סגור
משבר אקלים
בית שנהרס בשבוע שעבר מפגיעת הוריקן מילטון ב מנסוטה קי פלורידה
בית שנהרס בשבוע שעבר מפגיעת הוריקן מילטון במנסוטה קי, פלורידה (צילום: Joe Raedle/Getty Images/AFP)

משריפות ועד סופות: סוכני נדל"ן בארה"ב יציגו מדד סיכוני אקלים

ענקית הנדל"ן Zillow תכלול בפרסומי הנכסים דירוג של אסונות האקלים העלולים לאיים על הנכס היום וגם בעוד 30 שנה. הקטגוריות: שיטפונות, שריפות, סופות, חום קיצוני וזיהום אוויר. אנליסט: "אנשים יוכלו לבחור את רמת הסיכון באופן מושכל" 

רוכשי בתים פוטנציאלים ברחבי ארצות הברית בודקים במידה גדלה והולכת את האיומים הסביבתיים העלולים להשפיע על הנכס, זאת לנוכח התעצמות תופעות שינויי האקלים. 80% מהרוכשים לוקחים עתה בחשבון סיכוני אקלים בבואם לרכוש בית — כך לפי סקר של חברת הנדל"ן Zillow שנערך ב־2023.
על מנת לסייע להם לנווט את דרכם באי־הוודאות הזו, זילו הוסיפו דירוג של סכנות אקלים לכל בית שהם מפרסמים. נתונים שמספקת קרן פירסט סטריט, המנטרת סיכונים אקלימיים, יספקו לרוכשי הבתים את מידת החשיפה הפוטנציאלית של הנכס לשיטפונות, שריפות, סופות, חום ואיכות אוויר ירודה. המידע יהיה זמין באפליקציה של זילו ובאתר שלה לפני סוף השנה עבור משתמשי מערכת ההפעלה iOS ובתחילת 2025 עבור משתמשי אנדרואיד.
רוכשי בתים יוכלו לצפות בנתונים בשני אופנים — באמצעות חיפוש המידע במודעות של בתים או על ידי בדיקה אינטראקטיבית על מפה מקודדת. הדירוגים יציגו את הסיכון האקלימי הנוכחי, כמו גם הערכת סיכונים לעוד 15 ו־30 שנה — התקופות הנפוצות ביותר למשכנתאות בריבית קבועה. זילו מתכננים גם לשווק פוליסות ביטוח שיותאמו לכל דרגת סיכון.
ציוני האקלים של פירסט סטריט ניזונים ממודלים שבודקים את הסיכוי לאסון אקלימי באזור מסוים ואת החומרה הפוטנציאלית של האירוע, כך לפי מתיו אבי, מייסד ומנכ"ל החברה. מדי שנה מעדכנת החברה את המודלים שלה, זאת בהתבסס על האסונות האקלימיים שאירעו בשנה החולפת. "דרגה כזו של שקיפות תאפשר לאנשים לבחור את רמת הסיכון שהם מתמודדים עמה ולבצע החלטה מושכלת", ציין אבי. "האם זה ישנה את חוויית הקניה? אין ספק בכך".
ברקע עלייה ברמת הסיכון ובהיקף הבתים החשופים לנזקים סביבתיים, חלק מחברות הביטוח הגדולות בארצות הברית הפסיקו להציע כיסויים לאסונות אקלים והעלו פרמיות
השדרוג מתבצע בזמנים של אי־ודאות עבור רוכשי בתים פוטנציאלים, זאת בעוד תופעות שינויי האקלים מסלימות. חלק מחברות הביטוח הגדולות בארצות הברית כבר הפסיקו להציע כיסויים לאסונות אקלים והעלו פרמיות בעקבות העלייה ברמת הסיכון. יותר ויותר בתים הנמצאים בשוק מושפעים כיום מסיכוני אקלים משמעותיים לעומת לפני חמש שנים, כך לפי דו"ח שפרסמה זילו בחודש שעבר. במודעות החדשות לבתים באוגוסט האחרון, כמעט 17% נמצאים בסכנה משמעותית לשריפות בעוד קרוב ל־13% נמצאים בסכנה משמעותית לשיטפונות, כך לפי החברה.
