סגור
 קמלה האריס July 30, 2024
קמלה האריס בעצרת תמיכה באטלנטה. גייסה לצידה גם פירמות פרקליטים מובילות ( צילום: Elijah Nouvelage / AFP)

קמלה האריס לא נחה: סגרה את הפער מול טראמפ וסוחפת איגודי עובדים

המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית תשתתף השבוע בעצרת בבירת הרכב דטרויט אחרי שזכתה בתמיכת איגוד עובדי התעשייה, אחד המשפיעים במדינה. המוקש הפוליטי: האיגוד דורש להפסיק את הסיוע הצבאי לישראל כדי להשיג הפסקת אש בעזה 

פחות משבועיים מאז פרישתו של הנשיא ג'ו ביידן, הקמפיין של קמלה האריס לנשיאות ארצות הברית ממשיך לצבור תאוצה.
ביום רביעי האחרון הודיע איגוד עובדי תעשיית הרכב (UAW), הנחשב לאחד המשפיעים במדינה, על תמיכתו בהאריס. לאיגוד, אחד הגדולים בארצות הברית, משתייכים כ־370 אלף חברים והוא בעל נוכחות גדולה במיוחד במדינות מתנדנדות כמו וויסקונסין ומישיגן. "זהו כבוד גדול עבור האריס לזכות בתמיכת איגוד עובדי הרכב והיא מבינה שהתמיכה הזו מחייבת אותה להילחם עבור איגודי עובדים ומשפחות מעמד העובדים, כפי שעשתה לכל אורך הקריירה שלה", מסרה מנהלת הקמפיין, ג'ולי צ'אבס רודריגז. ה־UAW מצטרף לאיגודים נוספים שכבר תומכים בהאריס, בהם איגוד פועלי הפלדה, פדרציית המורים ואיגוד CIO־AFL.
כחלק מהשותפות הזו בין האריס לאיגוד, בכוונתה להשתתף השבוע בעצרת שתיערך בבירת הרכב האמריקאית דטרויט. "אנחנו עומדים בצומת דרכים", מסר נשיא האיגוד שון פיין. "אנחנו יכולים להחזיר לבית הלבן מיליארדר שמתנגד לכל מה שהאיגוד שלנו מייצג, או שאנחנו יכולים לבחור בקמלה האריס שתתייצב לצידנו במלחמה נגד החמדנות התאגידית". עוד הוסיף, כי התפקיד של האיגוד בבחירות לנשיאות שיתקיימו ב־5 בנובמבר הוא "לנצח את דונלד טראמפ ולבחור בהאריס", שרשמה הישגים מוכחים למען מעמד הצווארון הכחול.
הבעת התמיכה של האיגוד בהאריס לא מפתיעה במיוחד, לאחר שעוד בינואר הוא נתן תמיכתו לביידן. עם זאת, נדרשו לו קרוב לשבועיים לבצע את המהלך. לפי "הניו יורק טיימס", הסיבה לעיכוב נבעה מהסתייגויות שהביעו באיגוד ממדיניות הממשל כלפי ישראל. בחודש שעבר הצטרפו ב־UAW למספר איגודים נוספים בשיגור מכתב לביידן שבו קראו לו "לעצור באופן מיידי את כל הסיוע הצבאי לישראל, וזאת כדי להשיג הפסקת איש מיידית וקבועה במלחמה בעזה". גורם המעורה בנושא טען כי באיגוד ביקשו להבהיר להאריס שתי סוגיות מהותיות לפני שהביעו בה את תמיכתם הרשמית: המשך המדיניות של ביידן להשקעה במשרות ייצור וקידום הפסקת אש בעזה כולל הוספת תנאים להעברת סיוע לישראל. לדבריו, פיין שוחח עם האריס על הנושאים הללו בשבועות האחרונים ויצא מעודד מהשיחות. UAW נחשב בעל השפעה גדולה במיוחד במישיגן, שם מתגוררת קהילה ערבית גדולה ובולט בה הסנטימנט הפרו־פלסטיני.
