סגור
תיירים - אירופה לא רוצה אתכם
(צילום: רויטרס)

רומא, אתונה וברצלונה רותחות מחום ובעיקר מזעם: "נכבשנו על ידי התיירים"

היקפי התיירות העולמיים הולכים ומתאוששים מאז השפל של תקופת הקורונה, ומבחינת התושבים המקומיים ביעדים הפופולריים הגיעו מים עד נפש. הזעם על הצפיפות והעומסים מתבטא בהפגנות, שכוללות גם זרנוקי מים על תיירים, וגם במהלכים רגולטוריים כמו הגבלת מכסות תיירים והטלת מסים עליהם 

התיירות העולמית התאוששה משנות הקורונה, ולפי ההערכות מספר התיירים הבינלאומיים הקיץ יהיה גבוה מהרמות שנרשמו ב־2019, לפני פרוץ המגפה והטלת הסגרים הנלווים. העלייה הזו במספר התיירים מורגשת בעיקר באירופה, שם ועדת התיירות האירופית דיווחה כי ברבעון השני לבדו מספר התיירים ביבשת היה גבוה ב־6% לעומת נתוני 2019.
אולם לצד ההקלה והדחיפה הכלכלית מתלווים גם כעס וחשש גדולים, במיוחד מצד התושבים המקומיים של יעדי התיירות הפופולריים כמו ברצלונה, רומא ואתונה. בחלק מהערים המבוקשות הכעס בא לידי ביטוי גם בשורה של מחאות, כולל אירועים של התזת תיירים בזרנוקי מים. "נכבשנו על ידי תיירים, הסיטואציה יצאה משליטה", אמרה ל"ניו יורק טיימס" קמילה גוזמן, תושבת מיורקה בספרד. היא לקחה חלק בהפגנות שנערכו באזור ביולי, בהן השתתפו יותר מ־50 אלף מקומיים. התלונות נוגעות בעיקר לעומסים, פגיעה סביבתית ועליית מחירים. "אנחנו כבר לא יכולים להרשות לעצמו לגור פה", הוסיפה גוזמן.
מחאות פרצו גם באתונה, שם התושבים קראו לממשלה לפעול נגד השכרת בתי נופש, בטענה ששכונות שלמות מורכבות רק מבתי נופש להשכרה. המחאות ביוון פרצו גם על רקע השלכות שינויי האקלים שבאו לידי ביטוי בחום קיצוני ובמחסור במים בשל שימוש נרחב מצד אתרי הנופש ושריפות. כך למשל לאחר שהטמפרטורות טיפסו לשיא ביולי נאלצו הרשויות אף לסגור את האקרופוליס – אחד מאתרי התיירות הפופולריים ביותר בעיר – למספר ימים, ובכרתים הכריזו על מצב חירום בשל המחסור החמור במים.

