סגור

לא מפחדות מפקקים ועליות מחירים: המדינות שבונות על התיירים

בעוד כמה מדינות בעולם מנסות להגביל את מספר התיירים, שזינק אחרי הקורונה - אחרות, בהן גרינלנד וגיאורגיה, פועלות בכיוון ההפוך; המטרה: רוח גבית לכלכלה

במדינות רבות בעולם, מיוון ואיטליה ועד לניו זילנד, נוקטים צעדים להגבלת מספר התיירים, בעקבות ההתאוששות בתחום מאז הקורונה שגרמה לצפיפות, עליות מחירים ופגיעה סביבתית ביעדים הפופולריים.
ואולם בעוד שבברצלונה הפגינו המקומיים נגד התיירים ובוונציה מעלים את דמי הכניסה, יש מקומות רבים אחרים - בעיקר במדינות פחות עשירות - שדווקא מייחלים למבקרים ולכספם.
ב-BBC מצאו ארבע מדינות שקוראות לתיירים לבוא אליהן, ומשתמשות בתיירות ככלי לחיזוק הכלכלה.
גרינלנד: תיירות גם בחורף
בטריטוריה בצפון האוקיינוס האטלנטי מתכוננים לבואם של התיירים בעזרת שדה תעופה בינלאומי חדש שצפוי להיפתח בבירה נואוק בהמשך השנה, ומסלול נחיתה נוסף שייחנך ב-2026 בצפון. מדובר בשינוי משמעותי שכן עד כה המסלולים בשדות התעופה בגרינלנד לא היו ארוכים מספיק עבור מטוסים גדולים, והמבקרים היו צריכים לנחות בבסיס צבאי לשעבר ומשם לעלות את מטוס קטן יותר.
במדינה בונים על הגדלת מספר התיירים כדרך לייצר עוד מקומות עבודה ולספק יציבות לכלכלה. "שדות תעופה עולים הון תועפות, לכן עלינו לעודד את התיירים לבוא", אמרה טאני פור מעמותת התיירות Visit Greenland. "אך נעשה זאת בצורה מאוזנת, כדי לא להעמיס על האוכלוסייה המקומית".
גרינלנד מתמקדת בשלב זה בעיקר בתיירות הרפתקאות - מטיפוס סלעים במזרח, ועד לצפייה בלווייתנים ומחנאות קרח; כמו כן היא פונה ל"רודפים" אחרי אורות הצפון בחודשי החורף, שבהם השמש כמעט שאינה זורחת. באזורים שבהם הטמפרטורה יכולה לרדת למינוס 50 מעלות, מציעים למבקרים צריפים עם תקרות זכוכית ואיגלו.
4 צפייה בגלריה
גרינלנד מדינות מעודדות תיירות
גרינלנד מדינות מעודדות תיירות
גרינלנד
(צילום: Getty)
פור מעמותת התיירות ציינה גם את העיירה הקטנה Qasigiannguit כיעד תיירותי פוטנציאלי: "מסתובבות שם כבשים מסוג מושק, יש שחזורים היסטוריים במוזיאון המקומי והרבה מאוד לווייתנים; יכולתי לשמוע אותם עוד לפני שראיתי אותם מחדר השינה שלי, והם היו בכל מקום".
מרוקו: מתכוננים למונדיאל
מדינה נוספת שממשיכה לפתח את תשתיות התיירות שלה ולבנות מלונות חדשים היא מרוקו. התיירות במדינה צפויה לקבל דחיפה משמעותית ב-2030, אז תארח ביחד עם ספרד ופורטוגל את המונדיאל. לפיכך עד אז מתכננים במדינה להכפיל את מספר המבקרים ל-26 מיליון בשנה. לקראת האירוע גם ייפתחו במדינה שורה של מלונות חדשים, בהם של רשתות בינלאומיות כמו וולדורף אסטוריה שתפתח מלון בטנג'יר ורדיסון המתכננים עוד 25 מלונות חדשים במדינה עד 2030.
