סגור
נגיד הבנק המרכזי הנמלט של לוב, סאדיק אל-כביר
נגיד הבנק המרכזי הנמלט של לוב, סאדיק אל-כאביר (צילום: REUTERS/ Aidan Lewis)

משבר בלוב: הנגיד פוטר וברח מהמדינה, ייצור הנפט נחתך בחצי

סאדיק אל-כאביר, הנתמך בידי הממשלה במזרח לוב, הודח מתפקידו על ידי המועצה הנשיאותית - ובעקבות כך הפסיקו במזרח את ייצור הנפט;  "מיליציות מאיימות על עובדי הבנק, ואף חוטפות את ילדיהן וקרוביהן כדי להכריח אותם ללכת לעבודה", אמר ל"פייננשל טיימס"

משבר פוליטי בלוב: ייצור הנפט של המדינה נחתך בחצי - כ-700 אלף חביות ביום - והיצוא הופסק בכמה נמלים. כך לפי דיווח ברויטרס. ההתפתחויות עלולות להוביל לסיומן של ארבע שנים של רוגע יחסי במדינה.
המשבר החל בעקבות פיטוריו של הנגיד הוותיק של הבנק המרכזי, סאדיק אל-כאביר, הנתמך בידי הממשלה במזרח לוב - שהודיעה בעקבות כך על הפסקת ייצור הנפט. המפלגות במזרח לוב דורשות להחזיר את אל-כאביר לתפקיד הנגיד, ומאיימות לא לחדש את ייצור הנפט עד שזה יקרה.
אל-כאביר פוטר לפני כשבועיים על ידי המועצה הנשיאותית בהובלת מוחמד אל מנפי. היום פורסם כי הוא נמלט מהמדינה יחד עם בכירים נוספים בבנק, בעקבות איומים מצד מיליציות חמושות.
מי שדחף להדחת אל-כאביר הוא ראש הממשלה בטריפולי, עבד אל-חמיד דבייבה. זאת לאחר שהנגיד האשים אותו בהגדלת ההוצאות יתר על המידה, ובהצגת תמונה ורודה של הכלכלה.
"מיליציות מאיימות על עובדי הבנק, ואף חוטפות את ילדיהן וקרוביהן כדי להכריח אותם ללכת לעבודה", אמר אל-כאביר בראיון טלפוני ל"פייננשל טיימס". לדבריו, הניסיון של דבייבה להחליפו אינו חוקי, וכן אינו עולה בקנה אחד עם ההסכם שנחתם בשיתוף האו"ם ולפיו מינוי נגיד חדש לבנק המרכזי מצריך הסכמה בין ממשלות המזרח והמערב.
לפי פייננשל טיימס, רוב שירותי הבנקאות במדינה הופסקו בשל הפרעות לפעולות הבנק המרכזי.
תאגיד הנפט הלאומי של לוב (NOC), ששולט במשאבי הנפט של המדינה, הודיע שהתפוקה הממוצעת עמדה ביום רביעי על כ-591 אלף חביות. לשם השוואה ביולי עמד ייצור הנפט על ממוצע 1.18 מיליון חביות ביום. לפי התאגיד, ההפסד מסגירת שדות הנפט הסתכם, נכון לאתמול (חמישי) בערב, ב-1.5 מיליון חביות בשווי של כ-120 מיליון דולר.
לפי הדיווח ברויטרס, הייצור בשדות הנפט שבשליטת חברת הנפט וואהאה, שבבעלות NOC, נפל ל-150 אלף חביות ביום מ-280 אלף, וצפוי להתכווץ אף יותר. הייצור הופסק בחמש שדות נפט נוספים במדינה. לפי רויטרס פירוש הדבר כי ייצור הנפט התכווץ ב-700 אלף חביות ביום, זאת בהתבסס על נתוני הייצור מיולי.
חברת הייעוץ ראפידן אנרג'י גרופ מעריכה כי הפסדי הייצור עלולים לטפס למיליון חביות ביום ויימשכו כמה שבועות.
מאז 2014, מחולקת לוב בין שתי ממשלות יריבות – האחת במערב המדינה, שבסיסה בבירה טריפולי ושזוכה להכרת האו"ם, וממשלה שנייה במזרח, בעיר טוברוק. כל אחת מהממשלות הללו נתמכה על ידי מיליציות אחרות ועל-ידי מדינות שונות בעולם: ממשלת טריפולי זכתה לסיוען של טורקיה וקטאר, וזו של טוברוק נהנתה מעידודן של מצרים, האמירויות, רוסיה וצרפת.