המידע הזה עשוי להיות שימושי במיוחד, בהינתן שבמדינות רבות בארצות הברית, מוכרי הבתים לא נדרשים לחשוף נזקי שיטפונות או שריפות שאירעו בעבר לרוכשים פוטנציאלים, זאת למרות שיותר מ־300 אלף אמריקאים עברו בשנה שעברה למחוזות המועדים לאסונות טבע. ניתוח שביצע הפוסט ב־2022 על אירועי שיטפונות קיצוניים ברחבי ארצות הברית גילה כי מפות השיטפונות של הסוכנות הפדרלית לניהול סיכונים אינן מציגות את מלוא המידע לגבי הסיכונים האפשריים.
במחקר שפרסמה ב־2022 סוכנות הנדל"ן רדפין, רוכשי בתים שהיתה להם גישה לפרסומים על בתים עם מידע לגבי סכנת שיטפונות, היו צפויים פחות לנסות ולרכוש בית בסיכון גבוה. הממצא הזה הראה כי קיימים פערי מידע עצומים עבור הרוכשים בכל הנוגע לסיכונים האקלימיים, כך לפי מומחים.
"המידע הוא בעל ערך משום שבלעדיו אין שום דבר שרוכשי או שוכרי בתים יכולים ללמוד ממנו לגבי הסיכונים שהם מתייצבים בפניהם", ציין ג'ואל סקאטה, עורך דין המתמחה בנזקים סביבתיים מטעם מועצת ההגנה על משאבים טבעיים. "גם אם קיים ויכוח לגבי השיטות או התהליך המשמשים לאיסוף המידע, זה יותר טוב מכלום".
קשה לקבוע את אמינותם של מודלי אקלים רבים, משום שרובם אינם נגישים לציבור", מציין בנג'מין קיז, מרצה לנדל"ן ופיננסים בבית הספר וורטון באוניברסיטת פנסילבניה, שחקר את השפעת האסונות האקלימיים על שוקי הביטוח. אבל משום שמידע על סכנות אקלים כמעט ולא היה זמין עבור רוכשים במשך שנים, כל שיפור יסייע לשקיפות בתעשייה הזו, הוא הוסיף.
מומחים למודלים של סיכוני אקלים חוקרים עדיין את הדרך הטובה ביותר למדוד את הסבירות של שיטפונות, שריפות ואסונות טבע אחרים בכל אזור נתון, מציין ג'סי קינאן, מרצה לנדל"ן בר־קיימא ותכנון אורבני באוניברסיטת טוליין. הנתונים שמגיעים ממודלים המוכוונים לצרכן עשויים להיות לא אחידים, משום שסיכונים מסוימים נחקרו באופן נרחב יותר מאחרים באזורים מסוימים, הוא הסביר. "המודלים לא מדהימים", אמר קינאן. "במקומות מסוימים הם עובדים היטב ובמקומות רבים חוסר הבהירות רב מהערך של המודל".
ועדיין, רוב הרוכשים הפוטנציאלים יקחו בחשבון סיכונים אקלימיים בשלב מוקדם של חיפוש הבית, והנתונים לגבי הסיכונים הללו יכולים לסייע באיתור סוגיות שיש לחקור יותר לעומק, הדגיש קינאן. למשל, אם הדירוג מראה שבית נמצא בסיכון גבוה לשיטפונות, על רוכשי בתים לשוחח עם השכנים לגבי הניסיון שלהם בתחום או להגיע לנכס ביום גשום. המכשיר הזה צריך לסמן את תחילתו של תהליך איסוף מידע לגבי הסיכון האקלימי של בית, ולא את סופו, הדגיש קיז.