מלבד איגוד עובדי הרכב, האריס זכתה בשבוע שעבר גם בתמיכת פירמות עורכי הדין המובילות בארצות הברית. ב"פייננשל טיימס" דיווחו כי אימייל תמיכה בהאריס ששלח בראד קארפ, יו"ר פירמת עורכי הדין פול וייס, לכ־300 עורכי דין מובילים, ביניהם השותפים ב־DLA פייפר, הפירמה בה עבד בעלה של האריס דאג אמהוף, זכה לתגובות נלהבות. הנמענים כללו גם עורכי דין ידועים המייצגים את חברות הטכנולוגיה והתאגידים הגדולים בארצות הברית. גם ראשי פירמות נחשבות נוספות הביעו תמיכה בסגנית הנשיא. במכתב הודיע קארפ כי הוא ועורכי דין נוספים מתכוונים "לפעול כקבוצה למען גיוס כספים לקמפיין ולסיוע בבעיות משפטיות שבוודאי יצוצו במהלך 100 הימים הבאים, כולל טוהר הבחירות".
לפי קנת זימרמן מקבוצת Zeughauser המעניקה ייעוץ לפירמות פרקליטים, ההתלהבות המחודשת הזו סביב האריס בעולם המשפט משקפת את האמונה כי היא קרוב לוודאי "תגן על שלטון החוק ותימנע מאי־ודאות שעלולה לטלטל את שוקי ההון".
עורכי הדין התומכים בהאריס יקיימו עבורה אירוע גיוס תרומות שבו הם צפויים לגייס 10 מיליון דולר. כבר עתה, התנופה בקמפיין של האריס משתקפת גם בגיוסי הכספים, שחצו בתוך שבועיים את רף 200 מיליון הדולר. בשבוע שעבר קמה קבוצה של יותר מ־100 משקיעים, ביניהם מארק קיובן, לשעבר הבעלים של קבוצת הכדורסל דאלאס מבריקס, תחת השם "משקיעים עבור קמלה".
המומנטום של האריס משתקף גם בסקרים. כך, לפי סקר "האקונומיסט" ו־You Gov, שפורסם בשבוע שעבר, היא הצליחה למחוק את היתרון של טראמפ. בסקר שנערך ב־27־30 ביולי בקרב 1,610 בגירים, בחרו 46% בהאריס על פני טראמפ, שזכה לתמיכת 44%. בסקר נפרד שפרסמה סוכנות בלומברג עקפה האריס את טראמפ בשבע מדינות מתנדנדות.
תומכיו של טראמפ משיבים מלחמה. על פי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", מקורבים למועמד הרפובליקני מתכוונים לגייס 20 מיליון דולר עבור קמפיין המכוון בעיקר לגברים צעירים. בקמפיין יקחו חלק מפורסמים וספורטאים, ביניהם מתאבקי אמנויות הלחימה של ה־UFC. הקמפיין יתמקד בתשע מדינות הנחשבות קריטיות, ביניהן ג'ורג'יה, צפון קרוליינה, פנסילבניה ומישיגן.
2 צפייה בגלריה
אריאנה גרנדה
אריאנה גרנדה
אריאנה גרנדה בטקס פתיחת האולימפיאדה. נתנה את תמיכתה להאריס
(צילום: Alex Broadway/Getty Images)
עם זאת, נראה שבשלב זה מובילה האריס בזירת הסלבריטאים. המגזין "וראייטי" פרסם רשימה של תומכי האריס בתעשיית הבידור, בהם השחקנית ג'יימי לי קרטיס, הבמאי ספייק לי, יוצרי הטלוויזיה שונדה ריימס וארון סורקין והזמרות אריאנה גרנדה וברברה סטרייסנד. "היא תפעל כדי להחזיר לנשים את חופש הפיריון שלהן ותמשיך בהישגים שהחלו בממשל ביידן־האריס", אמרה סטרייסנד ל"ניו יורק טיימס".
כניסתה של האריס למרוץ אכן החייתה את ההתלהבות של מצביעים דמוקרטים. מתוך ציבור הבוחרים שהצביעו עבור ביידן ב־2020, 73% ציינו כי הם "נרגשים" להצביע עבור האריס, זאת לעומת 37% בלבד שציינו כי הם נרגשים להצביע שוב עבור ביידן — כך לפי ניתוח שערך ה"פייננשל טיימס". יתרה מזאת, שיעור מצביעי ביידן שתיכננו לא להגיע לקלפיות ב־5 בנובמבר צנח ל־3% בלבד מ־10% טרם הכרזתו של פרישה.