סגור
תקלה ב מחשבים מסביב לעולם מסוף חנות בקנברה אוסטרליה 19.7.24
מסוף מחשב תקול באוסטרליה (צילום: EPA/LUKAS COCH)

תקלת המחשוב "הגדולה ביותר בהיסטוריה" השביתה מערכות בעולם במשך שעות ארוכות

לפי הערכות, מעל 1,000 טיסות קורקעו ברחבי העולם בעקבות תקלת התוכנה של חברת קראודסטרייק, ששיחררה תיקון מהיר. שיבושים נרשמו גם בבורסת לונדון - חברות לא הצליחו לדווח. במלונות בהונג קונג עברו לקבל הזמנות בעט ונייר

מחברות תעופה, דרך בנקים ועד לבורסות - התקלה העולמית במחשבים משפיעה על חברות רבות ברחבי העולם, שבהדרגה מתחילות לשוב לפעילות.
התקלה כבר זכתה לתואר הגדולה ביותר מסוגה. "לא מוקדם מדי להגיד את זה: זו תהיה התקלה הטכנולוגית הגדולה בהיסטוריה", כתב יועץ האבטחה טרוי האנט בפוסט במדיה החברתית. "זה בערך מה שחששנו שיקרה בבאג המילניום, רק שהפעם זה ממש קרה".
מקור התקלה הוא בחברת אבטחת הסייבר קראודסטרייק (Crowdstrike) המפתחת תוכנות אנטי וירוס, ומיקרוסופט היא אחת הלקוחות שלה. ב-BBC דיווחו כי החברה פרסמה עדכון לתוכנה שהשתבש. סאליל קנהיר מאוניברסיטת ניו סאות' וולס באוסטרליה אמר ל-CNN כי נראה שהעדכון השפיע על מכשירים המשתמשים בווינדוס "וגרם להם לקרוס ולהיתקע". לדבריו, עדכון התוכנה כנראה הושק בלי בדיקות הולמות.
מנכ"ל קראודסטרייק, ג'ורג' קורץ, מסר שהסוגייה זוהתה ושהחברה מפיצה תיקון. "קראודסטרייק עובדת עם לקוחות שנפגעו בעקבות כשל בעדכון תוכן למחשבי ווינדוס", הוא כתב ב-X (לשעבר טוויטר), "מחשבי מק ולינוקס לא נפגעו. לא מדובר בתקרית אבטחה או מתקפת סייבר. הסוגייה זוהתה, בודדה ותיקון הופץ. אנחנו מפנים לקוחות לפורטל התמיכה בשביל כל העדכונים האחרונים וממשכים לספק עדכונים למשתמשים באתר שלנו. הצוות שלנו מגויס כדי להבטיח את הבטיחות והיציבות של לקוחות קראודסטרייק".
בצהריים אמר קורץ לרשת NBC: "אנו מצטערים מאוד על השיבושים שגרמנו ללקוחות, לנוסעים ולכל מי שהושפע מהתקלה, כולל החברה שלנו". לדבריו, "רבים מהלקוחות מאתחלים את המערכת והיא תפעל. ייתכן שלכמה מערכות ייקח קצת זמן לעלות מחדש. אנחנו נוודא שכל לקוח יתאושש באופן מלא".
החברה הוקמה ב-2011 ובין הלקוחות שלה נמנים גם בנקים גדולים, חברות בריאות ואנרגיה. לא התקבלה ממנה תגובה. במאי אמר סגן נשיא החברה, אדם מאיירס, לפייננשל טיימס כי נרשם ביקוש גבוה למוצר חדש שהושק במטרה שיעבוד לצד כלי האנטי וירוס של מיקרוסופט.
בהמשך הודיעה מיקרוסופט כי הגורם לתקלה העולמית תוקן, אך עדיין נותרו השפעות כתוצאה מהאירוע שעלולות לפגוע בפעילויות של חלק מיישומי אופיס 365.