מים לא שקטים

הדוגמה הידועה ביותר לצעדים להפחתת מספר התיירים היא ונציה, שכבר מספר שנים מחפשת פתרון לעודף התיירים שפוגעים בתשתיות העיר העתיקה. באפריל נקטו הרשויות צעד תקדימי והודיעו על גביית תשלום יומי של 5 יורו לתיירים המבקרים בעיר ליום אחד. "אנחנו לא מתכוונים לסגור את העיר, אלא למנוע ממנה להתפוצץ", הודיע באותו הזמן ראש העיר לואיג'י בונארו. המהלך, שהיה בדיונים כבר מאז 2019, יצא לדרך לאחר שביקרו בעיר יותר מ־20 מיליון תיירים בשנה שעברה, זאת לעומת כמעט 50 אלף תושבים בלבד המתגוררים בה.
צעדים נוספים שנוקטות הרשויות בניסיון לצמצם את העומס ולהפחית את מספר התיירים כוללים קביעת מכסה יומית של אנשים הרשאים להיכנס, כפי שעשו בסנטוריני, הגבלת מספר ספינות השיט שיכולות לעגון בנמלים, הגבלות ואיסורים על השכרות לטווח קצר, צעד שנקטו בסביליה וברצלונה, גביית דמי כניסה יומיים והעלאת המסים על התיירים.
באמסטרדם אף לקחו זאת צעד נוסף קדימה, ואסרו על בניית מלונות חדשים בעיר. זאת לאחר שבשנה שעברה ביקרו בעיר 23 מיליון תיירים. בנוסף לכך, הרשויות הטילו מכסה של עד 20 מיליון מבקרים בשנה, העלו את מסי התיירות ואף אסרו על עגינת ספינות שיט של תיירים. "אמסטרדם אומרת לא למלונות חדשים", נמסר בהצהרה ממועצת העיר. "אנחנו רוצים לשמור את העיר ראויה למחיה עבור התושבים והמבקרים". לפי החוק החדש, שאושר באפריל, ניתן יהיה לפתוח מלון חדש בעיר רק אם אחר ייסגר. לפי לשכת הסטטיסטיקה ההולנדית, כיום יש באמסטרדם כ־42 אלף חדרי מלון שיכולים לארח יותר מ־92 אלף אנשים. כך שההערכה היא שהאיסור לא יהיה בעל השפעה משמעותית על מצב התיירות בעיר, ונועד יותר לשמש כמעין הצהרה סימבולית. עם זאת, כלכלנים מזהירים כי הצעד עלול להוביל להעלאת תעריפי המלונות בעיר. "אנחנו רוצים להחזיר את האיזון לעיר", סיכם את כל המהלכים סגן ראש העיר סופיאן מבארקי.
בדומה לכך, באיטליה הודיעו השבוע על תכנון לגבות מס תיירות של עד 25 יורו ללילה. לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", המס המוצע נועד להפוך את התיירים ל"אחראים יותר" ולעזור במימון שירותים עירוניים באזורים נחשלים. לפי התוכנית, הסכום הסופי של המס ייקבע לפי מספר קריטריונים, כולל תעריפי המלונות בהם שוהים התיירים. כך עבור חדרים יקרים שעולים יותר מ־750 יורו ללילה ייגבה מס של 25 יורו, בעוד במלונות הזולים יותר שעולים פחות מ־100 יורו ללילה המס יעמוד על 5 יורו בלבד.
עם זאת, באיגוד המלונות האיטלקי הזהירו מנקיטת צעדים שיבריחו לגמרי את התיירים. "המגזר הזה הוא בעל תרומה חשובה לכלכלת המדינה, במיוחד לנוכח העלייה בתיירים הבינלאומיים אחרי השנים הקשות של המגפה", אמרה נשיאת האיגוד מריה כרמלה קולאיקובו. "יש תחרות קשה ממדינות אחרות, ואנחנו זקוקים למדיניות זהירות שלא תפגע בתחרותיות של העסקים שלנו ובאטרקטיביות של היעדים. אנחנו לא יכולים לשמש רק ככספומטים לרשויות המקומיות".
מחאות נגד תיירים יצאו לדרך גם בליסבון, שם התושבים מתלוננים על צפיפות מוגזמת בכבישים בין השאר בשל עודף כלי רכב מסוג טוק־טוק המיועדים לסיורים לתיירים. "זה כמו שיוצאים מאצטדיון אחרי משחק כדורגל והכל בלגן. אני כבר לא מזהה את השכונה שלי", התלוננה אן קאל, תושבת העיר. "בחלק מהימים אני בכלל לא רוצה לצאת מהדירה שלי". בעקבות זאת בחודש שעבר הודיעה מועצת העיר כי בכוונתה להגביל את מספר הרישיונות ומקומות החניה שתחלק לנהגי טוק־טוק.

עד ניו זילנד

המלחמה נגד עודף התיירים אינה רק עניין אירופי. הממשלה בניו זילנד הודיעה אתמול על כוונתה לשלש את מסי התיירות. לפי ההצהרה שפורסמה, התכנון הוא להעלות את התשלומים החל מאוקטובר ל־100 דולר ניו־זילנדי (62.2 דולר) מ־35 דולר ניו־זילנדי, מס שנכנס לתוקף ביולי 2019, וזאת כדי להבטיח ש"כל מבקר תורם לשירותים הציבוריים ולחוויות איכותיות בזמן ביקורו בניו זילנד".
עוד הוסיפו בממשלה כי הם בטוחים שתיירים ימשיכו להגיע למדינה, אך איגוד תעשיית התיירות המקומי הביע חשש מפגיעה. "ההתאוששות של מגזר התיירות בניו זילנד היא איטית יותר מאשר שאר העולם, והצעד הזה יפגע אף יותר בתחרותיות שלנו", אמרה לרויטרס מנכ"לית האיגוד רבקה אינגרם.