סגור
financial times
נמל התעופה ב לאס וגאס  בחודש שעבר
נמל התעופה בלאס וגאס, בחודש שעבר. קושי להתאושש לאחר המגפה (צילום: אי אף פי)

FT
האיום החדש על חברות התעופה: מחסור במטוסי איירבוס ובואינג

העלייה בביקושים לטיסות אחרי הקורונה מתנגשת עם שרשראות אספקה משובשות שמאטות את קצב ייצור המטוסים ומעכבות משלוחים. הנפגעות: חברות התעופה הגדולות בעולם, מסאות'ווסט איירליינס ועד ריאנאייר

לחברת התעופה סאות'ווסט איירליינס יש בעיה. חברת הלואו קוסט הגדולה בארה"ב נאלצת לצמצם את מספר הטיסות היומיות שלה בגלל מחסור במטוסים, המתווסף למחסור בטייסים. "מכרנו יותר טיסות מכפי שאנחנו יכולים להפעיל", אמר קפטן קייסי מורי, נשיא איגוד הטייסים של סאות'ווסט. לאחר שנאלצה להפחית את מספר הטיסות מ־5,000 ביום ל־4,300-4,000, היא ממתינה עתה לאספקת מטוסים מבואינג. "אחרי שנתקדם ונאייש את המשרות, המבנה של המטוסים יעמוד במרכז העניין", אמר.
המחסור במטוסים חדשים הוא האתגר הנוכחי שעמו מתמודדת תעשיית התעופה העולמית, שחווה עלייה בביקושים לאחר המגפה ובמקביל מתמודדת עם עזיבה המונית של עובדים ומחסור בחלקי חילוף.
המשלוחים של מטוסים חדשים נפגעו משיבושים חמורים בשרשראות האספקה, בעיקר מצד יצרניות המנועים, שדחו את מועדי האספקה עבור חברות תעופה רבות.
איירבוס, יצרנית המטוסים הגדולה בעולם, נאלצה להאט את הייצור של מטוסי A320, הדגם הנמכר ביותר שלה, לטענתה בשל שיבושים בשרשראות האספקה, בעיות לוגיסטיות ומשבר האנרגיה.
מנכ"ל יונייטד איירליינס סקוט קירבי אמר כי בואינג ואיירבוס ככל הנראה "רחוקות שנתיים עד שלוש" מייצור מטוסים בהיקפים שנרשמו לפני פרוץ המגפה.
מנכ"ל דלתא איירליינס אד בסטיאן ציין כי "קשיים בייצור מטוסים" הם בין האתגרים הרבים שעמם מתמודדות חברות התעופה על רקע העלייה בביקושים לטיסות. דרק קר, סמנכ"ל כספים ראשי באמריקן איירליינס, העריך כי החברה תקבל בשנה הבאה רק 19 מטוסי 737 מקס במקום 27 שהוזמנו. מבואינג נמסר כי החברה ממשיכה "לעבוד בצמוד עם הספקים כדי לפתור את האתגרים בתעשייה, לייצב את הייצור ולעמוד בהתחייבויות ללקוחות".
עם זאת, דו"ח שפרסמה סיריום, חברת ייעוץ בתחום התעופה, מראה כי בואינג ואיירבוס מפגרות אחרי יעדי הייצור שהציבו ב־31 עד 45 חודשים. לפי הדו"ח, עיכובים של שלושה חודשים או יותר במשלוחים מתרחשים באופן תכוף, ולאיירבוס ישנה זמינות מוגבלת מאוד של מועדי משלוחים למטוסים צרי הגוף עד סוף 2027 או 2028. "אם יוצאים מנקודת הנחה שלמטוסים יש מחזור חיים של 25 שנים, המשלוחים האחרונים של המטוסים עדיין יהיו בשירות כמה שנים לאחר 2050, כאשר עד אז אנחנו אמורים כבר להגיע למצב של אפס פליטות", נאמר בדו"ח.


