סגור
מראה חיצוני של בניין חברת החשמל הלבנונית 'Electricite du Liban', בביירות, לבנון, 17 באוגוסט 2024 1
בניין חברת החשמל הלבנונית (צילום: EPA/WAEL HAMZEH)

פרשנות
חיזבאללה הוא המרוויח הראשון ממשבר החשמל בלבנון

בשל כישלונה של המדינה לספק חשמל, השוק יצר תחליפים בעיקר בדמות גנרטורים של "יזמים" פרטיים. לפי הערכות בלבנון, צרכני החשמל מהגנרטורים משלמים לספקים כ-2.5 מיליארד דולר בשנה, סכום שרובו ככולו מתגלגל בסופו של דבר לקופת חיזבאללה

הודעת חברת החשמל הלבנונית אתמול על הפסקת זרם החשמל לכל רחבי המדינה עקב המחסור בדלק, היא המשך למשבר כרוניש ממנו סובלת המדינה בתחום הכלכלי בכלל והאנרגטי בפרט. בעבר כבר אירעו הפסקות חשמל דומות - הידועה שבהן בשנת 2021 - וסביר כי בימים הקרובים כמו בעבר יחודש זרם החשמל. שר האנרגיה ווליד פיאד הצהיר אמש כי משלוח של דלק אמור להגיע ללבנון ב-24 באוגוסט, דבר שיסייע לחידוש הפעילות בתחנות הכוח של חברת החשמל הלבנונית.
עם זאת צריך להכניס את הדברים לפרופורציה. גם לפני המשבר הנוכחי, חברת החשמל הלבנונית הצליחה לספק כמויות קטנות של חשמל למשך מספר שעות בודדות ביום בלבד. באופן כללי ניתן לומר שסיפורה של חברת החשמל הלבנונית הוא סיפורה של כלכלת לבנון כולה – חוסר ניהול, עדתיות ושחיתות שמתערבבים ביחד דבר שמוביל בסופו של דבר לכישלון מוחלט ולהעמקת המשבר. לפי הערכות בלבנון, למרות שב-30 השנים האחרונות ממשלת לבנון הזרימה לחברה מיליארדי דולרים, החברה צברה בממוצע כ-1.5 מיליארד דולר של חוב בכל שנה בשלושת העשורים האחרונים. חלק מהבעיה נובע מהמצב העדתי במדינה. כך למשל החברה מתקשה בגבייה שכן ברובע הדאחייה למשל, מעוז חיזבאללה בדרום לבנון, לא ניתנה לפקחי החברה דריסת רגל לצורך גבייה. עקב כך חברת החשמל של לבנון אחראית כיום לכ-40% מהחוב הציבורי של לבנון וזאת למרות שהנתונים מראים שיכולת אספקת החשמל שלה רק הלכה ודעכה עם השנים.

1 צפייה בגלריה
מראה חיצוני של בניין חברת החשמל הלבנונית 'Electricite du Liban', בביירות, לבנון, 17 באוגוסט 2024
מראה חיצוני של בניין חברת החשמל הלבנונית 'Electricite du Liban', בביירות, לבנון, 17 באוגוסט 2024
חברת החשמל הלבנונית. מתקשה בגבייה במעוז חיזבאללה, רובע הדאחייה
(צילום: EPA/WAEL HAMZEH)

בשל כישלונה של המדינה לספק חשמל, השוק יצר תחליפים בעיקר בדמות גנרטורים של "יזמים" פרטיים ובשנים האחרונות החל שימוש מוגבר יותר בפאנלים סולאריים למרות שהדבר נמצא עוד בחיתוליו. מי שגורף את הרווחים מעסקי הגנרטורים הם בעיקר אנשים הקשורים לחיזבאללה כשבכפרי הדרום שברובם הם שיעים וגם מקורבים לתנועת אמל השיעית משתייכים ל"מאפיית הגנרטורים".
השימוש בגנרטורים בלבנון נעשה בשתי צורות. המועצה המקומית או ההנהגה של רובע בתוך עיר לוקחת אחריות על עניין אספקת החשמל למשקי הבית באמצעות הגנרטורים ומתקשרת לספקים. לאחר ההתחברות המועצה גובה מהצרכנים את התשלומים ומעבירה אותם לספקי החשמל מהגנרטורים. הדרך השנייה היא התקשרות פרטית של משק בית או מפעל לספק חשמל מגנרטורים. השימוש בגנרטורים הפך כה נפוץ עד שהממשלה עצמה מפרסמת מידי פעם בפעם עדכון של המחירים "המומלצים" לגביית חשמל המופק מגנרטורים.
מרבית הלבנונים מודעים לסכנות מהגנרטורים - הן מבחינה בטיחותית שכן קווי החשמל מותקנים בצורה פיראטית ללא פיקוח על ידי ספקי הגנרטורים - והן מהסכנות הבריאותיות שהם יוצרים ומה שמוגדר "המוות האיטי" שהגנרטורים גורמים ללבנונים, אך כרגע אין להם אלטרנטיבה. לפי הערכות בלבנון, צרכני החשמל מהגנרטורים משלמים לספקים כ-2.5 מיליארד דולר בשנה, סכום שרובו ככולו מתגלגל בסופו של דבר לקופת חיזבאללה.