סגור
לוגו בואינג על מטוס 737MAX
לוגו בואינג על מטוס 737MAX (צילום: REUTERS/Peter Cziborr)

8,000% יותר על מתקני סבון: "בואינג גבתה מחיל האוויר האמריקאי מחירים מופקעים"

דו"ח ביקורת של הפנטגון חושף כי חברת הענק חייבה את משלם המסים האמריקאי כמיליון דולר ביתר על חלקי חילוף למטוסי תובלה צבאיים. המפקח הכללי הזהיר: "התשלומים המופרזים עלולים לפגוע במוכנות המטוסים". לדברי החברה, חלקי החילוף עברו התאמה מיוחדת למפרט הצבאי

בואינג חייבה ביתר את חיל האוויר האמריקאי עבור חלקי חילוף למטוסי תובלה מדגם C-17, כולל תמחור מופקע של 7,943% ביתר על מתקני סבון, כך עולה מדוח של גוף הפיקוח בפנטגון. משרד המפקח הכללי של משרד ההגנה אמר היום (יום ג') כי חיל האוויר שילם כמעט מיליון דולר יותר עבור תריסר חלקי חילוף, כולל 149,072 דולר עבור מתקני סבון לשירותים.
"חיל האוויר צריך לקבוע וליישם בקרות פנימיות יעילות יותר כדי למנוע תשלומי יתר עבור חלקי חילוף עד לסיום החוזה הזה, שנמשך עד 2031", אמר המפקח הכללי רוברט סטורץ'. "תשלומי יתר משמעותיים עבור חלקי חילוף עלולים להפחית את מספר חלקי החילוף שבואינג תספק במסגרת החוזה, מה שעלול להפחית את מוכנות מטוסי ה-C-17 ברחבי העולם".
לדברי בואינג, היא בוחנת את הדו"ח. עוד היא הוסיפה כי ההשוואה אינה הוגנת, שכן מדובר בחלקים שעברו התאמה מיוחדת לדרישות צבאיות ולא בחלקים מסחריים רגילים. בואינג ציינה כי חלקי החילוף עברו שינויים משמעותיים כדי לעמוד במפרטים הצבאיים, ואמרה כי היא תגיב בפירוט לדו"ח בימים הקרובים.
תקציב הפנטגון הגיע ליותר מ-900 מיליארד דולר בשנה שעברה, סכום עצום המקשה על מעקב מדויק אחר כל ההוצאות, מביא לחיובי יתר מצד קבלני ביטחון ומאתגר בקביעות את גופי הפיקוח הפנימיים המתקשים לגלותם. המפקח הכללי ציין כי לא ניתן היה לקבוע אם חיל האוויר שילם מחיר הוגן על חלקי חילוף בשווי 22 מיליון דולר, כיוון שהשירות לא שמר מאגר מחירים היסטורי, לא השיג הצעות מחיר מספקים אחרים ולא זיהה חלקים מסחריים דומים.