סגור
מטה סותביס סותבי'ס ניו יורק מכירות פומביות
מטה סותבי'ס בניו יורק (צילום: Sotheby's)

דוחים תשלומים לספקים ומוותרים על בונוסים: מה עובר על בית המכירות סות'ביס

במחצית הראשונה של השנה חטיבת המכירות הפומביות רשמה הפסד של 115 מיליון דולר. הירידה במכירות שנובעת בין השאר מההאטה הכלכלית בסין מגיעה בזמן רגיש לבעלים, המיליארדר הצרפתי-ישראלי פטריק דרהי, שעסוק במשבר באימפריית הטלקום שלו. האם קרן העושר של אבו דאבי תציל אותו?

שוק האמנות נמצא בתקופה לא פשוטה, אך נראה שאחד הנפגעים הגדולים ביותר הוא בית המכירות הפומביות סות'ביס.
בוול סטריט ג'ורנל דיווחו כי הירידה במכירות הנובעת בין השאר מהאטה הכלכלית בסין, המלחמות בעולם ואי הוודאות סביב הבחירות בארה"ב, מגיעה בזמן רגיש לבעלים, המיליארדר הצרפתי-ישראלי פטריק דרהי, שרכש את בית המכירות בעסקה ממונפת ועסוק במשברים באימפריית הטלקום שלו, אלטיס.
לפי הדיווח, לנוכח המצב בסות'ביס דוחים בעד שישה חודשים תשלומים לספקים ועובדים חיצוניים כמו משמרי אמנות. מספר עובדים בעבר ובהווה אף סיפרו שבאביב חילקו בסות'ביס לעובדים הבכירים שטרי חוב במקום בונוס, ובפגישה שהתקיימה החודש הביעו מנהלים בכירים חשש שהחברה לא תוכל להמשיך ולשלם לעובדים בזמן, כך לפי אדם המעורה בנושא.
במקביל, על דרהי (61) מופעל לחץ גובר והולך לצמצם את החובות באלטיס, שעומדים על כ-60 מיליארד דולר. הזרוע הצרפתית של חברה כבר מנהלת דיונים על פריסת חובות עם הנושים, והזרוע האמריקאית צפויה בקרוב להיכנס לשיחות דומות. בחודש שעבר הזרוע הבריטית מכרה החזקה של 24.5% בקבוצת BT שבבעלותה לזרוע ההשקעות הבינלאומיות של בהארטי אנטרפרייז ההודית, בעסקה המוערכת בסביבות 4 מיליארד דולר. אנליסטים בוול סטריט אף הביעו תקווה שדרהי ייאלץ למכור את סות'ביס כדי לשלם חלק מהחובות של אלטיס.
עם זאת, גם לסות'ביס חובות משל עצמה, שעומדים על 1.8 מיליארד דולר, כמעט כפול מכפי שהיו כשדרהי רכש את בית המכירות ב-2019 ב-2.7 מיליארד דולר. למימון הרכישה הנפיק דרהי אג"ח חדשות והלוואות בשווי 1.1 מיליארד דולר. מעבר לכך, הוא גם הוציא בפזרנות מאז הרכישה, כולל חוזה בגובה 100 מיליון דולר עבור בניין ברואר בניו יורק, לשם מתכוונת החברה לעבור בסוף השנה הבאה. כמו כן, בסות'ביס הוציאו עשרות מיליוני דולרים לשיפוץ חללי תצוגה ומכירות בפריז ובהונג קונג. בו בזמן, שילמו בסות'ביס 1.2 מיליארד דולר בדיבידנדים לחברה אם שבשליטת דרהי.
החוב המתנפח לא משך יותר מדי תשומת לב בשנים שבהן נהנו בסות'ביס מכספי אספנים עשירים מסין, רוסיה והמזה"ת. אך המצב השתנה לנוכח הירידה בביקושים. בסות'ביס עדכנו כי עבור המחצית הראשונה של השנה חטיבת המכירות הפומביות רשמה הפסד של 115 מיליון דולר, זאת לעומת רווח של 3 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2023. תזרים המזומנים המותאם של החברה נפל ל-144 מיליון דולר ב-12 החודשים שהסתיימו ביוני, ירידה של 43% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. המדד הזה בודק האם חברה מייצרת מפיק כסף כדי לשלם את החשבונות שלה ולהגיע לרווחיות.
חבל הצלה נזרק לחברה באוגוסט, אז פורסם כי קרן העושר הריבונית של אבו דאבי, ASQ תשלם מיליארד דולר עבור החזקה. אם כי, העסקה תיסגר רק בהמשך השנה, ועד אז סות'ביס ממשיכה להתנהל בזהירות.
מנכ"ל סות'ביס צ'רלס סטיוארט מסר בתגובה כי החששות על המצב הפיננסי הם מוגזמים, וכי ההשקעה מאבו דאבי תציב את בית המכירות בעמדה לצמיחה בהמשך. דובר של החברה הוסיף: "תחת הבעלות של דרהי סות'ביס הפכה גדולה יותר משמעותית, מגוונת יותר ורווחית יותר מאי פעם. במהלך התקופה הזו השקענו מאות מיליוני דולרים להגדיל את המתקנים והטכנולוגיה שלנו ולהרחיב את מגוון ההצעות שלנו ללקוחות".
בינתיים עד שהכסף האבו דאבי יגיע בסות'ביס יכולים להתנחם בעזבון היקר שהשיגו – אוסף אמנות המוערך ב-200 מיליון דולר של טייקונית הקוסמטיקה המנוחה סיידל מילר, הכולל את ציור חבצלות המים של קלוד מונה, שלפי ההערכות יימכר ב-60 מיליון דולר.