מתקפות החות'ים העמיקו את המחסור העולמי במכליות נפט
מתקפות החות'ים העמיקו את המחסור העולמי במכליות נפט
השנה יתווספו לצי העולמי שתי מכליות ענק, נתון הנמוך ב־90% מהממוצע השנתי. הארכת נתיבי השיט בגלל מתקפות הטילים החריפה את המחסור בהיצע. במקביל, האו"ם מזהיר מהסלמה אפשרית של מתקפות פיראטים
מתקפות החות'ים בים האדום מעלות את הסכנה למחסור במכליות נפט, זאת ברקע התארכות נתיב המסע ונפח ייצור מזערי של מכליות חדשות. השנה צפויות להצטרף לצי העולמי שתי מכליות ענק (סופרטאנקר) חדשות בלבד - התוספת הקטנה ביותר מזה כ־40 שנה והיקף נמוך ב־90% מהממוצע השנתי ההיסטורי.
ההימנעות המתמשכת משיט בים האדום האריכה את המסע, זאת לאחר השיבושים שנוצרו בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה. "ההשפעות כתוצאה משינוי הנתיב באות לידי ביטוי בכל יום בתעשיית הספנות בכלל ובמסחר בנפט גולמי ובמכליות הנפט בפרט", אמר אלכסנדר סאבריס, מנכ"ל Euronav, מחברות המכליות המובילות בעולם, בשיחה עם אנליסטים. משלוחים לאירופה, שלפני המלחמה באוקראינה עברו בים הבלטי ונמשכו ימים ספורים, אורכים כעת מספר שבועות, כאשר השיבושים בים האדום האריכו אף יותר את זמני המסע.
בעוד שספינות מסחריות אחרות, בעיקר ספינות מכולות, החלו להימנע מהים האדום זמן קצר לאחר פרוץ מתקפות החות'ים בנובמבר, מכליות הנפט והדלק לא מיהרו לשנות את הנתיבים. המגמה הזו התהפכה בחודש שעבר, לאחר שהכוחות האמריקאים והבריטים הפציצו מטרות בתימן. ההתערבות הצבאית אמנם לא עצרה את החות'ים, אך גרמה לחברות המכליות לשמור מרחק מהים האדום. לעת עתה, ההחלטה מוכיחה את עצמה. דובר מטעם החות'ים דיווח אתמול כי תקפו את מכלית הנפט MV Torm Thor הנמצאת בבעלות אמריקאית ושטה תחת דגל ארצות הברית. הארגון הצבאי תקף את המכלית "באמצעות מספר טילים ימיים", הוסיף הדובר בנאום טלוויזיוני. לפי הודעת הפיקוד האמריקאי המרכזי, המשחתת USS Mason יירטה ביום שבת טיל בליסטי ששוגר למפרץ עדן מהאזורים הנמצאים בשליטת החות'ים בתימן כפי הנראה במטרה לפגוע במכלית הנפט.
"המצב בשוק המכליות מהודק, במיוחד בתחום הנפט", אמר לסוכנות בלומברג אנריקו פליה, מנהל חטיבת המחקר בחברת Banchero Costa המעניקה שירותים לתעשיית הספנות. "התנאים ימשיכו להתהדק גם בעתיד", ציין. שיעורי השימוש במכליות הנפט עלו ב־5% מאז החלו להימנע מהים האדום, כך לפי פוטיוס קאטסולאס, אנליסט בכיר בתחום הספנות ב־S&P. "המצב בים האדום משנה את יסודות השוק ופועל לטובת מפעילי הספינות", אמר. "הסנטימנט חיובי הרבה יותר כעת".
השפל בהזמנת מכליות חדשות ממנף את הביקושים. אחרי שתי מכליות הענק שיצטרפו השנה לצי, יצטרפו ב־2025 חמש מכליות בלבד, כך לפי נתוני Banchero Costa. לשם השוואה, ב־2022 סופקו קרוב ל־80 מכליות לצי העולמי. אף שנרשמה לאחרונה עלייה קלה בהזמנות, מדובר בזמני אספקה שאורכים שנים, כאשר כיום נבנות ספינות תובלה שהוזמנו עוד בימי מגפת הקורונה, וספינות לשינוע גז טבעי נוזלי. בה בעת, קרטל אופ"ק + ממשיך לצמצם בייצור הנפט על מנת להביא לעליות מחירים, ובכך גורם לירידה בנפח ההובלה הימית. מתחילת השנה התייקרה חבית נפט מסוג ברנט ב־5.8%, ל־80.3 דולרים לחבית. בחודש החולף ירדו המחירים בכ־1%.
בתוך כך, ארסניו דומינגז, מזכ"ל הימיה של האו"ם הזהיר בשבוע שעבר מפני התגברות הסכנה למתקפות פיראטים מול חופי אפריקה בעקבות עלייה בהיקף הספינות ששטות שם. לפי דומינגז, שאמר את הדברים ל"פייננשל טיימס", התקיימו שיחות עם הרשויות בסומליה ובמדינות במזרח אפריקה ובאזור מפרץ גינאה, על מנת להבטיח שהפיראטים לא יחזרו להוות איום משמעותי. "חברות הספנות חייבות לאמץ שוב את אמצעי הזהירות שנקטו בהם בין 2008 ו־2012 באזור סומליה", אמר, בהתייחסו לתקריות של חטיפת ספינות על ידי פיראטים. ב־2018 הגיע לשיא גל של תקיפות שכללו חטיפות וגניבות מספינות ששטו מול חופי מערב אפריקה. המשבר הזה נפתר בעיקר בזכות איוש הספינות במאבטחים חמושים.
דומינגז התייחס גם לכוח הימי שהקימו ארצות הברית, בריטניה והאיחוד האירופי בתגובה להתקפות החות'ים. "פעולות למען בטיחות הצוותים והספינות הן תמיד מבורכות", אמר, אך הוסיף כי צעדים מסוג זה לא מהווים "פיתרון לטווח הארוך". לדבריו, באו"ם ידונו עם המדינות החברות על צעדים שעשויים למנוע הסלמה במצב בתימן. "אין לנו את היכולת לספק בעצמנו אבטחה", הודה. "אנחנו תלויים בתמיכה של המדינות החברות".