סין נגד העולםסיכון ל- 30% מהסחר הגלובלי עקב השאיפה הסינית לשליטה בים סין הדרומי
סין נגד העולם
סיכון ל- 30% מהסחר הגלובלי עקב השאיפה הסינית לשליטה בים סין הדרומי
הציר הקריטי למעבר סחורות בים סין הדרומי עלול להיפגע עם ריבוי התקריות האלימות באזור. בוושינגטון גובר החשש כי סין תפלוש לטייואן בקרוב, והסלמה זו מגבירה את החשש מפני פגיעה בתעבורה הימית שתתווסף למשבר החות'ים ותגביל עוד יותר את המעבר בנתיבי הסחר העולמיים
ההשפעה של סין על התעבורה העולמית של סחורות איננה רק בהיקפי היצוא המוגברים. התנהלותה בים סין הדרומי, שם היא שואפת היסטורית לעליונות, עלולה לפגוע בציר ימי קריטי שבו עוברים מדי שנה כ־30% מהסחר הימי הגלובלי.
ים סין הדרומי שוכן בין דרום סין, טייוואן, הפיליפינים, אינדונזיה, וייטנאם, תאילנד, קמבודיה ומלזיה. בשבועות האחרונים התרבו התקריות האלימות באזור בין חיל הים הסיני לסירות אספקה פיליפיניות, העושות את דרכן לאיים קטנים שסין טוענת עליהם לבעלות. אירועים אלה מתווספים להתגרויות צבאיות של סין כלפי טייוואן, שהלכו והתרבו בשנה החולפת, כולל חדירת מטוסי קרב למרחב האווירי של האי. כתוצאה: בוושינגטון גובר החשש כי סין תנסה לבצע פלישה צבאית בהיקף מלא לטייוואן בעתיד הלא רחוק.
ברקע ההסלמה, ג'ייק סאליבן, יועצו לביטחון לאומי של הנשיא ג'ו ביידן, הגיע בשבוע שעבר לראשונה לביקור בהול בסין, זאת במטרה להפיג מעט את המתיחות הגוברת בין המדינות לקראת הבחירות לנשיאות ארצות הברית שיתקיימו בנובמבר. סין וארצות הברית שרויות מזה זמן רב בעימות מדיני חריף סביב המשבר במזרח התיכון, המלחמה באוקראינה, מלחמות סחר ובעיקר, כאמור, סביב הדרישות של סין לעליונות בים סין הדרומי.
ההסלמה במתיחות הבטחונית מגבירה את החשש מפני פגיעה בתעבורה הימית. זו, אם תתרחש, תתווסף למשבר החות'ים ותגביל עוד יותר את המעבר בנתיבי הסחר העולמיים. בתרחיש של הידרדרות, חברות תובלה יימנעו משיט באזור, מה שיוביל למחסור גלובלי בסחורות וללחצים נוספים על המחירים.