הטילים באוקראינה לא פגעו בתוכניות הנופש של התיירים המערביים
הטילים באוקראינה לא פגעו בתוכניות הנופש של התיירים המערביים
הפלישה לאוקראינה הקפיצה את מחירי הטיסות והאריכה נתיבי טיסה, אך אירופה היא עדיין יעד אטרקטיבי לאמריקאים ולתושבי היבשת. התיירים הרוסים תקועים בינתיים בתאילנד ובאנטליה בעקבות הסנקציות שמקשות עליהם לחזור הביתה
בעוד סופה של המלחמה באוקראינה אינו נראה באופק, והדיווחים מאזורי הקרבות מטילים צל כבד על אירופה, דומה שאין לה השפעה של ממש על תוכניות החופשה של תיירים אירופים ואמריקאים ביבשת.
לפי אפליקציית הנסיעות הופר, אחרי ירידה שנרשמה בפברואר בחיפושי הטיסות לאירופה בשוק האמריקאי, ההזמנות ממשיכות לזרום. במקביל דו"ח של נציבות התיירות האירופית (ETC) מראה כי למרות אי הוודאות, 77% מהאירופאים מתכוונים לצאת לחופשה בששת החודשים הקרובים, כאשר 56% מהם יבקרו במדינה אחרת ביבשת ו־31% ינפשו בארצם. עם זאת, בגלל הלחימה יעדי הנסיעות הפופולריים יתרכזו במדינות הים התיכון, ובראשן ספרד. אחריה מדורגות איטליה, צרפת, יוון ופורטוגל.
לפי ג'ניפר גריסקאבג', מייסדת חברת התיירות Runaway Travel בפלורידה, למרות המלחמה היא מצאה את עצמה "עסוקה מאוד בהזמנת נסיעות לאירופה". בשיחה עם CNBC היא ציינה כי דאגה נרשמה רק בנוגע ליעדים החולקים גבול עם רוסיה או אוקראינה, זאת במיוחד בקרב לקוחות שהזמינו טיול המשלב ביקור בסנט פטרבורג הרוסית כחלק משיט בים הבלטי. "למרבה הצער, חברות הספנות נאלצו לבטל עצירות בסנט פטרבורג, ולכן רוב הלקוחות העבירו את ההפלגות הללו ל־2023", אמרה.
משבר בצ'כיה ולטביה
נציבות התיירות האירופית דיווחה כי ביעדים שכבר סבלו מירידות גדולות בתיירות על רקע מגפת הקורונה, המצב כעת מחריף. אלה מונים, בין השאר, את צ'כיה, שחוותה צניחה של 81% בתיירות הנכנסת בשנה שעברה לעומת 2019, ואחריה פינלנד, שבה מספר הכניסות הצטמצם ב־80%, לטביה ואסטוניה. עם זאת, לגבי יעדים במערב היבשת, התמונה שונה. למרות "חששות קלים", אומרת גריסקאבג', אירופה היא עדיין יעד מקובל עבור הלקוחות האמידים. "פופולריות במיוחד הן איטליה, יוון וצרפת", ציינה.
ערוץ יורוניוז מדווח כי השפעת המלחמה על עסקי הנסיעות תתברר בעיקר בסביבות חג הפסחא, אז מגיעות ההזמנות לחופשות הקיץ לשיאן. "הסכסוך עלול להוסיף לחץ רב לסביבה כלכלית מאותגרת ממילא ולהכביד על הביקושים לנסיעות ב־2022", מסר ארגון התיירות העולמי של האו"ם (UNWTO). הזינוק האחרון במחירי הנפט והשפעתו השלילית על הכלכלות "עלולים להיתרגם למחירי תחבורה ולינה גבוהים יותר ולמחסור באספקה, ולאיים על ביקוש הצרכנים ותוכניות ההשקעה", ציין עוד הארגון.
הופר מדווחת על זינוק של 16% במחירי הטיסות לאירופה באפריל בהשוואה לחודש שקדם לו. לפי אדיט דמודראן, אנליסט תמחור בהופר, הסיבה לכך היא זינוק של 70% במחיר הדלק הסילוני בשנה שעברה בהשפעת המגפה, ועלייה נוספת של 30% ברבעון הראשון של 2022, ל־2.86 דולר לגלון. "מדובר בעלייה עצומה ולכן יש לצפות שהיא תשתקף במחירי הטיסה". כבר עכשיו מחירי טיסות הפנים בארצות הברית טיפסו מאז 1 בינואר ב־36%.
במדינות כמו קפריסין ואיי סיישל, שהתיירות היא עמוד תווך כלכלי עבורן, ההשלכות של המשבר הן סיבה לדאגה ניכרת, וזאת במיוחד כשמדובר בקיץ שלישי של ירידה בביקושים מאז פרוץ המגפה.
