הדור הבא של מטוסי הקרב לפי הפנטגון: זולים ועם טייסי AI
הדור הבא של מטוסי הקרב לפי הפנטגון: זולים ועם טייסי AI
לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, בשל העלויות הגדלות של ייצור מטוסים צבאיים, מתמקדים בפטנגון בפיתוח כטב"מים קטנים שיגנו על המטוסים ויתקפו יעדים. בקיץ ייבחרו שתי חברות מהן יירכשו כאלף כלי טייס מסוג זה, בכ-20 מיליון דולר בלבד
בארה"ב עובדים על דור חדש של מטוסי קרב שיהיו זולים יותר ויתבססו על AI. בוול סטריט ג'ורנל דיווחו כי לנוכח העלויות הגדלות של המטוסים הצבאיים הקיימים וההתפתחויות בטכנולוגיית תעופה, בחיל האוויר האמריקאי מתמקדים בדור חדש של מטוסים ללא טייסים, וזאת כדי לחזק את צי המטוסים הנוכחי, שלטענת הגנרלים הוא הקטן והזקן ביותר מאז 1947.
לפי הדיווח, בחיל האוויר האמריקאי מעוניין בכאלף כטב"מים מסוג זה המפותחים בימים אלה, ביניהם מאות בתוך חמש שנים. מטרת המטוסים הללו היא ללוות ולהגן על המטוסים הגדולים יותר כמו מטוסי F-35 והמפציצים 21-B המטוסים יצויידו בכלי נשק משל עצמם כך שיוכלו לתקוף יעדים על הקרקע וישמשו כמלווים וכמרכזי תקשורת בשמיים.
הפיתוח של הטכב"מים הללו הוא חלק מתוכנית בשם Collaborative Combat Aircraft (CAA) בשווי 6 מיליארד דולר, בה לוקחות חלק חברות כמו בואינג, לוקהיד מרטין, נורתקרופ גרומן, ג'נרל אטומיק ואנדוריל אינדסטריז ( Anduril Industries). בפנטגון מתכננים עד הקיץ לבחור בשתי חברות שיחלו בבניית המטוסים. בחיל האוויר האמריקאי משתמשים כבר שנים בכטב"מים, אך השינוי העיקרי יהיה בגודל שלהם. עד כה השתמשו במטוסים גדולים ללא טייס, שמשמשים בעיקר כשיש צורך לטוס מרחקים גדולים. לעומת זאת, מטוס הגוסט בר אותו מפתחים בבואינג ומטוס הפיורי של אנדוריל הם באורך של 6-9 מטרים, כמחצית הגודל של מטוסי 16-F של לוקהיד מרטין. דרישות חיל האוויר מחייבות גם שהמטוסים יוכלו לטוס מעט מתחת למהירות הקול, ולשאת עליהם טילים וכלי נשק אחרים לתקיפת יעדי אויב, כולל ספינות.
הפיתוח של המטוסים החדשים משתמש בטכנולוגיית הבינה המלאכותית ומתבסס על למידה של אלפי שעות של טיסות קרב. "אנחנו הרבה יותר מתקדמים היום", אמר ברנדון טסנג, מייסד ונשיא שילד AI, המייצרת תוכנה לתעופה ורחפנים.
בחיל האוויר מעוניינים בטכנולוגיה החדשה הזו, ומקווים שהיא תאפשר לטייסים לשלוט מרחוק ברחפנים החדשים מתא הטייס שלהם במטוסי הקרב או מהקרקע. היעדר צוות אנושי מאפשר לכלי הטייס לבצע תמרונים מסוכנים יותר שטייס לא יוכל לעמוד בהם פיסית. בהתאם, טסנג טען כי הטכנולוגיה שהחברה שלו מפתחת מאפשרת למטוסים לטוס מעל הקרקע במהירות של יותר מ-900 קמ"ש.
יתרון נוסף טמון בעלויות, לפי בכירי משרד ההגנה האמריקאי, כלי הטייס החדשים יהיו זולים יותר בין השאר מכיוון שהם נועדו להיות ברי החלפה במקרה הצורך. בחיל האוויר הציבו יעד למחיר של 20-30 מיליון דולר לכל כלי טייס, אף שבכירים בתעשייה מעריכים כי בסופו של דבר המחיר יהיה נמוך יותר ויעמוד על סביב 10 מיליון דולר. לשם השוואה, מטוס F-35 עולה בסביבות 100 מיליון דולר.
"אנחנו משתוקקים לקבל אותם כי הם יצילו את החיים שלנו", סיכם מזכיר חיל האוויר האמריקאי, פרנק קנדל.