המיונז והסבון על הכוונת: יוניליוור הצליחה להרגיז את השוק הגדול ביותר שלה
המיונז והסבון על הכוונת: יוניליוור הצליחה להרגיז את השוק הגדול ביותר שלה
במדינת ניו יורק גוברות הקריאות לנקוט מהלכים נגד החברה־האם של בן אנד ג'ריס ולציית בכך לצו האוסר על עשיית עסקים עם חברות התומכות בחרם נגד ישראל. צווים וחוקים דומים קיימים בעוד 34 מדינות בארה"ב
הכרזתו של ראש עיריית ניו יורק ביל דה בלאסיו בסוף השבוע כי לא ימהר לאכול גלידה בטעם צ'רי גרסיה של בן אנד ג'ריס בזמן הקרוב הגבירה את הלחץ על מושל מדינת ניו יורק אנדרו קואומו לנקוט מהלכים נחרצים ולפעול נגד החברה־האם יוניליוור.
ארה"ב היא השוק הגדול בעולם של יוניליוור הבריטית, וב־2020 הוא היה אחראי על 18% מההכנסות של ענקית המזון. מדו"חות 2020 עולה, כי ההכנסות בצפון אמריקה באותה שנה הגיעו ל־10.1 מיליארד דולר, מתוכם 9 מיליארד בארה"ב, לעומת 9.4 מיליארד דולר ב־2019.
הדרישה כעת מגיעה ברקע צו מנהלי משנת 2016 שעליו חתם קואומו בכבודו ובעצמו, האוסר על עשיית עסקים עם חברות המעורבות בחרם נגד ישראל. "אני קוראת לו לאכוף את הצו שלו שאוסר על מדינת ניו יורק לעשות עסקים עם חברות שהן חלק מתנועת ה־BDS", צוטטה ב"ניו יורק פוסט" חברת הקונגרס מטעם מדינת ניו יורק, אליס סטפאניק. דובר מטעם קואומו שנדרש לעניין על ידי הפוסט, הסכים רק לציין כי "הנושא נבדק כעת מבחינה משפטית".
ניו יורק אינה המדינה היחידה בארה"ב שבה קיימים צווים מנהליים או חוקים האוסרים על עשיית עסקים עם חברות המעורבות בחרם על ישראל. למעשה, רוב המדינות, 35 במספר, חתומות על צווים או חוקים כאלה, כשעמן אפשר למנות את קליפורניה, דרום וצפון קרוליינה, פלורידה, קולורדו, ג'ורג'יה, פנסילבניה, מישיגן, טקסס ונבאדה. ברוב המדינות בולט האיסור על קרנות פנסיה לעשות עסקים עם חברות המעורבות בחרם. מושל טקסס גרג אבוט, החתום על צו כזה, הגדיר את המהלך "מחפיר" וקרא ליוניליוור להפוך את ההחלטה. הממונה על קרנות הפנסיה הציבוריות בפלורידה, ג'ימי פטרוניס, אמר בראיון ל־CNBC בשבוע שעבר כי משרדו החל לדון בסוגיה.
כעת, גם במדינת ניו יורק גופים ומועצות מקומיות הצטרפו למהלכים נגד יצרנית הגלידה והחברה־האם. קרן הפנסיה לעובדי ציבור הגדולה ביותר בניו יורק שלחה ביום שישי מכתב ליוניליוור והזהירה כי היא שוקלת הגבלת השקעות בחברה בעקבות החרם של בן אנד ג'ריס בישראל. ראש מועצת העיר המפסטד בלונג איילנד, דון קלאווין, המאגדת 59 כפרים ויישובים עם אוכלוסייה כוללת של כ־800 אלף תושבים, התחייב בשבוע שעבר כי ימנע את השימוש במוצרי יוניליוור במבנים ציבוריים הנמצאים בשטח שיפוטו. כך על פי דיווח ברשת המקומית ABC7. "אנחנו נבדוק כל מחלקה וכל חוזה ונגרום להם לשאת באחריות על תמיכתם במהלך הזה נגד ישראל", אמר.
ההחלטה הזו תשפיע על מגוון מוצרים של החברה־האם, ובהם סבוני דאב, תה ליפטון ומיונז הלמאנ'ס, המדורגים כולם במקום הראשון בקטגוריה שלהם בארה"ב. רטבי הלמאנ'ס חולשים על נתח שוק של 48% לעומת 30% למתחרה, עם הכנסות של 1.1 מיליארד דולר בשנה שעברה. נתח השוק של סבון הגוף דאב בארה"ב עומד על 38%, עם הכנסות של 2.2 מיליארד דולר ב־2020 ופער גדול לעומת המתחרה האוחז בנתח שוק של 14%. גם בן אנד ג'ריס מדורג ראשון מבין המותגים שאינם פרטיים, עם נתח שוק של 24% ומכירות של קרוב ל־900 מיליון דולר ב־2020, לעומת 1.3 מיליארד דולר לקטגוריית מותגי הבית. בתחום הגלידות, יוניליוור היא מובילה עולמית, ולא רק בזכות בן אנד ג'ריס, והיא אוחזת בנתח שוק גלובלי של 19%. מותג הגלידה הנמכר ביותר בעולם הוא המגנום של יוניליוור, שאותו היא השיקה ב־1989. בשנה שעברה הגיעו המכירות של מגנום להיקף של 3.8 מיליארד דולר לעומת 2.4 מיליארד דולר למותג־האחות קורנטו ו־3.2 מיליארד דולר למותג האגן דאז שבבעלות חברת ג'נרל מילס האמריקאית.