הטיפה המרה: בהייניקן מזהירים מפני מחסור בבירות ומעליית מחירים
הטיפה המרה: בהייניקן מזהירים מפני מחסור בבירות ומעליית מחירים
מנכ"ל הייניקן, דולף ון ברינק, תיאר התייקרות יוצאת דופן בעלויות הייצור: "ב-24 השנים שאני בעסק, עוד לא נתקלתי במשהו כזה". במקביל, בהייניקן דיווחו כי ההכנסות לשנה כולה עלו מ-23.8 מיליארד יורו ל-26.6 מיליארד יורו
מנכ"ל הייניקן הזהיר כי התייקרות עלויות הייצור ש"יוצאת משליטה" תוביל לעלייה נוספת במחיר הבירות, והזהיר מפני מחסור, שכן יצרניות הבירה מתמודדות עם אתגרים מתמשכים באספקת הבירה לפאבים, למסעדות ולסופרמרקטים.
בריאיון לפייננשל טיימס אמר דולף ון ברינק כי בלתי אפשרי להעריך באיזו מידה הצרכנים יצמצמו את הצריכה בתגובה להעלאות המחירים, ואף הוסיף כי המודלים הרגילים שבהם השתמשו בסקטור כדי לחזות את התנהגות הצרכנים לא מתאימים לנסיבות הנוכחיות.
"ב-24 השנים שאני בעסק, עוד לא נתקלתי במשהו כזה, אפילו לא קרוב", אמר בהתייחס להתייקרות תשומות הייצור. "בכל מקום אנחנו מתמודדים עם עליות מטורפות". עוד הוא הוסיף: "אין שום מודל שיכול להתמודד עם סוג כזה של אינפלציה. זה יצא משליטה, אז כל אחד יכול לנחש בעצמו מה תהיה ההשפעה על המכירות כתוצאה מהעלאת המחירים".
בהייניקן לא חשפו את שיעור ההעלאה ליחידה. חצי ליטר בירה עולה כיום בלונדון 6 פאונד, ובניו יורק 9 דולר. בהייניקן דיווחו עוד כי ההכנסות לשנה כולה עלו מ-23.8 מיליארד יורו ל-26.6 מיליארד יורו. לפי ון דר בריק, החברה נהנתה מ"התאוששות גדולה" ממעמקי משבר הקורונה. הרווח הנקי של החברה ההולנדית עלה גם כן ב-2021 מ-1.15 מיליארד יורו ל-2.04 מיליארד יורו.
הייניקן, שהמותגים שלה כוללים את אמסטל, טיגר וכמובן הייניקן, מצטרפת ליריבה קרלסברג בפרסום אזהרות לגבי התייקרות חומרי הגלם, שמאיימת לשבש את ההתאוששות שלהן. בתעשיית המזון והמשקאות, הודיעו כבר חברות רבות, ביניהן קלוג ופפסיקו, כי הן מגלגלות את העלויות הגדלות של מחירי הסחורות, האנרגיה והאריזות לצרכנים.
ון דר בריק התייחס גם לחשש ממחסור במוצרים לנוכח השיבושים בשרשאות האספקה. "יש הרבה התמקדות במחירים ובאינפלציה, אך יש גם תפיסה שלמה של האם בכלל נוכל להשיג את המוצרים, לא משנה באיזה מחיר", אמר. "יש מחסור בנהגי משאיות, כולם מתאמצים להעביר את המוצרים שלהם. משלוחים דרך הים בכלל יצאו מסנכרון".