סגור
שוטרים מתעמתים עם מפגינים במהלך הפגנת תמיכה בפלסטינים בעזה, יום אחד לפני יום השנה למתקפה של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר ברלין גרמניה
שוטרים מתעמתים עם מפגינים פרו־פלסטינים, שלשום בברלין. פוזרו בכוח (צילום: REUTERS/Christian Mang)

לציון 7 באוקטובר: הפגנות פרו־פלסטיניות שטפו את העולם

מאוסטרליה דרך אירופה ועד צפון אמריקה, עצרות והפגנות אלימות התקיימו ברחובות ובקמפוסים. בברלין, רומא ולונדון התעמתו מפגינים עם המשטרה. הליגה נגד השמצה דיווחה על זינוק באירועים האנטישמיים בארה"ב לשיא של 45 שנה 

כרזה שקוראת "לשטוף את ניו יורק עבור פלסטין" היתה הסנונית הראשונה. בהתייחסות ברורה למה שהגדיר חמאס "שיטפון אל אקצה", הארגון האמריקאי־פלסטיני Within Our Lifetime קרא בסוף השבוע האחרון להמונים להשתתף בצעדת מחאה במסגרת אירועי 7 באוקטובר, מוול סטריט דרך יוניון סקוור ועד קולומבוס סירקל, למרגלות סנטרל פארק. הפגנות דומות התקיימו ברחבי העולם, מאוסטרליה דרך אירופה וצפון אפריקה, ועד קנדה וארצות הברית. עבור רבים, ההפגנות נועדו לציין סולידריות עם מיליוני פלסטינים בעזה שנעקרו מבתיהם ואיבדו את בני משפחותיהם במהלך שנת המלחמה. אבל עבור חלק מהמארגנים והמשתתפים, מטרת ההפגנות היתה לחגוג את הטבח, את חמאס, חיזבאללה והחות'ים, ולקרוא להפצצת תל אביב ולקיצה של ישראל.
המתיחות הגבוהה לקראת יום השנה הביאה להתפרצות אלימה ברומא, שם פיזרה המשטרה באמצעות תותחי מים הפגנה בהשתתפות פרו־פלסטינים, לאחר שהחלו לזרוק בקבוקים ואבנים לעבר השוטרים. בארצות הברית, ה־FBI והמשרד לביטחון פנים פרסמו הודעה משותפת שבה הזהירו כי יום השנה "עשוי להיות גורם מניע עבור קיצונים אלימים ומבצעי פשעי שנאה לנקוט באלימות או לאיים על ביטחון הציבור". לפי דיווח של ה־CNN, כוחות משטרה ברחבי ארצות הברית תגברו את האבטחה סביב מוסדות דת יהודיים ומוסלמיים בימים האחרונים.

במרוקו השתתפו רבבות בעצרת שהתקיימה בבירה רבאט. אלה קראו לסיום הנורמליזציה עם ישראל והיחסים הדיפלומטיים המלאים שהתבססו ב־2020 כחלק מהסכמי אברהם. המחאה אורגנה על ידי מספר קבוצות שמאל בשיתוף מפלגת הצדק והפיתוח האסלאמיסטית במדינה.
בגרמניה, אלפי מפגינים צעדו לאות סולידריות עם הפלסטינים בברלין בקריאות "לשחרר את עזה" ו"דבר לא מצדיק רצח עם". המפגינים, שצעדו מקרויצברג לנויקלן, התעמתו עם שוטרים וההפגנה פוזרה בכוח לפני מועד סיומה הרשמי. צעדה לתמיכה בישראל שהתקיימה במקביל הסתיימה ללא אירועים מיוחדים. בלונדון, הפגנות תמיכה בעד פלסטין ובעד ישראל חלפו זו על פני זו, כאשר המחאה הפרו־פלסטינית בכיכר ראסל הסתיימה בעימותים אלימים עם המשטרה.
ברחבי ארצות הברית נפתחו אירועי המחאה ב־5 באוקטובר לקראת מה שהוגדר "שבוע זעם". עם מארגני המחאות בערים ובקמפוסים נמנו, בין היתר, People’s Forum, תנועת הנוער הפלסטינית (PYM), הסטודנטים הלאומיים לצדק בפלסטין (NSJP) ו־ANSWER Coalition. ההכנות לשבוע האירועים החלו בשלהי אוגוסט, אז קואליציית המארגנים פרסמה הודעה על ההפגנות המתוכננות תחת הסיסמה "שנה של רצח עם, שנה של התנגדות", זאת לצד איור של פלסטיני עומד על טנק ישראלי הפוך, תזכורת לצילום מאזור גדר הגבול ב־7 באוקטובר.
באחת ההפגנות בניו יורק דיבר מנולו דה לוס סנטוס מנכ"ל People’s Forum ניו יורק שם הביע תמיכתו בטבח. "ב־7 באוקטובר פרץ העם הפלסטיני ממחנה ריכוז. אבל הם פרצו לא רק בשביל החופש שלהם, הם פרצו כדי להעיר את העולם. הם העבירו מסר בוער לליבנו ולמוחנו: העולם צריך להשיב מלחמה נגד האימפריאליזם של ארצות הברית". בדטרויט, נציגת תנועת השחרור התימנית (YLM) מוניקה אייזק אמרה כי "מהפכה היא לא דבר אסתטי, אלא תהליך מכוער ומפרך" ושיבחה את "נחישות הפלדה שמגלמת ההתנגדות התימנית, שאיננה מתרגשת מהישות הציונית". בוושינגטון, מפגינים נופפו בדגלי חמאס ובשלטים עם תמונותיהם של איסמעיל הנייה וחסן נסראללה שעליהם נכתב: "הרג המנהיגים שלנו רק מחזק אותנו".
ברקע ההפגנות האלימות וביטויי השטנה, הליגה נגד השמצה (ADL) דיווחה השבוע, כי מספר תקריות האנטישמיות המדווחות בארצות הברית זינק פי שלושה מאז מתקפת הטרור של חמאס ועד 24 בספטמבר השנה. לפי ה־ADL, מעל 10,000 מקרים, המספר הגבוה ביותר מאז החל הארגון בניטור הנתונים ב־1979, תועדו בקטגוריות של הטרדה מילולית, ונדליזם ותקיפה פיזית. לפחות 1,200 מהתקריות האנטישמיות התרחשו בקמפוסים. מבין כלל התקריות, 8,015 נפלו תחת הקטגוריה של הטרדה מילולית וכ־150 כללו תקיפה פיזית. למעלה מ־3,000 מהתקריות התרחשו במהלך עצרות אנטי־ישראליות/פרו פלסטיניות. המספר הגבוה ביותר של מקרים רשומים ארע בקליפורניה (1,266), ואחריה ניו יורק (1,218), ניו ג'רזי (830), פלורידה (463) ומסצ'וסטס (440). עוד ציין ה־ADL, כי מספר איומי ההפצצות נגד מוסדות יהודיים זינק בחדות מ־81 ליותר מ־1,000. "היום אנו אבלים על קורבנות הפיגוע של חמאס בישראל ב־7 באוקטובר בסימן שנה לטבח הקשה ביותר שנעשה ביהודים מאז השואה. מאז אותו יום, לא היה ליהודי ארצות הברית רגע אחד של הפוגה", ציין ג'ונתן גרינבלט, מנכ"ל ADL.