סגור
financial times

FT
צרפת מחסלת את החד"פים, מקדונלד'ס תשלם את המחיר

החוק הצרפתי האוסר על רשתות מזון להשתמש בכלים חד־פעמיים אילץ את מקדונלד'ס לעבור למכלי הגשה מגומי. רשת פרט־אה־מנז'ה עברה לזכוכית. המשמעות: גניבות על ידי לקוחות, כלים שנזרקים בטעות לפח, הוצאות גדלות על מים וחשמל

הפריט שמתברר כלהיט בקרב לקוחות מקדונלד'ס בצרפת בחורף הנוכחי איננו בורגר חדש או כריך עוף, כי אם מכל אדום בוהק מגומי שבתוכו מוגשים הצ'יפס.
ענקית המזון האמריקאית הציגה את האריזות הרב־פעמיות בעקבות החוק הצרפתי שאוסר על רשתות הסעדה ומזון מהיר להשתמש בכלים ובסכו"ם חד־פעמיים.
מכלי הצ'יפס הם כה פופולריים, עד כי לקוחות התחילו לקחת אותם הביתה כמזכרות. נשיא צרפת עמנואל מקרון היה ממעודדי הטרנד לאחר שהעלה בטוויטר תמונה של האריזה של מקדונלד'ס על מנת לקדם את היוזמה של ממשלתו שנכנסה לתוקף בינואר האחרון.
גניבות של האריזות הללו הן רק אחת הבעיות שעמן מתמודדות רשתות מזון בצרפת המבקשות לציית לחוק נגד אשפת פלסטיק, הראשון מסוגו באירופה. כעת האיחוד האירופי מבקש ליישמו בכל המדינות החברות. סוגיות בעייתיות אחרות כוללות את אופן השטיפה, ייבוש ואחסון של המוצרים הללו, הכשרה מחדש של אנשי הצוות וספיגת ההוצאה הנוספת שעשויה להגיע ל־15 אלף יורו לסניף, במקרה ונדרשת התקנת מכונות כלים חדשות.


בנוסף, בכירים ברשתות הללו מטילים ספק ביתרונות הסביבתיים שיניב החוק וטוענים כי המעבר רק יאיץ את פליטות הפחמן והשימוש באנרגיה. עבור סטפאן קליין, מנכ"ל חטיבת אירופה של רשת הכריכים הבריטית פרט־אה־מנז'ה, האיסור על שימוש באריזות חד־פעמיות סייע להגביר את המודעות לגבי הצורך בצמצום אשפה, אך במקביל, ההנחיות החדשות התבררו כמורכבות מאוד ליישום בסניפים בצרפת. "מה שנראה כמו שינוי פשוט הוא למעשה מאוד תובעני ויקר ליישום", ציין. "נדרשה יותר משנה כדי לבחון את הגישות השונות ולהבין איך זה הולך לעבוד".

פגיעה בתעשיית הנייר

לפי השיטה החדשה, עובדי פרט חייבים לארוז את הכריכים, הסלטים והמרקים בשני אופנים — נייר ופלסטיק עבור מנות הטייק אוויי וקערות זכוכית עם מכסים מגומי ללקוחות שאוכלים בסניפים. לקוחות פרט בפריז עדיין מסתגלים לשינויים. בביקור באחד הסניפים באחרונה, הלקוחה קארין אליו ניצבה מול המקררים ונראתה מבולבלת למדי כאשר המנה הרגילה שלה — סלט שרימפס ואבוקדו — היתה זמינה רק בקערת זכוכית לאכילה בסניף, משום שגרסת הטייק אוויי אזלה. "רציתי סלט טייק אוויי כי מיהרתי, אבל לקחתי כריך במקום", ציינה.
האיסור על אריזות חד־פעמיות הוא אחד הרכיבים הבולטים של חקיקה סביבתית שהעבירה ממשלת מקרון עוד ב־2020. החקיקה הזו מאגדת מאות תקנות חדשות, כמו הפחתה ולבסוף איסור גורף על שימוש באריזות פלסטיק עד 2040, וכן קידום יוזמות מיחזור ושימוש רב־פעמי במוצרים.


