מטסלה ועד פריימרק: מתקפות החות'ים משבשות ייצור ומלאים
מטסלה ועד פריימרק: מתקפות החות'ים משבשות ייצור ומלאים
ארצות הברית ובריטניה הגבירו את התקיפות נגד יעדי המורדים אבל סופו של המשבר בים האדום לא נראה באופק וחברות מתמודדות עם עיכובים בשילוח. התוצאה: יצרניות רכב מקטינות ייצור וענקיות אופנה מהירה חוששות מהתרוקנות מדפים
השבוע עלתה עצימות המתקפות של ארצות הברית ובריטניה נגד המורדים החות'ים, אך בכל זאת נראה כי המשבר בים האדום רחוק מסיום.
חברות הספנות המובילות בעולם ממשיכות להימנע ככל יכולתן מהנתיב המסוכן, זאת אחרי שבימי שגרה הוא ייצג מעל 12% מהיקף הסחר הימי הגלובלי. פירוש הדבר, כי המסע בין אסיה ואירופה, אשר על פי רוב נמשך כ־35 ימים, מתארך בשבועיים, תוספת שמייקרת את עלויות השילוח, ביניהן דלק וביטוחים. לפי דיווח בסוכנות בלומברג, לפחות 2,300 ספינות כבר שינו את הנתיב בשל התקיפות ומבצעות עתה עיקוף דרך כף התקווה הטובה.
מעבר להשפעתם על תעשיית הספנות, לעיכובים במשלוחים ולעלויות הגבוהות ישנן השלכות גם על תעשיות נוספות. בחודש האחרון, שורה של חברות הנסמכות על המשלוחים הימיים הזהירו מפני קשת רחבה של פגיעות, החל ממחסור ברכיבים שונים לייצור ועד להתייקרות עלויות ושחיקת שולי הרווח. "הלקוחות של חברות הספנות בהחלט מרגישים את הפגיעה", ציין סיימון היני, בכיר בחטיבת מחקר המכולות בחברת הייעוץ הבריטית דרורי שיפינג, בשיחה עם ה"פייננשל טיימס". עוד אמר, כי בשלב זה "הכל נראה כאוטי למדי". בהתאם, בנקים מרכזיים בעולם מזהירים מפני התחדשות הסחרור האינפלציוני, שעלול להביא לדחיית הורדות הריבית שתוכננו להמשך השנה. החברות הנפגעות מייצגות מגוון של תעשיות, בראשן רכב וקמעונאות הנחשבות לפגיעות יותר כתוצאה מצווארי בקבוק שנוצרים בשרשרת הייצור והאספקה.
כלי רכב: הוקפא הייצור במפעלים
"תעשיית הרכב היא אחת הראשונות לסבול, זאת בשל שרשרת האספקה המורכבת שלה", הסביר לרויטרס תומאס ברנייה, מחברת ניהול העושר Lazard Freres Gestion בפריז, שצמצם את החשיפה שלו לתעשייה. בהתאם, לפי סקר כלכלנים שערכה סוכנות בלומברג, התחזית היא לירידה של 5% בהכנסות יצרניות הרכב. קרלוס טברס, מנכ"ל ענקית הרכב סטלנטיס, ציין בהקשר זה כי להערכתו, חברות הלוגיסטיקה והספנות יעלו את מחירי השילוח בשל התארכות המסע. "אני בטוח שחברות הלוגיסטיקה ינצלו את העובדה שאנחנו משתמשים בספינות לפרק זמן ממושך יותר כדי לקיים משא ומתן מחודש על המחיר", אמר.
טסלה היתה החברה הראשונה שהזהירה מפני ההשלכות הצפויות של המתקפות בים האדום, ומוקדם יותר החודש הודיעה כי בכוונתה להקפיא את הייצור במפעל שלה בגרמניה למשך שבועיים. בחברה ציינו כי הסיבה לכך היא עיכובים בקבלת המשלוחים. "העימותים הצבאיים בים האדום והשינויים הנלווים בנתיבי התחבורה הימית בין אירופה ואסיה דרך כף התקווה הטובה משפיעים על הייצור בגרונהייד", מסרה החברה בהצהרה. עוד הוסיפה, כי המפעל בברלין ייסגר ב־29 בינואר וייפתח מחדש ב־11 בפברואר, וזאת בעקבות המחסור ברכיבים.
גם וולוו נקטה מהלכים דומים, ובשבוע שעבר היא עצרה את הייצור במפעל שלה בבלגיה למשך שלושה ימים, בעיקר בשל עיכובים במשלוחים של תיבות הילוכים שנגרמו ברקע המשבר בים האדום, כך לפי הודעת החברה. יצרנית רכב נוספת שפעילותה השתבשה היא סוזוקי היפנית, שהפסיקה החודש את העבודה במפעל שלה בהונגריה למשך שבוע. לעומתן, ענקית הרכב הגרמנית פולקסווגן שינתה את נתיב המסע כבר בתחילת דצמבר, כך שלפי החברה העלויות אמנם התייקרו, אך היא לא נתקלה בבעיות ייצור. "שינוי הנתיב יבטיח שהמטען יגיע ליעד, אם כי בעיכוב קל", מסרו בחברה.