צווארי הבקבוק בשרשרת האספקה הם "בעיה רצינית" התורמת למחסור של מטוסים, הוסיף קווין מייקלס, מנהל חברת הייעוץ אירודינמיק אדווייזוריס ממישיגן. הספקים הגבירו את קצב הייצור במהלך העשור הקודם, אך התעשייה ספגה טלטלה בעקבות קרקוע מטוסי ה־737 מקס של בואינג והתפרצות הקורונה, שהובילו לקיצוצים חדים ברמות הייצור.
כעת, ספקים רבים סובלים ממחסור בהון לייצור ובכוח אדם שיאפשר להם לעמוד בדרישות הלקוחות לרכיבים לעבודות חישול, יציקה וחלקי מיכון. גם האינפלציה המאמירה פוגעת בתהליכים הללו. "הרבה דברים קרו בו־זמנית", אמר מייקלס. "אי אפשר לחזות בצורה מהימנה את הביקוש למטוסים מבלי להבין את מבנה שרשרת האספקה לחמש השנים הבאות", הסביר.
המחסור עלול אף להחמיר. עד סוף השנה, בואינג צריכה עדיין לזכות באישור הרגולטור לשתי גרסאות של מטוסי 737 מקס, שאם לא כן, היא תידרש לתכנון מחדש של תא הטייס על מנת לעמוד בתקנות שהושתו בעקבות ההתרסקויות הקטלניות שהובילו לקרקוע. מצב כזה יעכב את המשלוחים אף יותר. "אני לא מקנאה בצוותי התכנון בחברות התעופה בשנה הבאה", אמרה סוונתי סית', אנליסטית בריימונד ג'יימס. "הביקושים כל כך חזקים, אבל הפד יחסל זאת בשלב מסוים, ולא נראה שאיירבוס ובואינג מסוגלות לספק את המטוסים במועד. כך שבהצלחה עם כל התוכניות".
מתחילת השנה סיפקה איירבוס 437 מטוסים, בעוד בואינג סיפקה 328, כולל 277 מדגם מקס. אולם בחודש יולי, מנכ"ל בואינג דיוויד קלהון הוריד את התחזית לאספקת מטוסים צרי גוף והעריך כי הייצור יעמוד על כ־400, ולא 500 כפי שהעריכו במקור. סאות'ווסט, שהיתה אמורה לקבל השנה 114 מטוסי מקס, דיווחה באוגוסט לרשות ני"ע האמריקאית כי להערכתה תיאלץ להמתין עד 2023 לקבלת חלק מהמשלוחים הללו.
מנכ"ל ריאנאייר מייקל או'לירי אמר כי להערכתו בואינג תספק רק 13 מתוך 21 המטוסים שחברת התעופה היתה אמורה לקבל לפני חג המולד. 30 מטוסים נוספים מתוכננים לאספקה אחרי חג המולד. החברה עתידה לקיים בקרוב פגישות עם בואינג, שם יציפו את הבעיות.
"אנחנו לא בטוחים שנקבל 51 מטוסים לפני הקיץ הבא ויש לכך השפעה רבה על קצב הצמיחה שלנו", אמר או'לירי לפייננשל טיימס. "בואינג מאוד לא מהימנה, הם ממציאים כל מיני תירוצים על שרשרת האספקה שלהם. אנחנו לא מאמינים שהבעיה היא בשרשרת האספקה. האם יש כאן בעיות של עיכוב בייצור?".
ריאנאייר וסאות'ווסט מתפעלות בצורה יעילה את המטוסים שלהן, ופירוש הדבר "שאין להן מה להרוויח מכך שלא יקבלו את המשלוחים הללו", הוסיפה סית'. "קרוב לוודאי שפשוט יפסידו בגלל זה כסף". אנגוס קלי, המנכ"ל של AerCap, חברת החכרת המטוסים הגדולה בעולם, אמר בחודש שעבר בכנס של התעשייה כי להערכתו בואינג ואיירבוס יעמדו "במקרה הטוב" ב־90% מיעדי הייצור.
וינוד קאנאן, מנכ"ל ויסטארה, חברת התעופה השנייה בגודלה בהודו, אמר ל"פייננשל טיימס" כי החברה חווה עיכובים של "חודשים" במשלוחים של מטוסי A320 ניאו, אך מנהלת מגעים עם איירבוס בעניין.
מנכ"ל איירבוס גיום פורי, שנשאל בחודש שעבר באירוע בלונדון על עתיד התעשייה, אישר את יעד החברה לספק 700 מטוסים עד סוף השנה. פורי הודה כי בסיס האספקה לא היה ערוך לניסיונות התעשייה להתאושש לאחר המגפה, אך הדגיש כי התוכנית של איירבוס לייצר 75 מטוסי A320 בחודש עד 2025 עדיין "צפויה להתממש".
כתבו: קלייר בושי, סילביה פייפר ופיליפ ג'ורג'יאדיס, פייננשל טיימס.