מיכאיל איליין, בעל חברת תיירות בפטאיה: "לפי עשירי רוסיה, אין לדעת מה יקרה. אולי תפרוץ מלחמה גרעינית, ואולי רוסיה תהפוך למדינה מסוגרת כמו צפון קוריאה. לכן עדיף ליהנות מהחיים עכשיו"
"השווקים בארצות הברית ובאסיה, שמתחילים כעת להיפתח ומתאפיינים בחוסר נכונות לקחת סיכונים, עשויים להיות מושפעים במיוחד בכל הנוגע לנסיעות בכלל ולאירופה בפרט", נמסר עוד מ־UNWTO. נסיעות בין אירופה לאסיה יושפעו גם מהצורך של חברות אירופיות לטוס בנתיבים חלופיים כדי להימנע מהמרחב האווירי הרוסי. פינאייר תושפע מכך יותר מאחרות, בהיותה חברת תעופה המחברת בין היבשות.
ובינתיים התיירות ואתריה הפופולריים מושפעים מהמלחמה גם מכיוון אחר — זה של התיירות הנכנסת מרוסיה. לפי סטטיסטה, לפני פרוץ המגפה הפדרציה הרוסית היתה בין עשר המדינות המובילות שאזרחיהן בילו הכי הרבה בחו"ל, בעיקר בקפריסין, טורקיה ותאילנד. פטאיה שבתאילנד, למשל, זכתה לכינוי "העיר הרוסית ביותר בדרום־מזרח אסיה".
מתברר שלמרות המחסומים שהציב המערב, הרוסים לא הפסיקו לנסוע. ב־4 במרץ, סמוך לפלישה, קיבלה תאילנד את פניהם של 454 מטיילים רוסים, קרוב לממוצע היומי העומד על 650.
גם קפריסין, שבה התיירות אחראית על כ־25% מהתמ"ג, השפעתם של התיירים הרוסים משמעותית, והם מהווים 20% מכלל התיירים, מקום שני אחרי הבריטים. לפי מנכ"ל איגוד המלונות של קפריסין, פילוקיפרוס רוסונידס, משרד התיירות נערך לתרחיש הגרוע ביותר: אובדן מוחלט של כ־800 אלף תיירים מרוסיה ומאוקראינה. "חלק מבתי המלון התבססו ב־100% על השוק הרוסי", הוא אומר. להשקפתו, מאחר שקפריסין הצטרפה לסנקציות על רוסיה, על האיחוד האירופי לסייע לתעשיית התיירות המקומית.
עם זאת, רוסונידס אינו צופה שנה הרת אסון ומוסיף שהתעשייה עובדת על התאמות ועל שיפור קשרי התיירות עם שורה של מדינות, ובהן צרפת, גרמניה, פולין, הונגריה, שבדיה, שווייץ וגם ישראל.
עשירי רוסיה נופשים בפוקט
עוד יעד תיירות מועדף על הרוסים הוא אנטליה. ב־2021 יותר מ־50% מהמבקרים במלון פיין ביץ' הגיעו מרוסיה, אוקראינה ובלארוס. גם עכשיו שוהים בו רוסים שאינם יכולים לחזור הביתה לנוכח הסנקציות. אף שטורקיה שמרה על טיסות פתוחות, חברת התעופה הטורקית פגסוס השהתה את הטיסות למדינה. בנוסף לכך כרטיסי ויזה ומסטרקארד רוסיים אינם ניתנים לשימוש, דבר שמקשה מאוד על התיירים שנתקעו באזור.
תופעה דומה מתרחשת בתאילנד, אף ששמרה על עמדה ניטרלית, כמו גם על מרחב אווירי פתוח. בעקבות החרם שהטיל האיחוד על חכירת מטוסי איירבוס בידי חברות רוסיות, החל ב־8 במרץ הן נאלצו לבטל טיסות בינלאומיות, כולל את שירותי אירופלוט לתאילנד. בשל כך נתקעו באתרי הנופש אלפי תיירים.
אתרים פופולריים במיוחד בקרב הרוסים הם פוקט ופטאיה. הכומר מיכאיל איליין, שהקים בשנות ה־90 חברת תיירות והתמקם בפטאיה, הסביר ליורוניוז: "במשך שנים הרוסים לא ידעו דבר על תאילנד מלבד פטאיה". אולם כשעיר החוף החלה להתפתח — כיום היא דומה יותר למחוז של בנגקוק — פוקט הפכה לפופולרית יותר בקרב עשירי רוסיה. לדבריו, תיירים עם תקציב נמוך לא מגיעים כעת לפטאיה, אך האליטה הרוסית לא תפסיק לנסוע. בהתאם לכך היקף ההזמנות שהוא מקבל לבתי מלון ברמת חמישה כוכבים הוא הגבוה אי פעם. איליין קושר זאת לתחושות שמייצר הסכסוך. "הם סבורים שאין לדעת מה יקרה מחר. אולי תפרוץ מלחמה גרעינית, אולי רוסיה תהפוך למדינה מסוגרת כמו צפון קוריאה, ולכן עדיף ליהנות מהחיים עכשיו", הוא מסכם.