחמן ביולוגי ניתן להפיכה (למשל כשיערות נכרתים ונשרפים) ומכיוון שהדרישה העולמית היא גם הפחתת הפליטות וגם הגדלת אחסון הפחמן, טענות על איזון פליטות לעתים קרובות מטעות".
בדירוג פרטני של אמינות התוכניות השונות, שום חברה לא זכתה לדירוג הגבוה ביותר של "אמינות גבוהה". רק אחת, מרסק, נמצאת בדרגה השנייה, "אמינות סבירה", ורק שלוש – אפל, וודפון וסוני – בדרגת הביניים "אמינות בינונית". התוכניות של מרבית החברות מדורגות כבעלות "אמינות נמוכה" (ובהן אמזון, גוגל ואיקאה) או "אמינות נמוכה מאוד (ובהן נסטלה, BMW, ויוניליוור).
בדו"ח מצוין למשל שיעד איפוס הפליטות של אמזון עד 2040 לא נתמך ביעדי צמצום פליטות פרטניים, שלחברה אין יעדי ביניים ושהתוכנית לא מכסה את חברות הבת שלה. גוגל, שהתחייבה לאיפוס פליטות עד 2030, לא ליוותה התחייבות זו ביעד צמצום פליטות. אפל, שהתחייבה להגיע לאיזון מלא עד 2030, מחויבת לכל שרשת המוצר שלה, אך לא קבעה יעדי ביניים.
"אין רגולציה מספקת לחברות", אמר לפייננשל טיימס אחד ממחברי הדו"ח, תומאס דיי מ-NewClimate Institute. "בסופו של דבר, מה שחשוב באמת הן לא הטענות לאפס פליטות אלא אם הן מחויבות אליהן בפועל".