4 צפייה בגלריה
רבאט מרוקו מדינות מעודדות תיירות
רבאט מרוקו מדינות מעודדות תיירות
רבאט, מרוקו
(צילום: Getty)
התוכנית להגדלת מספר התיירים גם כוללת הוספת טיסות למרקש. יעדים נוספים בעלי פוטנציאל תיירותי כוללים את פאס ואגדיר. עם זאת, ברברה פודביאל, המתמחה בטיולים למרוקו, ממליצה להשתמש בערים הגדולות כבסיס ממנו אפשר לצאת ולטייל ולגלות את הכפרים והיישובים הקטנים והפחות מתוירים.
סרביה: ספא וסקי
בסרביה מקווים לחקות את סיפור ההצלחה של השכנה קרואטיה בקרב התיירים, אך הם גם למדו לקח מבעיית תיירות היתר בדוברובניק. לכן, במדינה עובדים יחד עם המועצה העולמית לתיירות מקיימת על פיתוח פרויקטים שלא מעודדים תיירות המונית מדי. במסגרת זו, בסרביה מתמקדים בתיירות לכפרים ולערים הקטנות יותר, ומציעים פינוקים כמו ספא וחוויות מרגיעות אחרות, מתוך ההבנה שהתיירים יכולים לעזור לגוון את פרנסה באזורים הללו מעבר לחקלאות ולתרום לכלכלה.
4 צפייה בגלריה
סרביה מדינות מעודדות תיירות
סרביה מדינות מעודדות תיירות
סרביה. טיולים בהרים בקיץ
(צילום: Getty)
"בסרביה אנשים מתייחסים למילה 'תייר' כמשהו חיובי", אמר ג'ורג' קולבין-סלי, מומחה לסרביה בסוכנות הנסיעות הבריטית Cox & Kings. "זה מקום שעוד לא גילו אותו - אנחנו מטיסים יותר אנשים לאלבניה ולבוסניה – אך יש בה כמה מקומות מאוד מרשימים". כך, ההרים מושכים גולשי סקי בחורף ומטיילים בקיץ, ובמקביל מתפתחת גם תיירות סביבתית וצפרות. המאמצים בינתיים נושאים פרי, וב-2023 מספר התיירים הבינלאומיים עלה ב-20%.
גיאורגיה: מחכים לספינות
לגיאורגיה יש תוכניות גדולות למשוך תיירים מכל הסוגים. תוכנית פיתוח חדשה לעשר שנים כוללת הצבת שלטים כדי להקל על הניווט בדרכים, שיפור הנגישות והתחבורה הציבורית ואף שדרוג הנמלים כך שיוכלו לעגון בהם ספינות קרוז. "התיירות היא דבר חדש יחסית בגיאורגיה", אמרה נטליה פורדהם, מומחית למדינה בסוכנות הנסיעות ווילד פונטירס המתמחה בטיולי הרפתקאות. "כחלק מהמאמצים הוכשרו גם מדריכי טיולים חדשים. הם דוברי אנגלית ולומדים להתאים עצמם לאנשים שונים. הרבה מהמטיילים שלנו מתחברים אליהם ורוצים לחזור".
4 צפייה בגלריה
גאורגיה גיאורגיה מדינות מעודדות תיירות
גאורגיה גיאורגיה מדינות מעודדות תיירות
גיאורגיה.
(צילום: Getty)
עם זאת, יש להביא בחשבון שגיאורגיה רק מתחילה לפתח את תעשיית התיירות שלה, ולכן חסרים בה דברים שהם מובנים מאליהם במדינות מפותחות כמו רשת רחבה של כבישים סלולים. במדינה מקווים כי ההכנסות מתיירות יעזרו לפתח תשתיות מסוג זה. "יש כל כך הרבה מה לראות, שצריך שבוע לפחות פה", סיכמה פורדהם.