סגור
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי (צילום: AP/Evan Vucci)

הפרלמנט באוקראינה אישר העלאות מסים לראשונה מפרוץ המלחמה

החוק החדש כולל את העלאת מס המלחמה מ-1.5% ל-5% לתושבים, מיסים גבוהים יותר לעסקים קטנים, מס של 50% על רווחי הבנקים, ומס של 25% על רווחי חברות פיננסיות. הצעד הדרמטי נועד לחזק את הכלכלה לנוכח המלחמה המתמשכת עם רוסיה 

הפרלמנט האוקראיני אישר אתמול (ה') את העלאות המס המשמעותיות הראשונות מאז פרוץ המלחמה, במטרה לחזק את הכלכלה האוקראינית לנוכח העימות המתמשך עם רוסיה. על פי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, 247 מתוך 450 חברי הפרלמנט האוקראיני הצביעו בעד ההעלאה.
לדברי משרד האוצר האוקראיני, אוקראינה מוציאה את מרבית הכנסותיה על מימון צבאה, ורמת המיסוי הנוכחית אינה מספיקה לכסות את ההוצאות הביטחוניות הגדלות, שזינקו מאז הפלישה הרוסית בפברואר 2022.
משרד האוצר ציין כי רמת המיסוי החדשה צפויה להכניס לקופת המדינה 23.2 מיליארד גריבנה (כ-563 מיליון דולר) השנה ו-141.1 מיליארד גריבנה בשנה הבאה. עם זאת, סיוע כספי זר נותר חיוני לאוקראינה כדי לאזן את תקציבה בשנה הקרובה.
"כל הוצאות התקציב הלא-צבאיות ממומנות אך ורק בתמיכת השותפים הבינלאומיים של אוקראינה. כספים אלה אינם יכולים לשמש למימון צרכי הגנה", הדגיש המשרד.
מאז תחילת הפלישה הרוסית, אוקראינה קיבלה כמעט 100 מיליארד דולר בסיוע כלכלי מערבי, המסייע לשלם קצבאות, משכורות במגזר הציבורי והוצאות חברתיות אחרות. קייב זקוקה ל-12 מיליארד דולר נוספים עד סוף 2024 להוצאות הגנה, כאשר הגירעון התקציבי לשנה הבאה צפוי להסתכם בכ-38 מיליארד דולר.
החוק החדש כולל העלאת מס המלחמה מ-1.5% ל-5% לתושבים, מיסים גבוהים יותר ליזמים פרטיים ועסקים קטנים, מס של 50% על רווחי הבנקים, ומס של 25% על רווחי חברות פיננסיות. חברת הפרלמנט אירינה גרשצ'נקו ציינה כי המיסים החדשים יחולו רטרואקטיבית מתחילת אוקטובר.
החקיקה עדיין זקוקה לחתימתו של הנשיא וולודימיר זלנסקי לפני כניסתה לתוקף. בנוסף להעלאות המס, הממשלה הגדילה את הלוואותיה בשוק המקומי וארגנה מחדש את החוב החיצוני של אוקראינה, מה שיאפשר לה לחסוך 11.4 מיליארד דולר במהלך שלוש השנים הקרובות.