האיחוד האירופי החליט: יוטלו מכסים עד 45% על רכבים חשמליים מסין
האיחוד האירופי החליט: יוטלו מכסים עד 45% על רכבים חשמליים מסין
לפני ארבעה חודשים הודיע האיחוד לראשונה על כוונתו להטיל מכסים גבוהים יותר על רכבים מסוג זה מחשש לפגיעה ביצרניות המקומיות, ועתה אישר את ההחלטה; סין מחתה עליה, וכך גם יצרניות הרכב הגרמניות
האיחוד האירופי הצביע היום (ו') בעד הטלת מכסים מקיפים של עד 45% על כלי רכב חשמליים מתוצרת סין.
מהאיחוד נמסר גם שההחלטה מסמלת צעד נוסף אל עבר סיכום החקירה בנושא, אשר יצאה לדרך באוקטובר 2023. צרפת תמכה בהטלת צעדים אלו בעוד שגרמניה היתה מסויגת יותר.
האיחוד הודיע לראשונה שבכוונתו להטיל מכסים גבוהים יותר על כלי רכב חשמליים סיניים - עד 38.1% - בחודש יוני, זאת על בסיס העובדה שהם "מקבלים הטבות משמעותיות בזכות סובסידיות לא הוגנות", ומהווים "סיכון לפגיעה כלכלית" ביצרניות כלי רכב חשמליים אירופיות. ביולי הוטלו מכסים זמניים, שלאחריהם שינה האיחוד את תוכנית המכסים שלו בספטמבר על בסיס "הערות לגבי הצעדים הזמניים" מצד בעלי העניין.
המכסים יוטלו גם על חברות בהתאם למידת שיתוף הפעולה שלהן עם האיחוד, כחלק מחקירתו בנוגע לייצור כלי רכב חשמליים בסין.
דובר מטעם משרד המסחר הסיני אמר לכתבים שבייג'ינג ממשיכה להאמין שהחקירה בנוגע לסובסידיות שהיא מספקת לתעשיית הרכב החשמלית נפתחה עם "מסקנות ידועות מראש" ושהאיחוד האירופי מעודד תחרות בלתי הוגנת. היום מסר האיחוד שהוא עדיין מחפש פתרונות אחרים, גם לאחר הטלת המכסים. "במקביל, האיחוד האירופי וסין ממשיכים לעבוד כדי לבדוק פתרון חלופי שיעמוד בסטנדרטים של ארגון הסחר העולמי, ויענה על החששות שעלו במסגרת חקירת הסובסידיות", הוא אמר.
יצרניות רכב גרמניות ביקרו את החלטת האיחוד. מרצדס בנץ כינתה את המכסים "טעות" וקראה לנציבות האירופית לדחות את יישומם, וב.מ.וו מסרה שהמהלך מהווה "סימן שלילי" עבור תעשיית הרכב האירופית. פולקסווגן המצויה במשבר קראה לאיחוד ולסין להמשיך בשיחות, וטענה שפתרון חלופי עודנו אפשרי, כך דיווחה רויטרס.