נלחמים בפקקים: ארה"ב תאשר אגרת גודש במנהטן
נלחמים בפקקים: ארה"ב תאשר אגרת גודש במנהטן
אחרי תקופת ניסיון מוצלחת שתסתיים מחר, ואחרי חצי מאה של ניסיונות, ממשל ביידן צפוי לאשר את התקדמות תוכנית גביית אגרה על רכבים שייכנסו לעיר התחתית של מנהטן בניו יורק - זאת על מנת להקל על הפקקים באיזור
ממשל ביידן צפוי לאשר את התקדמות תוכנית גביית אגרה מכלי רכב עם כניסתם למנהטן תחתית, זאת לאחר תקופת הניסיון שתסתיים מחר (ב').
האגרה ידועה רשמית בשם "תוכנית האגרה של מחוז העסקים המרכזי" – או בשפה המדוברת "אגרת עומס". למעשה מדובר באגרת גודש לכל דבר, אך כיוון שהיא נגבית ספציפית מאנשים שנוהגים ברכבם באזור הפקוק שמתחת לרחוב 60 במנהטן, היא תהיה הראשונה מסוגה בארה"ב. גובה האגרה יהיה בין 9 ל-23 דולר, והוא ייקבע סופית באביב הקרוב.
התוכנית נדחתה במשך שנים, אך הצליחה לפרוץ קדימה בחודש שעבר לאחר שמנהל הדרכים הפדרלי חתם על חלק מההערכה הסביבתית בה. הציבור יכול לצפות בתוכן התוכנית עד מחר והממשל הפדרלי צפוי לאשרה לאחר מכן - אז תוכל רשות התחבורה העירונית (MTA) של ניו יורק לקבוע את גובה האגרה וכן לתת הנחות או פטורים לנהגים מסוימים.
העיר ניו יורק עדיין מנסה להתאושש מהשפעות הקורונה, ותומכי האגרה טוענים שזה חלק חיוני בהתאוששות ודרך לדמיין מחדש את עתיד העיר. "התוכנית קריטית לעיר ניו יורק ולהצלחתה ארוכת הטווח", אמרה מושלת מדינת ניו יורק, קייתי הוצ'ול, בחודש שעבר.
בנוסף, התוכנית תהווה גם סיום של יותר מחצי מאה של מאמצים ליישם אגרת גודש בניו יורק. למרות התמיכה של מספר ראשי עיר ומושלים בעבר, בעלי המכוניות באזורים הפחות מרכזיים ובפרברים הצליחו עד היום לסכל את הניסיונות. ב-2007 כינה ראש העיר דאז מייקל בלומברג את העומס התחבורתי "הפיל שבחדר" כאשר הציע תוכנית אגרה שמחוקקי המדינה קברו. עשור מאוחר יותר אמר המושל אנדרו קואומו – שנחשב במשך שנים למתנגד של התוכנית – "הגיע זמנו של הרעיון" וכן הכריז על מצב חירום ברכבת התחתית לאחר עיכובים קשים וירידת רכבת מהפסים שפצעה עשרות בני אדם. שנתיים לאחר מכן נתנה מדינת ניו יורק ל-MTA אישור להתחיל לתכנן את תוכנית האגרה.