סגור
בואינג דרימליינר 787 מפעל סיאטל
מפעל בואינג בסיאטל (צילום: שאטרסטוק)

עוד מכה בכנף: עובדי בואינג פותחים בשביתה - לראשונה מאז 2008

30 אלף עובדי הייצור אישרו ברוב מוחץ את השביתה, לאחר שדחו את הסכם השכר שהוצע להם; באחרונה מינתה בואינג מנכ"ל חדש, שהיה אמור להחזיר את האמון בחברה, המתמודדות עם עיכובים בייצור, כשלים בבטיחות וחובות גדלים

עובדי הייצור של בואינג הצביעו בעד פתיחה בשביתה, לאחר שדחו את הסכם השכר שהוצע לאיגוד. זו תהיה השביתה הראשונה של העובדים ביצרנית המטוסים מאז 2008 והיא תתחיל רשמית ביום שישי בחצות שעון קליפורניה (שבת, 10:00, שעון ישראל). היא יוצאת לדרך בתקופה בעייתית עבור בואינג, שמתמודדת גם כך עם עיכובים בייצור, כשלים בבטיחות וחובות גדלים. רק לפני שבועות ספורים הכריזה בואינג על מינוי מנכ"ל חדש, שהיה אמור להחזיר את האמון בחברה לאחר פרשת הדלת שנתלשה בטיסה של אלסקה אייר בינואר.
בשביתה יקחו חלק בסביבות 30 אלף עובדים שמייצרים מטוסי 737 מקס ומטוסים אחרים במפעלים בסיאטל ובפורטלנד.
המחלוקת בין הצדדים נוגעת לחוזה העבודה החדש שהוצע לעובדים לראשונה מזה 16 שנה. החוזה כלל העלאה של 25% בשכר, בונוס חתימה בגובה 3,000 דולר והתחייבות שהמטוס המסחרי הבא של בואינג ייוצר בסיאטל, זאת כל עוד התוכנית תצא לפועל בתוך ארבע שנים. מנהיגי איגוד העובדים אמנם המליצו לתמוך בחוזה, אך עובדים רבים התנגדו לו בדרישה להעלאת שכר של 40% והחזרת הבונוסים השנתיים.
מוקדם יותר השבוע שלח המנכ"ל הנכנס רוברט "קלי" אורטברג מכתב לעובדים ובו קרא להם לאשר את החוזה. אולם זה לא הספיק ובהצבעה שהתקיימה אתמול 96% מהעובדים הצביעו בעד שביתה, לאחר ש-94.6% דחו את הסכם השכר.
השביתה תגביל אף יותר את יכולתה של בואינג לספק ללקוחות מטוסים, ותאט את תזרים המזומנים. בשלב זה דירוג האישראי של החברה עומד על רמה אחת בלבד מעל דירוג "זבל", אך אם לא תוכל לייצר הכנסות ממשלוחים הדירוג קרוב לוודאי שיירד.
האנליסטי בן צוקנוס מ-S&P Global Ratings אמר לפייננשל טיימס כי החברה תצליח להתמודד עם שביתה קצרה, אך "שביתה ממושכת תעכב את ההתאוששות של החברה ותפעיל לחץ על הדירוג".
השביתה נכנסה גם למערכת הבחירות לנשיאות בארה"ב. שני המועמדים, קמלה האריס ודונלד טראמפ, מנסים להשיג קולות מקרב חברי האיגוד.