"חשש מפגיעה בביטחון הלאומי": ארה"ב תאסור על שיווק מכוניות עם תוכנה וחומרה סיניות
"חשש מפגיעה בביטחון הלאומי": ארה"ב תאסור על שיווק מכוניות עם תוכנה וחומרה סיניות
משרד המסחר האמריקאי מקדם הצעת חוק שתאסור על מכירת מכוניות בעלות חיבור מובנה לאינטרנט הכוללות תוכנה או חומרה סיניות; החשש: המערכות ישמשו לאיסוף פרטים אישיים ואפילו לגרימת תאונות
ממשל ביידן מתכנן לאסור על מכירת מכוניות בעלות חיבור מובנה לאינטרנט המכילות תוכנה או חומרה סיניות, מהלך שלמעשה ידיר את המכוניות הסיניות מהשוק האמריקאי.
החוק שהוצע על ידי משרד המסחר האמריקאי מתמקד בחומרה ובתוכנה המחברים את כלי הרכב למחשבים מרוחקים באמצעות ווי- פי, בלוטות' או טכנולוגיה סלולרית, או שמספקים את ה"מוח" שמאפשר למכוניות לפעול ללא נהג אנושי, והוא מתבסס על החשש בממשל שחברות סיניות ילקטו מידע על הנהגים האמריקאיים והתשתיות, כמו כתובת המגורים, בתי הספר של הילדים ואפילו ביקורים אצל הרופא. זאת בנוסף לחשש שסוכנים זרים יוכלו להשפיע מרחוק על מכוניות הנוסעות בכבישי ארה"ב. לפי אחד התרחישים הקיצוניים, סוכנים זרים עלולים להשתלט על המכוניות הפועלות בארה"ב ולגרום לתאונות ולחסימות כבישים. "עם הפוטנציאל למיליוני כלי רכב על הכביש, כל אחד עם תוחלת חיים של 10-15 שנים, הסיכון לשיבושים ולחבלה עולה משמעותית", מסר היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סליבן.
המהלך יצא לדרך לאחר שבארה"ב כבר העלו השנה בחדות את המכס על יבוא סחורות מסים, כולל מכס של 100% על מכוניות חשמליות.
החוק מאפשר יוצאים מהכלל לאיסור, לדוגמה במקרים שהחברות יוכיחו שנקטו צעדי מנע, אך לדברי בכירים בממשל בפועל מדובר באיסור על מכוניות סיניות. "הנחת העבודה שלנו היא שהמכוניות הסיניות יפלו בהגדרות האיסור", אמר לפייננשל טיימס מקור בממשל.
מלבד סין, האיסור יחול גם על תוכנה וחומרה רוסיות. עם זאת, בשלב זה יש רק מעט מכוניות סיניות ורוסיות בכבישי המדינה.
"אנחנו מפרסמים הצעת חוק שתענה על החששות לפגיעה בביטחון הלאומי לפני שהספקים, יצרני המכוניות ויצרני חלקי החילוף המקושרים לסין או לרוסיה יתפשטו בסקטור הרכב האמריקאי", מסרה שרת המסחר ג'ינה ריימונדו. היא התייחסה למצב באירופה, שם המכוניות הסיניות מציפות את השוק, וכינתה זאת "תמרור אזהרה" עבור ארה"ב. "אנחנו מכירים את ספר המהלכים של סין, הם מעניקים סובסידיות, ולכן אנחנו לא מתכוונים לחכות עד שהכבישים שלנו יתמלאו במכונית והסיכון יהיה משמעותי ביותר", סיכמה.
החוק הסופי יוצג בתום תקופה של 30 יום לתגובות מהציבור, ובממשל מקווים כי יפורסם לפני תום הכהונה של ג'ו ביידן. האיסור על תוכנות יחול על דגמי 2027, בעוד שהאיסור על חומרה ייכנס לתוקף בינואר של 2029 אן 2030.
בכירים בממשל ציינו כי הם בוחנים תעשיות נוספות בהן אולי תידרש פעולה דומה, כמו רחפנים או תשתיות ענן.