אוקראינה: "ההתקפה של רוסיה על אודסה נועדה לסכל ההסכם ליצוא חיטה"
אוקראינה: "ההתקפה של רוסיה על אודסה נועדה לסכל ההסכם ליצוא חיטה"
פחות מיממה לאחר שקייב ומוסקבה חתמו על הסכם ליצוא חיטה, בתיווך האו"ם וטורקיה, הפגיזה רוסיה את הנמל באודסה; אנליסטים: חידוש יצוא הדגנים מחייב פינוי מוקשים ימיים והסדרת ביטוח לכיסוי ההובלה
פיצוצים הרעידו היום בבוקר את נמל אודסה וזאת פחות מיממה לאחר שאוקראינה ורוסיה הגיעו להסכם קריטי על יצוא תבואה. לפי מפקד חיל האוויר של אוקראינה, שני טילי שיוט מסוג קליבר נחתו בנמל ושניים נוספים יורטו על ידי מערכות ההגנה האווירית. לדבריו, הם שוגרו על ידי צבא רוסיה במטרה לפגוע במחסני התבואה בנמל. זאת, בשעה שעל פי תנאי העסקה שנסגרה שלשום, רוסיה הבטיחה לא לתקוף את הנמלים שמהם מיוצאים משלוחי התבואה.
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר כי המתקפה מוכיחה שמוסקבה "תמצא דרכים לא ליישם את ההסכם". דוברת מטעם הצבא האוקראיני אמרה כי הטילים במתקפה פגעו בתחנת שאיבה וגרמו לשריפה קטנה שפגעה בבתים הסמוכים לנמל, אך לא נגרם נזק משמעותי.
ביום שישי, חמישה חודשים לאחר שרוסיה פלשה לאוקראינה והביאה בכך לעצירת משלוחי הדגנים מנמלים בדרום המדינה ולפגיעה בעתודות המזון העולמיות, הסכימו שתי המדינות, מיצואניות המזון הגדולות בעולם, על חידוש יצוא התבואה דרך הים השחור. נציגים משתי המדינות חתמו באיסטנבול על הסכם בתיווך האו"ם, ובנוכחות נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. לפי ההסכם, יוקם מרכז פיקוח באיסטנבול, שאותו יאיישו נציגים רוסים, אוקראינים, טורקים ואנשי או"ם. תפקידם יהיה לתאם את יצוא הדגנים והתוצרת החקלאית, ולוודא כי הספינות אינן מעבירות נשק לאוקראינה וממנה.
גוטרש אמר בטקס החתימה כי "ההסכם יאפשר להעביר סחורות דרך נמלי אודסה, צ'רנומורסק וביוז'ני ויסייע למדינות מתפתחות שהגיעו אל סף פשיטת רגל, ולעמים המועדים לחרפת רעב".
לפי הדיווחים, כ־20 מיליון טונות של תבואה תקועים באודסה מאז החלה הפלישה. לפניה, היו רוסיה ואוקראינה אחראיות לכ־30% מאספקת החיטה העולמית, ואולם מאז, שרשראות האספקה שובשו, והדבר גרם לעלייה חדה במחירי המזון בעולם ולחשש ממחסור מסוכן. החסימה של הנמלים האוקראיניים על ידי הכוחות הרוסייים החריפה עוד את השיבושים, והשילוב עם הסנקציות שהשיתו מדינות המערב על רוסיה הוביל לזינוק במחירי המזון ולאינפלציה גבוהה. ההסכם, אם ימומש, עשוי להשפיע על שוק המזון העולמי ולהיטיב בעיקר עם המדינות המתפתחות באפריקה ובאסיה, שלא מסוגלות לעמוד במחירי החיטה המאמירים. מחירי החיטה כבר ירדו בסוף השבוע בכ־6% לרמתם ערב פרוץ המלחמה.
עוד לפני תקיפת נמל אודסה, פרשנים העריכו כי האתגר של העברת מיליוני טונות מנמלי הים השחור הוא מורכב מאוד: חברות ספנות וסוחרי תבואה הזהירו כי נותרו מספר מכשולים, כולל הבטחת בטיחות הספנים וכלי השיט, כמו גם הסדרת ביטוח הולם ובמחיר סביר לכיסוי ההובלה.
כצעד ראשון, יהיה צורך לסלק את המוקשים שהוטמנו במימי החוף של אוקראינה, או לפחות לפנות מסדרון ימי שישתרע על מספר קילומטרים. לפי הערכות שונות בקייב זה עשוי לקחת בין עשרה ימים למספר חודשים.
בנוסף, להובלת התבואה התקועה במחסנים האוקראיניים יידרש לפי ההערכה צי של 400 ספינות משא עם קיבולת של עד 50 אלף טונות האחת. אנליסטים ל העריכו שיחלפו שבועות עד שהספינות הללו יופנו מחדש לים השחור. "זה תלוי בזמינות של ספינות באזורים סמוכים, כמו הים התיכון", אמר ל"גרדיאן" פיטר סאנד, אנליסט ראשי בחברת Xeneta המתמחה בניתוח שוק ההובלה.
במהלך חסימת נמלי הים השחור, פקידי ממשל ויצרנים חקלאיים פעלו להגביר את יצוא התבואה בנתיבים יבשתיים ובנהרות. לפי מועצת הדגנים הבינלאומית (IGC), יצוא יבשתי זה הגיע לשיא של 2.3 מיליון טונות ביוני ואולם הוא מייצג רק שליש מהכמות שיוצאה מדי חודש דרך הים לפני המלחמה.
כדי להבטיח מספיק מקום בממגורות התבואה עבור הקציר החדש, המועצה העריכה שאוקראינה תצטרך להעביר בכל אחד משלושת החודשים הקרובים 7 מיליון טונות תבואה מהמחסנים שלה - משימה שנחשבת, לפי פרשנים, למאתגרת מאוד.