אופנה מהירה: פחות מלאים מהדרוש
תעשיית האופנה והקמעונאות מועדת גם היא לפגיעה, זאת בשל התבססותה המשמעותית על מוצרים המגיעים מאסיה. התלות הזו הובילה לכך שענקית האופנה הבריטית נקסט כבר הביעה חשש לפגיעה במכירות. בתחילת החודש הזהיר מנכ"ל החברה סיימון וולפסון, כי אם יימשכו הקשיים במעבר בתעלת סואץ, הצמיחה השנה במכירות תהיה זניחה, זאת משום שהמשך השיבושים יוביל לעיכוב של כשבועיים וחצי בקבלת מלאים בבריטניה. "הדבר הזה יפגע בצמיחת המכירות, משום שיהיו לנו במדינה פחות מלאים מכפי שהיינו רוצים", ציין. עם זאת, הוא הדגיש כי רמות המלאים הקיימות גבוהות מראש פי 15־17 מהמלאים הנמכרים מדי שבוע. "עיכוב של שבועיים פירושו שרמות המלאים אינן אופטימליות, אבל המדפים עדיין לא ריקים", אמר. המחסור יורגש בעיקר בפריטים הפופולריים ביותר ובמידות מסוימות. לפי וולפסון, עבור השנה הפיסקאלית הנוכחית הגדילו בחברה את ההפרשות לכיסוי התייקרות תעריפי המשלוחים הימיים.
ענקית האופנה המהירה פריימרק, המסתמכת גם היא במידה רבה על המשלוחים הימיים, דיווחה בשבוע שעבר על עיכובים באספקה. אולם, איאן טונג, סמנכ"ל הכספים של החברה־האם AB פודס, אמר לרויטרס כי בחברה מקווים שבשלב זה הלקוחות עדיין לא מבחינים בחוסרים על המדפים. "יש לנו ניסיון בהתאמת שרשרת האספקה שלנו, אז אנחנו עושים את זה. מתאימים את המועדים, מתאימים את ההזמנות וכן הלאה", אמר טונג. עוד הוא ציין, כי החברה מקיימת מגעים יומיים בדרג הבכיר עם חברת הספנות מארסק, כדי להתעדכן בהתפתחויות. "להערכתנו תהיה עלייה בחלק מהתשלומים למארסק, אבל בשלב זה אין בכוונתינו לגלגל אותם הלאה", אמר. בה בעת, אם המשבר יימשך עד אחרי חג הפסחא שיצויין בסוף חודש מרץ, בכוונת החברה להקדים את ביצוע הזמנותיה. "פירוש הדבר, שתהיה לנו יותר סחורה בים", הסביר. בחברת המחקר ברנסטין ציינו גם את רשת האופנה המהירה H&M כבעלת פוטנציאל להיפגע מהארכת נתיבי השיט, שכן בדומה לנקסט גם היא רוכשת את מרבית מוצריה באסיה.
כלי בית וריהוט: פגיעה בשולי הרווח
השפעת הפגיעה החות'ית מורגשת גם ברשת בתי הכלבו הבריטית מרקס אנד ספנסר. החודש הזהירה הרשת בעת פרסום התוצאות הרבעוניות מפני עיכובים והתייקרות של עלויות השילוח בשל ההתקפות. בחברה ציינו, כי ההערכה היא, שהעיכובים במשלוחי הבגדים וכלי הבית יורגשו בעיקר בחודשים פברואר ומרץ. עם זאת, מרקס אנד ספנסר לא צופה השפעה מיוחדת על מחלקות המזון שלה.
הקשיים של החברות הללו ככל הנראה יעמיקו בשל הקושי לגלגל לצרכנים את התייקרות המשלוחים בתקופה שבה משקי הבית ממילא חווים עלייה משמעותית ביוקר המחיה. "ייתכן והחברות ייאלצו לספוג את עליות התעריפים, מה שיפגע בשולי הרווח שלהן", אמר לבלומברג פרדריק קרייה מחברת ניהול העושר RBC. כך למשל, מנכ"ל מרקס אנד ספנסר סטיוארט מאשין אמר בשיחה עם אנליסטים, כי אין בכוונת הרשת להעלות מחירים בקרוב. "התוכנית שלנו היא להימנע מהעלאת מחירי הבגדים וכלי הבית, זאת למרות התייקרות עלויות מסויימות בגלל המצב בים האדום", אמר, והוסיף כי "עוד מוקדם מדי להכריע בעניין". בדומה, יספר ברודין, מנכ"ל החברה־האם של איקאה, Ingka Group, אמר בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס כי ענקית הרהיטים השבדית ממשיכה לדבוק בתוכניתה להוריד השנה מחירים, וזאת חרף משבר הים האדום שמייקר עלויות. בחברה אמנם פרסמו אזהרה מוקדמת לשיבושים באספקה ובמשלוחים, אך לפי ברודין, החנויות צברו מלאים מספיקים כדי להתמודד עם המשבר הבטחוני. "הבעיה עבור החברות היא אי־הוודאות לגבי מועד הגעת הסחורה", סיכם את המצב היני מחברת דרורי שיפינג.