הכלכלן מוחמד אל עריאן: התקפות החות'ים יובילו לעלייה באינפלציה
הכלכלן מוחמד אל עריאן: התקפות החות'ים יובילו לעלייה באינפלציה
להערכת אל עריאן, ההתקפות בים האדום עלולות לגרום לעליות מחירים ולפגוע בצמיחה הכלכלית, אף שבעוצמה נמוכה מאשר בתקופת הקורונה; מנכ"ל איקאה הבינלאומית הבטיח שהרשת תמשיך בהורדות מחירים על אף השיבושים במסחר
התקפות החות'ים נגד ספינות בים האדום עלולות להוביל לעלייה נוספת באינפלציה, כך הזהיר הכלכלן מוחמד אל עריאן. לדבריו, אף שהשיבושים למשלוחים אינם חמורים כפי שהיו בתקופת הקורונה, הם עדיין עלולים לגרום לעליות מחירים ולפגוע בצמיחה הכלכלית.
"ביחס למה שהיה יכול לקרות לולא זה, נחווה אינפלציה גבוהה יותר, שיעורי משכנתאות גבוהים יותר וצמיחה נמוכה יותר", אמר אל עריאן, היועץ הכלכלי הראשי באליאנץ בריאיון ל-BBC. "עם זאת, במונחים אבסולוטיים זה כלום לעומת מה שעברנו ב-2021 ו-2022. הטלטלה הזו לא גדולה כל כך כמו שהיא פשוט מצערת".
התקפות החות'ים בים האדום, שהחלו מאז ה-7 באוקטובר, המשיכו גם בימים האחרונים על אף התגובה הצבאית מצד ארה"ב ובריטניה. אתמול (ב') שוגרו טילים על ספינת משא בבעלות אמריקאית.
בעקבות זאת חברות ספנות רבות מעדיפות להימנע מהנתיב בים האדום ומאריכות את המסע דרך כף התקווה הטובה באפריקה. לפי חברות הספנות Hapag-Lloyd, הנתיב החדש מוסיף 12 ימים למסע בין סינגפור וצפון אירופה ו-18 ימים לספינות השטות מסינגפור למזרח אגן הים התיכון. מהחברה נמסר גם כי הארכת המסע מייקרת את עלויות הדלק.
"מעבר לכך שאנחנו זקוקים לעוד דלק, אנחנו גם מגבירים את המהירות כדי לחסוך זמן, ומהירות גבוהה יותר דורשת עוד דלק", אמר דובר החברה. "כל הצעדים שננקטים כדי לעזור לנו להיפטר מטרור ולהמשיך במסע בטוח עוזרים", הוסיף בנוגע לכוח הימי שיזמה ארה"ב, אך הוסיף כי עוד מוקדם לדעת אם התקפות התגובה עזרו למצב.
קרוב ל-15% מהסחורה המיובאת לאירופה, המזה"ת ואפריקה מאסיה והמפרץ הפרסי מגיעה דרך הים, כולל 21.5% מהנפט המזוקק ויותר מ-13% מנפט גולמי, כך לפי חברת המחקר S&P Global Market Intelligence. הים האדום נחשב גם לנתיב מרכזי ליבוא גז טבעי נוזלי (LNG). אתמול דווח כי חברת קטאר אנרג'י, היבואנית השנייה בגודלה בעולם של LNG, השעתה את המשלוחים דרך מצר באב אל מנדב. בבלומברג דיווחו כי מאז יום שישי עצרו את הפעילות של חמש ספינות.
"אני ממש מודאג", אמר אל עריאן. "אנחנו עומדים בפני מכשולים משמעותיים, אנחנו חיים במציאות חדשה שבה הצד של ההיצע בכלכלה העולמית פגיע בהרבה, ופירוש הדבר שהנטיות האינפלציוניות גדולות מכפי שאנחנו רגילים".
בתוך כך, מנכ"ל איקאה המשתתף בפורום הכלכלי העולמי שנפתח אתמול בדאבוס, אמר כי רשת הרהיטים מתכוונת לדבוק בתוכנית שלה להוריד השנה מחירים זאת על אף השיבושים במסחר בים האדום, שגורמים לעלויות גבוהות יותר. "המחוייבות שלנו היא לוודא שאנחנו מתעדפים השקעה במחירים נמוכים יותר עבור הלקוחות שלנו", אמר ג'ספר ברודין בריאיון לרויטרס. לדבריו, החברה השקיעה מעל מיליארד דולר בהורדות מחירים בשווקים השונים בין ספטמבר לנובמבר, ובכוונתה להמשיך להוריד מחירים גם ב-2024. "זו לא השנה עבורנו למקסם רווחים. זו השנה עבורנו לנסות לנווט בשולי רווח נמוכים יותר, ולוודא שאנחנו תומכים באנשים".