סוף לטיסות הזולות? חוקים חדשים נגד הזיהום באיחוד האירופי יגרמו לעלייה במחירי הכרטיסים
סוף לטיסות הזולות? חוקים חדשים נגד הזיהום באיחוד האירופי יגרמו לעלייה במחירי הכרטיסים
האיחוד דורש מהתעשיות עתירות הפחמן לשלם יותר על הזיהום שהן יוצרות, וענף התעופה ייאלץ לעדכן מחירים כדי לכסות את העלויות. לפי הערכות, החקיקה החדשה תגרום לטיסות דרך מוקדים באירופה כמו אמסטרדם, פריז או פרנקפורט להתייקר בכ-23%-29% עד 2035, ותוריד את נפח הנוסעים בשיעור של עד 17%
נוסעי חברות התעופה עומדים לשלם תעריפים גבוהים יותר עם החמרה של חוקי האיחוד האירופי שנועדו להילחם בשינויי האקלים ולהתמודד עם הזיהום הנגרם מענף התעופה, כך שעידן טיסות הלואו קוסט עומד להסתיים. האיום של עלייה בתעריפים מגיע עם העלאת המחירים של חברות הטיסה שנועדה לעזור להן להתאושש ממגפת הקורונה כשהסתיימו מגבלות הנסיעה והתחדש הביקוש.
האיחוד האירופי דורש מהתעשיות עתירות הפחמן לשלם יותר על הזיהום שהן יוצרות, ולהערכת אנליסטים, הדבר עשוי להביא לעלייה של עד 10 יורו לטיסה עקב עליית המחיר להיתר של פליטת פחמן. מחוקקים באיחוד האירופי אישרו את עדכון כללי תמחור הפחמן של הגוש, והתעשיות השונות, כולל ענף התעופה, נאלצות לעדכן מחירים כדי לכסות את מחיר הזיהום.
אוליבייה ינקובק, מנכ"ל תעשיית שדות התעופה ACI Europe, אמר בכנס של התעשייה כי האיחוד האירופי עובר "איפוס מחדש" של המדיניות שישנה את ענף התעופה ויביא להגדלת העלויות, להגדלת התעריפים ולירידה בביקוש. קבוצת הלובי של התעשייה "איירליינס לאירופה" אמרה כי החקיקה החדשה תגרום לטיסות דרך מוקדים של האיחוד האירופי כמו אמסטרדם, פריז או פרנקפורט להתייקר בכ-23%-29% עד 2035, ותוריד את נפח הנוסעים בשיעור של עד 17%.
האנליסט של דויטשה בנק, חיימה רובוטהאם, חזה כי איזיג'ט, ריינאייר וויז אייר יוציאו במצטבר 785 מיליון יורו על היתרים לפליטת פחמן בשנת 2023, שווה ערך לכ-2.60 יורו לכל נסיעה לנוסע. עד אמצע העשור עשוי מספר זה לעלות ל-2.25 מיליארד יורו. איזיג'ט אמרה שאי אפשר לחזות מחירים עתידיים, אך התעשייה זקוקה לתמיכה ממשלתית נוספת כדי להתמודד עם מדיניות אפס פליטות.
מחיר היתרי הפליטה באיחוד האירופי נסחר בשיא של כל הזמנים, קרוב ל-100 יורו לטון (ביום ו'). ההיתרים מאפשרים למחזיק בהם לפלוט טון אחד של פחמן דו-חמצני. ההכנסות ממכירת ההיתרים יופנו לתוכניות להגברת השימוש בדלק תעופה ידידותי יותר. הפליטות של חברות התעופה מהוות כ-3% מפליטות גזי החממה של האיחוד האירופי, רובן מגיעות מטיסות בינלאומיות.
מערכת הסחר בפליטות הפחמן של אירופה היא מרכיב משמעותי בתוכנית הדגל של האיחוד האירופי לצמצם את פליטת גזי החממה ב-55% עד 2030, בהשוואה לרמת הפליטה ב-1990. פעילי האקלים תופסים את התוכנית "מי שמזהם ישלם" כדרך יעילה להתמודד עם פליטת הפחמן והם דוחפים להרחבתה. עדכון מערכת הסחר בפליטות פחמן ייכנס לתוקף רק לאחר שהחוק הסופי יאושר באביב בהצבעה של הפרלמנט האירופי.