שורת תקלות ברחבי העולם

עד כה קורקעו מעל 1,000 טיסות ברחבי העולם, כך לפי חברת המחקר Cirium. הנתון הרשמי עומד על 1,078. בעקבות התקלה, כל הטיסות של חברות התעופה האמריקאיות הגדולות, בהן דלתא, יונייטד ואמריקן איירליינס, קורקעו היום, כך הודיעה רשות התעופה הפדרלית (FAA) בארה"ב.

2 צפייה בגלריה
תקלה ב מחשבים מסביב לעולם נוסעים מעוכבים בשדה התעופה בנוטרדאם הולנד 19.7.24
תקלה ב מחשבים מסביב לעולם נוסעים מעוכבים בשדה התעופה בנוטרדאם הולנד 19.7.24
נוסעים שהתעכבו בהולנד
(צילום: EPA/ROBIN UTRECHT)

לאחר מספר שעות, אמריקאן איירליינס הודיעה כי פתרה את הבעיות הטכניות: "הצלחנו להחזיר בבטחה את הפעילות שלנו. אנחנו מתנצלים בפני הלקוחות על אי הנוחות". בהתאם, ביטלה את קרקוע המטוסים.
מוקדם יותר, חברת פרונטיר איירליינס הודיעה כי המערכות שלה הושפעו מהתקלה העולמית, והטיסות שלה התעכבו במשך כמה שעות. טורקיש איירליינס הודיעה כי היא מתמודדת עם בעיות טכניות, בעיקר בכרטוס, צ'ק אין ובהזמנות. "פעולות נחוצות ננקטו כדי לפתור את הבעיה, שמשפיעה חלקית על הפעילות שלנו", נמסר מהחברה.
שיבושים בטיסות נרשמו בשדה התעופה סכיפהול באמסטרדם, ואילו בשדה התעופה גטוויק בלונדון לא ניתן לסרוק ברקודים והבדיקות הביטחוניות נערכות באופן ידני, מה שמוביל לעיכובים. Aena, המפעילה הגדולה ביותר של שדות התעופה בספרד, הודיעה כי הפעילות עברה "למערכות ידניות". ADP, מפעילת שדות התעופה בפריז, הזהירה מעיכובים וביטולי טיסות בשדה התעופה שארל דה גול, בעוד שבשדה התעופה נאריטה בטוקיו דיווחו על קשיים בפעולות הצ'ק אין.
בארה"ב, רשות התחבורה של וושינגטון הבירה פרסמה ב-X כי היא דוחה את תחילת פעילות הרכבות היום, והזהירה מפגיעה גם בשירות האוטובוסים. אתר הרשות ומרכזי שירות הלקוחות גם הם לא פועלים.

2 צפייה בגלריה
תקלה ב מחשבים מסביב לעולם נוסעים מעוכבים בשדה התעופה של מנילה 19.7.24
תקלה ב מחשבים מסביב לעולם נוסעים מעוכבים בשדה התעופה של מנילה 19.7.24
תורים השדה התעופה במנילה
(צילום: Ted ALJIBE / AFP)
גם בתי המלון נפגעים. לפי בלומברג, Ocean Park Marriott בהונג קונג עברו להשתמש בעט ונייר. הצוות אמר לכתבים שהתקלה משפיעה על המערכת שלהם ברחבי העולם.
התקלה משפיעה גם על סקטורים נוספים. בורסת לונדון הודיעה כי היא חוקרת את התקלה שלטענתה "מונעת פרסום דיווחים". עם זאת, ציינו כי מערכת הבורסה עובדת כסדרה. בבריטניה התקלה הובילה גם לשיבושים בשידורי סקיי ניוז. בית החולים האוניברסיטאי בגרמניה הנחשב לאחד הגדולים באירופה, הודיע על ביטול כל הניתוחים האלקטיביים וסגר את מרפאות החוץ.
הוועדה המארגנת של אולימפיאדת פריז, הנפתחת בעוד שבוע בדיוק, הודתה כי גם הפעילות שלה שובשה בשל התקלה העולמית. "יישמנו תוכניות חלופיות כדי להמשיך בפעילות", נמסר בהצהרה.