ירוק בבית הלבן: פליטת דלק מכלי טיס תופחת ב-20% עד 2030
ירוק בבית הלבן: פליטת דלק מכלי טיס תופחת ב-20% עד 2030
הבית הלבן קבע את היעד לגבי דלק מטוסים כחלק מתוכניתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן להפסיק את השימוש בפחמן במדינה עד שנת 2050. באירופה ובארצות הברית נעשה מאמץ להגביר את הייצור של דלק מטוסים בר קיימא (SAF), שעלותו גבוהה פי שניים עד חמישה מדלק סילוני רגיל
הבית הלבן הודיע אתמול (ה') כי הציב כיעד את הפחתת פליטת דלקים מזהמים מכלי טיס בכ-20% עד שנת 2030. זאת בזמן שחברות התעופה מתמודדות עם לחץ כבד מצד ארגונים סביבתיים בניסיון להביאן להפחית את פליטת הפחמן שלהן ולהשתמש בדלק מטוסים בר קיימא.
הדחיפה להאיץ את הקיצוץ בשימוש בפחמן מגיעה כחלק מהיעד של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן להפסיק את השימוש בפחמן במדינה עד שנת 2050. מהלך זה מתרחש כאשר ארצות הברית ואירופה מנסות להגביר את הייצור של דלק מטוסים בר קיימא (SAF), המיוצר כיום בכמויות זעירות ממזונות כמו שמן בישול משומש, ויכול להיות יקר פי שניים עד חמישה מדלק סילוני רגיל.
ביידן אמר כי הוא יבקש זיכוי ממס על דלק כזה כחלק מהתוכנית הכלכלית של 3.5 טריליון דולר שהוגשה על ידי הדמוקרטים בקונגרס, מהלך שעל פי גורמים בתעשייה נחוץ כדי לקזז את עלויות הייצור הגבוהות. לפי הודעות מהבית הלבן ומחברות תעופה בארצות הברית, פקידי הממשל של ביידן סימנו את שנת 2050 כיעד לגמילת מטוסים מדלקים מאובנים, זאת במקביל להסכמה של חברות התעופה להגיע ליעד של שימוש בכ-3 מיליארד ליטרים של דלק בר קיימא עד שנת 2030. שלוש מחלקות פדרליות מעורבות באתגר הממשלתי הזה כדי "לענות על 100% מהביקוש לדלק בענף התעופה, שלפי הצפי עתיד להסתכם בכ-35 מיליארד ליטרים בשנה", כך לפי מסמך שהופץ על ידי הבית הלבן.
הנשיא ביידן נוקט גישה שונה מזאת הנהוגה באירופה, שבה הרגולטורים מבקשים לאלץ את חברות התעופה למזג כבר עכשיו דלק בר קיימא עם הדלקים בהם הן משתמשות כעת. "זו בעצם מטרה מאוד שאפתנית", אמר דן רתרפורד, מנהל תעופה במועצה הבינלאומית לתחבורה נקייה - קבוצת מחקר סביבתי הממוקמת בוושינגטון.
יונייטד איירליינס הודיעה גם היא אתמול (ה') על הסכם רכישת שיא של 1.5 מיליארד ליטרים של דלק בר קיימא במשך 20 שנה מחברת Alder Fuels החל משנת 2025. מנכ"ל Alder Fules בריאן שרבקוב אמר כי היקף העסקה עם יונייטד ניתן לביצוע מכיוון שהדלקים ייוצרו מפסולת יער וגידולים, שהם פחות יקרים משומנים, שמנים משומשים ונפט. "הדבר הגדול הוא הרחבת ההיצע בנוסף לשומן, שמן ונפט", אמר שרבקוב. "דבר זה מאפשר מדרגיות, שתיצור יותר תחרותיות בעלויות".