עם 9.1% אינפלציה, בארה"ב חוסכים על בירה וסיגריות
עם 9.1% אינפלציה, בארה"ב חוסכים על בירה וסיגריות
הזינוק ביוקר המחיה הגדיל את הפופולריות של מותגי הבית בקניית מוצרי מכולת וגם שינה את הרגלי העישון והאלכוהול. במקום מרלבורו, האמריקאים עוברים לאיגל ופירמיד ומוותרים על שישיית בירה לטובת פחית בודדת
עם קצב אינפלציה שמטפס בשיעור המהיר ביותר ב־41 שנה, הצרכנים האמריקאים מחפשים היכן לחסוך. לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", השינויים בהרגלי הצריכה הגיעו גם לסיגריות ולבירה, עם ביקושים גוברים למותגים זולים יותר.
ביוני מדד המחירים לצרכן עלה בקצב שנתי של 9.1%. כתוצאה, לפי סקר שפרסמה החודש פדרציית הקמעונאות הלאומית של ארה"ב, כמעט 50% מהצרכנים עוברים לחלופות זולות יותר ברכישות שהם מבצעים במרכולים.
בארבעת השבועות שהסתיימו ב־10 ביולי, נרשמה עלייה של 1% ברכישת מותגים פרטיים של רשתות השיווק לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ונתח השוק שלהם עומד כעת על 21.6% לעומת 19.5% ב־2020. מכירות הקפה ודגני הבוקר של מותגי הבית התחזקו בכ־1.3%, ומכירות של זיתים ומלפפונים חמוצים, ב־1.6%.
עליית מותגי הבית מהווה היפוך מגמה לעומת השנתיים האחרונות, שבמהלכן מותגים מובילים כמו היינץ קראפט וג'נרל מילס תפסו נתחי שוק גדולים יותר בגלל בעיות בשרשראות אספקה שפגעו במותגים הפרטיים.
וינסנט ז'רבו, מבעלי חנות משקאות אלכוהוליים במישיגן, אומר כי הלקוחות רוכשים עתה פחיות בירה בודדות, במקום שישיות. הביקושים גם עלו בחודשים האחרונים למותגי סיגריות זולים יותר, כמו פאל־מאל ומווריק, כך לפי ז'רבו, שצוטט ב"וול סטריט ג'ורנל". "לקוחות שואלים, מה החפיסה הזולה ביותר שלך. אנחנו מנסים לספק את מבוקשם", ציין.
בארבעת השבועות שהסתיימו ב־2 ביולי, מכירות של מותגי בירה זולים טיפסו ב־5.4% לעומת התקופה מקבילה אשתקד, כך לפי ניתוח שערכה חברת הסקרים נילסן לנתוני חברת באמפ וויליאמס המייעצת לתעשיית הבירה. מותגים בקטגוריה שרשמו את העליות החדות ביותר השנה כוללים את בוש לייט, אייסהאוס ומילווקי'ז בסט אייס. העלייה הזו מהווה היפוך מגמה מהשנה שעברה, אז צנחו המכירות הקמעונאיות של המותגים הזולים ב־10.9%.
בחישוב כולל, מכירות הבירה בחנויות טיפסו ב־1% בארבעת השבועות שהסתיימו ב־2 ביולי — כך לפי באמפ וויליאמס, לאחר שבשנה שעברה הן נחלשו ב־2.8%.
אנהויזר־בוש, המייצרת את בוש לייט, מותג הבירה הזולה הנמכר ביותר בארה"ב, דיווחה כי מהדורה מוגבלת של פחיות שעוצבו בשיתוף עם ג'ון דיר, יצרנית המיכון החקלאי, ומותגו כ־For the Farmer, סייעה לחזק את צמיחת החברה, זאת לצד גרסה עונתית של בירה בטעם תפוח. המותג נהנה מהפופולריות הגבוהה ביותר בוויסקונסין וצומח בקצב המהיר ביותר בטנסי, כך לפי החברה. ברבעון הראשון דיווחה החברה על הכנסות של 13.2 מיליארד דולר, זינוק של 11.1% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
בעוד הקמעונאים, ולא היצרנים, קובעים את מחירי הבירה, אנהויזר־בוש דיווחה כי במדינות שמייצרות למעלה מ־70% מנפחי המכירות של בוש לייט, הבירה מתומחרת דווקא גבוה יותר מאשר מותגים אחרים בנישת הבירות המוזלות. החברה צפויה למסור מחרתיים את תוצאות הרבעון השני.
האינפלציה הקפיצה גם את הביקושים לסיגריות זולות. מרלבורו, המותג המוביל בשוק האמריקאי, מאבד נתח שוק לטובת יצרנית הסיגריות המוזלות ליגט וקטור בראנדס, חברה־בת של וקטור גרופ. כך לפי פמלה קאופמן, אנליסטית של מורגן סטנלי. עם מותגי הסיגריות של וקטור נמנים איגל, פירמיד ומונטגו. וקטור לא מסרה תגובתה לדיווחים בציינה כי היא נמצאת כעת בתקופת הדממה לפני פרסום הדו"חות.
נתח השוק של מרלבורו גדל בשנה הראשונה של המגפה, כאשר לאנשים היתה הכנסה פנויה גדולה יותר בזכות תוכניות התמריצים והוצאות נמוכות על דלק, נסיעות ובידור. אך מאז המצב השתנה, וישנם צרכני סיגריות העוברים למותגים זולים יותר, כך לפי בילי גיפורד, מנכ"ל אלטריה גרופ, יצרנית מרלבורו, שאמר את הדברים בשיחה עם משקיעים שהתקיימה באפריל.
עם זאת, 90% ממעשני מרלבורו רוכשים את המותג בכל פעם שהם מבצעים רכישה של סיגריות, הוא אמר. גם אלטריה צפויה לדווח מחרתיים על תוצאות הרבעון. הכנסות אלטריה ב־2021 עמדו על 26 מיליארד דולר, כמעט ללא שינוי לעומת שנה קודם לכן. ברבעון הראשון רשמה החברה הכנסות של 5.8 מיליארד דולר, ירידה של 2.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
לפי נתוני המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), שיעור המעשנים בארה"ב נמצא במגמת ירידה, עם 12.5% מבני 18 ומעלה ב־2020 לעומת 20.9% ב־2005. בחלוקה אתנית, השיעור הגבוה ביותר הוא בקרב אינדיאנים ותושבי אלסקה (27.1%). בחלוקה לפי הכנסה, השיעור הגבוה ביותר (20.2%) הוא ברמה שנתית של 35 אלף דולר ומטה, והנמוך ביותר (6.2%), בקרב בעלי הכנסה של 100 אלף דולר ומעלה.