סגור
קניות ברלין גרמניה צמיחה
ברלין (צילום: בלומברג)

האינפלציה בגוש היורו ירדה ל-2.2% באוגוסט - שפל של שלוש שנים

זאת לעומת 2.6% ביולי ובהתאם לתחזיות האנליסטים; שיעור האינפלציה בגרמניה, הכלכלה הגדולה ביבשת, ירד ל-2%; הנתונים מגדילים את הסיכוי להורדת ריבית בספטמבר

האינפלציה בגוש היורו נפלה בחדות ל-2.2% באוגוסט, לעומת 2.6% ביולי - השיעור הנמוך ביותר מזה שלוש שנים. הנתונים, שתאמו לתחזיות האנליסטים, מעלים את הציפיות שהבנק האירופי המרכזי יפחית את הריבית בחודש הבא. אינפלציית הליבה, שאינה כוללת את מחירי האנרגיה, המזון והאלכוהול הנוטים לתנודתיות גבוהה, נפלה ל-2.8% באוגוסט מ-2.9% ביולי, גם כן בהתאם לתחזיות.
מוקדם יותר היום פרסמו גם מדינות באיחוד את נתוני האינפלציה שלהן, שהצביעו על ירידה. גרמניה - הכלכלה הגדולה ביותר ביבשת - דיווחה כי האינפלציה באוגוסט ירדה ל-2%, בחישוב שנתי, נמוך מתחזיות האנליסטים. המדד החודשי ירד ב-0.2%. בספרד, ירדה האינפלציה באוגוסט ל-2.4% מ-2.9% ביולי. באיטליה, האינפלציה ירדה מ-1.3% ל-1.1%.
ההערכות הן כי הבנק האירופי המרכזי יוריד את הריבית ל-3.5% בפגישה הבאה ב-12 בספטמבר, מאחר שהאינפלציה מתקרבת ליעד שקבע - 2% . הבנק המרכזי כבר הוריד את הריבית ב-0.25% ביוני.
הכלכלן הראשי של הבנק, פיליפ ליין, רמז החודש כי יש סבירות גבוהה לירידות ריבית נוספות. הוא הזהיר כי "שמירה על שיעורי ריבית גבוהים מדי לזמן ארוך מדי תוביל לאינפלציה הנמוכה מהיעד בטווח הבינוני".
עם זאת, בחברת ייעוץ ההשקעות בלינגר ציינו כי כמה נתונים בדו"ח עלולים לעורר דאגה בקרב קובעי המדיניות בבנק המרכזי, בראשם שיעור אינפלציית השירותים שעומד על 4.2%. "הנתון הכללי החיובי נובע בעיקרו מהשלכות מחירי האנרגיה, והוא מסתיר את העובדה שנרשמה התקדמות מועטה בלחץ הכללי" כתבו. "אינפלציית השירותים טיפסה לרמתה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר והיא חגה סביב ה-4% מזה קרוב לשנה ומתקדמת בכיוון הלא נכון מאז האביב".
גורם נוסף שעשוי להשפיע על החלטת הריבית של הבנק המרכזי הוא שיעור האבטלה שבניגוד לציפיות נפל מ-6.5% ל-6.4%. בנקים מרכזיים לרוב מעדיפים להימנע מהפחתות ריבית כששיעור האבטלה בירידה, מכיוון שזה עשוי להיות סימן למחסור בעובדים שעלול להוביל ליצירת לחץ אינפלציוני. "שוק העבודה המתהדק יהווה גורם סיכון לפני יישום מדיניות מוניטארית מקלה יותר", אמר לגרדיאן הכלכלן סם מיילי מהמרכז לחקר כלכלה ועסקים.