סגור
נמל ניו ג'רזי שביתה בנמלים ארה"ב
נמל ניו ג'רזי. השביתה הקודמת עלתה מיליארד דולר ביום (צילום: Seth Wenig / AP)

בדרך לעוד עליות מחירים: ארה"ב נערכת לשביתה ביותר מ-30 נמלים

איגוד המייצג יותר מ-25 אלף עובדים בעשרות נמלים, כולל ניו יורק ומיאמי, מאיים לפתוח בשבוע הבא בשביתה אם לא יושג הסכם חדש עם בעלי הנמלים. המו"מ תקוע מאז יוני, אך הנשיא ביידן מסרב להתערב. ארגוני מסחר מזהירים משיבושים בשרשראות האספקה שיובילו לעליות מחירים

איגוד המייצג יותר מ-25 אלף עובדים ביותר מ-30 נמלים ברחבי ארה"ב מאיים בשביתה, שעלולה לשבש מחדש את שרשראות האספקה ולהעלות את המחירים, זאת כחודש לפני הבחירות בארה"ב.
בפייננשל טיימס דיווחו כי איגוד הסוורים הבינלאומי (ILA) מאיים בשביתה אם לא יושג הסכם חדש עם ארגון בעלי הנמלים לפני סיומו של החוזה הנוכחי ב-30 בספטמבר. החוזה מכסה את העובדים בכל הנמלים בין מיין וטקסס, כולל ניו יורק, יוסטון, מיאמי וניו אורלינס. "ענק ישן מוכן להתעורר ולשאוג ביום שלישי 1 באוקטובר אם לא יושג הסכם חדש", הכריז נשיא האיגוד הרולד דאג'ט. "החברים באיגוד מתכוננים כבר יותר משנה לאפשרות של שביתה".
המו"מ בין הצדדים נקלע למבוי סתום כבר ביוני בשל מחלוקת על אוטומציה בנמל מובייל באלבמה. השיחות לא חודשו מאז, ועל אף הציפייה בתעשייה להתערבות הבית הלבן, כפי שעשו ב-2022 למניעת שביתה של עובדי הרכבות, הפעם החליט הנשיא ג'ו ביידן כי לא יתערב למנוע שביתה בנמלים. האנליסט אדם קאמינס ממודי'ס אנליטיקס הודה כי הצהרה זו מצד הנשיא העלתה באופן חד "את רמות הדאגה". לפיכך ארגונים המייצגים קמעונאים, מסעדות, חברות ייצור ומזון, קוראים לביידן לשנות את עמדתו. אולם, התמיכה של איגודי עובדים נחשבת מהותית לסיכויי הזכייה של סגניתו של ביידן, קמלה האריס בבחירות הקרובות, וב-ILA הודיעו כי לא יסכימו להתערבות ממשלתית בסכסוך העבודה.
בשבוע שעבר הזהירה קואליציה של 177 ארגוני מסחר כי הנמלים שישבתו מקבלים 41% מנפח הסחורות המגיעות לנמלים בארה"ב, כך שסגירתם בשל שביתה תהווה "מכה קשה" לכלכלה האמריקאית.
החשש בקרב העסקים הוא כי שיבוש משמעותי כל כך בשרשראות האספקה יוביל לעלייה חדה בעלויות היבוא והיצוא והמשלוחים, מה שיוביל לעלייה במחירים לצרכנים, זאת לאחר שהחברות כבר התאימו עצמן לעלויות החדשות בעקבות השיבושים בים האדום בשל התקפות החות'ים. "אנחנו לא רוצים שביתה, אבל אני חושב שעלינו להתכונן לכך שתהיה אחת", אמר טום מדרקי, סגן נשיא של איגוד מותגי הצריכה. "הולכת להיות לה השפעה חמורה על הכלכלה".
בשנה שעברה היו עיצומים בנמלים בקליפורניה, אך השביתה הארוכה האחרונה הייתה ב-2002 אז נעצרה העבודה בנמלים בחוף המערבי למשך 11 ימים. הסגירה הזו עלתה מיליארד דולר ביום וגרמה לעיכובים של חצי שנה.
נשיא פדרציית הקמעונאיים הארצית ג'ונתן גולד הזהיר כי אם השביתה תימשך "יותר מימים ספורים" הצרכנים ירגישו במחסור ובמחירים הגבוהים יותר. חשש כבד הביעו גם יצרני המזון הארוז, שלטענתם לא יוכלו לשנות את מועדי המשלוחים או היעדים כי רבים מהרכיבים שהם מייבאים מתכלים. "זה לא משהו שקל לפתור", סיכם מרדקי. "אנחנו פסימיים בשלב זה".