"החיסול של כלים חד־פעמיים הוא צעד אחד נוסף במלחמה נגד אשפה מיותרת", ציין שר הסביבה כריסטוף בשו. "מדובר בצעד קונקרטי שיזכיר לצרפתים בחיי היומיום שלהם את החשיבות של הסביבה".
אך ככל שהחוק מקבל תוקף, כך בכירים בחברות הסעדה מוטרדים לא רק מהאתגר המעשי והפיננסי שמציב בפניהם השימוש בכלים רב־פעמיים, כי אם גם מהשאלה האם השינוי הזה יועיל לסביבה באמצעות הפחתת אשפה ושימוש באנרגיה.
תעשיית אריזות הנייר, שצפויה להפסיד נתח שוק במידה שהאריזות הרב־פעמיות ייהפכו לנורמה, היא אחת המבקרות הקולניות יותר של המהלך. לטענת חבריה, מוצרים מתכלים מנייר, כמו כוסות קפה או מארזי כריכים מקרטון ולמינציה, הם ידידותיים יותר לסביבה מאשר מארזים מזכוכית או פלסטיק, אם מתייחסים למחזור החיים כולו — מייצור ועד הסלקה. מארזי נייר כאלה ניתנים גם למיחזור, בעוד גומי או פלסטיק רב־פעמי אינם בני־מיחזור.
לפי מחקר שערכה אגודת אריזות הנייר האירופית (EPPA), האנרגיה הנדרשת לשטיפה ולייבוש של כלים רב־פעמיים במכונות תעשייתיות מייצרת פליטות פחמן בשיעור גבוה פי 2.8 לעומת שימוש במוצרי נייר. בנוסף, הכלים הרב־פעמיים צורכים פי 3.4 מים. האובדן, נזקים וגניבות של כלים במסעדות גורעים גם הם מהיתרונות הסביבתיים, כך לפי EPPA.
"קבוצות אקטיביסטיות הכריזו מלחמה נגד אריזות חד־פעמיות, אבל הנייר איננו גורם לאותם נזקים", ציין אריק לה ליי, נשיא האגודה ומנהל בכיר בחברת אריזות הנייר הפיניות הוטאמקי.
התקנות החדשות עשויות גם להגדיל את היקפי זריקת המזון. לפי רשת פרט, כעת הם משליכים כמויות גדולות יותר של מזון בסוף היום, משום שאין אפשרות לתרום לארגוני צדקה את הארוחות הארוזות בקערות זכוכית.
למרות החששות, נראה כי הנציבות האירופית נחושה לשאוב השראה מצרפת. מזכר של התקנות לאריזות שפורסם בנובמבר כלל איסור דומה על שימוש באריזות חד־פעמיות במסעדות. הרגולציה שנבחנת כעת תצטרך לעמוד להצבעה בכל מדינות האיחוד ובפרלמנט האירופי, כך שקרוב לוודאי לא תיכנס לתוקף לפני 2025.

"לא הפתרון הטוב ביותר"

בכירים בתעשייה טוענים כי יש לבחון בשלב ראשון את השפעות השינוי שנעשה בצרפת. "אנחנו חוששים לגבי הרחבת הגישה הזו ברמה האירופית משום שזה לא הפתרון הטוב ביותר לסביבה", טען לה ליי. לוביסט אחר היה פחות מנומס: "הם יעשו את אותן טעויות טיפשיות כמו בצרפת, אבל זה יהיה בכל מקום".
בצרפת בעלי עסקים אימצו את הדרישה להשתמש בצלחות ובסכו"ם רב־פעמיים כדרך להציג בפני הלקוחות את תרומתם לאיכות הסביבה. אנטואן בארה, ממייסדיי רשת Eat Salad, אומר כי 60 הסניפים בצרפת כבר מגישים את הסלטים שלהם בהרכבה אישית בקערות זכוכית גדולות, זאת ברוח האג'נדה הירוקה של המותג. על מנת לציית לחוק החדש, גם המרקים והקינוחים שלהם מוגשים כעת באריזות רב־פעמיות. "האתגר הגדול ביותר היה להציג את השינוי הזה בשנה שבה פעלו ממילא לחצים רבים, בגלל עליית מחירי המזון והאנרגיה והמחסור בכוח אדם", הוא ציין. ברה גם נתן טיפ: "תעברו לשקיות אשפה שקופות כדי שעובדים יוכלו לשלוף משם את הצלחות והמזלגות שאנשים זורקים", אמר.