הבצורת באירופה משבשת את הובלת הסחורות בנהרות, הצרכנים ישלמו את המחיר
הבצורת באירופה משבשת את הובלת הסחורות בנהרות, הצרכנים ישלמו את המחיר
הנהרות באירופה, ובהם הריין, נהפכים לרדודים יותר - דבר שמקטין את היקף הסחורות שניתן להעביר באוניות. העלויות הנוספות יגולגלו לצרכנים
הבצורת באירופה גורמת לא רק לשריפות ומסכנת את ביטחון המזון, אלא גם פוגעת בהובלת סחורות דרך הנהרות ביבשות בשל הגובה הנמוך של פני המים.
כך למשל נהר הריין, שנחשב לנתיב מסחר חשוב ועובר בגרמניה דרך ערים באירופה עד לנמל של רוטרדם, הפך לרדוד יותר בחלק מהאזורים. בשבוע שעבר גובה המים בעיר קאוב (Kaub), המרוחקת 80 ק"מ מערבית לפרנקפורט, נפל לרמתו הנמוכה ביותר השנה.
הירידה הזו בגובה פני המים מקטינה את היקף הסחורות שניתן להוביל באוניות וגורמת לעלויות גבוהות יותר – התעריפים עולים ככל שהנהרות הופכים רדודים יותר. בחודש שעבר חברות ספנות כמו מארסק ו-Hapag-Lloyd הודיעו שרמת המים הנמוכה בריין פירושה שהעלויות הנוספות יגולגלו ללקוחות.
"נפחי המשלוחים בנהר הריין נותרו קבועים פחות או יותר ב-20 השנים האחרונות", אמר ל-CNBC טים בקהוף מפירמת הייעוץ מקינזי, "אך מאז 2021 אנחנו רואים ירידה שנתית. זו מגמה שכנראה תישאר לתקופה ממושכת".
סחורות כמו נפט, כימיקלים ודגנים מועברות דרך הריין, אך רמות המים היו כל כך נמוכות באוגוסט 2022 שחלק מהספינות שטו כשהן רק רבע מלאות.
מעבר לדרכי תחבורה אחרים הוא אמנם אופציה קיימת, אך לרוב יקרה יותר. לפי מארק שאטנברג מדויטשה בנק, ספינה מסוג ארבה באורך 135 מטר ועומק של 3 מטרים יכולה לשאת מטען במשקל של 2,700 טונות. יידרשו כ-110 משאיות גדולות כדי להעביר את אותו גודל של מטען בכבישים. "הנתונים הללו מדגימים את הגודל העצום שמגביל את האפשרות לשינוי נתיב", אמר. "כלכלות שלמות תלויות באמצעי התחבורה הזול יחסית הזה".