פרשת הזיופים במבחני הבטיחות: דייהטסו עוצרת הייצור בארבעת מפעליה ביפן
פרשת הזיופים במבחני הבטיחות: דייהטסו עוצרת הייצור בארבעת מפעליה ביפן
החברה, שבבעלות טויוטה, זייפה את תוצאות מבחני הבטיחות ב-64 דגמים במשך שלושה עשורים; 9,000 עובדים ו-8,000 ספקים ביפן - בסכנת פיטורים; בשבוע שעבר הפסיקה החברה את משלוחי הרכב מיפן
יצרנית המכוניות דייהטסו הפסיקה את הייצור בארבעת מפעליה ביפן עד סוף ינואר, זאת לאחר שנחשף כי רימתה במבחני בטיחות.
בגרדיאן דיווחו כי החברה, שבבעלות טויוטה, הודתה כי זייפה את תוצאות מבחני הבטיחות ב-64 דגמים במשך שלושה עשורים. השערורייה מעמידה בסכנת פיטורים 9,000 עובדים ו-8,000 ספקים ביפן ועלולה אף לפגוע במוניטין העולמי של טויוטה, שכן 24 מהדגמים המעורבים נמכרים תחת המיתוג של טויוטה. "פגענו באמון הצרכנים שלנו", אמר מנכ"ל החברה סויצ'ירו אוקודאירה במסיבת עיתונאים שהתקיימה בשבוע שעבר בטוקיו. מוקדם יותר השבוע הוכרז על הפסקת הייצור במפעל הרביעי ביפן, זאת לאחר שבשבוע שעבר הופסקו המשלוחים.
הודאת החברה התפרסמה לאחר שבמשרד התחבורה היפני פתחו בחקירה בעניין. לפי הטענות, זיופי הבדיקות בוצעו בשל הלחץ לקצר את זמני הייצור. בדייהטסו מסרו עוד כי יעבדו עם הספקים המרכזיים שלהם כדי לפתור את ההשלכות כתוצאה מהשערורייה. כמו כן, בחברה מתכוונים לפצות 423 ספקים מקומיים עמם יש לה קשרים עסקיים ישירים.
דייהטסו הוקמה ב-1907 באוסקה. ב-1967 נרכשה על ידי טויוטה, והיא מוכרת בסביבות 1.1 מיליון מכוניות בשנה, המייצגות כ-10% מ-10 מיליון המכוניות שמוכרת טויוטה בכל שנה. בשנה שעברה ייצרה דייהטסו בסביבות 870 אלף מכוניות ביפן, שרשרת אספקה המוערכת ב-2.2 טריליון ין (15 מיליארד דולר).
השערורייה נחשפה באפריל אז נחשף כי זויפו תוצאות מבחני ריסוק. בעקבות זאת הקימה טויוטה ועדה עצמאית שמצאה בעיות גם עם בדיקות של כריות האוויר ומהירות. "הופעל לחץ עצום על העובדים מכיוון ששינוי תאריכי המכירות בשל כישלון בבדיקות נתפס כדבר כלל לא מקובל", אמר מאקוטו קאימי, שעמד בראש ועדת החקירה.
דייהטסו מצטרפת לפולקסווגן, שב-2015 נחשף כי זייפה את תוצאות פליטת הגזים. גם החברה האם טויוטה הייתה מעורבת בשערוריית בטיחות כשהסתירה כשלים בדוושת התאוצה. ב-2014 הטיל עליה משרד המשפטים האמריקאי קנס שיא של 1.2 מיליארד דולר בעקבות ההאשמות.