סגור
קמלה האריס באירוע בחירות במישיגן ארה"ב אוגוסט 24
קמלה האריס (צילום: AP)

ביידן: ״צריך לסיים את המלחמה״; האריס: ״"כשאנחנו נלחמים - אנחנו מנצחים"

בוועידה הדמוקרטית בשיקגו אמר נשיא ארה"ב כי "הרבה אנשים נהרגים משני הצדדים, וצריך לגמור את זה. ההצעה שהצגתי מקרבת אותנו להפסקת אש יותר מכל נקודה עד כה". עשרות פרו-פלסטינים ניסו לפרוץ מחסום משטרתי, מוחים הפריעו לנאומו. טראמפ: אם אנצח, אמנה את אילון מאסק לחבר קבינט או ליועץ 

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, היה הנואם המרכזי ביום הפתיחה של הוועידה הדמוקרטית בשיקגו. עם עלייתו לבמה, לאחד הנאומים החשובים האחרונים בקריירה הפוליטית שלו, האלפים בוועידה זיכו אותו בתשואות במשך דקות ארוכות. "תודה רבה, תודה רבה, אוהב אתכם", הוא אמר, ומחה דמעה מעינו.

"לפני כמה ימים, הצגתי הצעה חדשה שקירבה אותנו להפסקת אש יותר מכל נקודה מאז 7 באוקטובר", אמר ביידן. "אנחנו עובדים מסביב לשעון כדי למנוע מלחמה רחבה יותר, להחזיר את החטופים ולהכניס סיוע לעזה עכשיו. וסוף סוף לסיים את המלחמה הזו".
מעט לפני כן ניסו פרו-פלסטינים להפריע לנאומו, והניפו שלט: "הפסק לחמש את ישראל". הקהל שזיהה אותו קרא "אוהבים את ג'ו", והיה גם מי שניסה לקרוע את השלט. לא ברור אם ביידן כלל זיהה זאת, אבל על המפגינים הוא אמר: "הם צודקים, הרבה אנשים נהרגים משני הצדדים, וצריך לגמור את זה. אנחנו צריכים להחזיר את כל האמריקנים הביתה".
בתו אשלי היא שהציגה את הנשיא: "אתה תמיד אומר לנו, אבל אנחנו לא אומרים לך מספיק - אתה אהבת חיינו". הגברת הראשונה ג'יל דיברה לפניה, ואמרה כי ההחלטה לא לרוץ לכהונה שנייה הייתה אולי ההחלטה הגדולה ביותר בקריירה הפוליטית של בעלה, והגיעה רק אחרי חשבון נפש ממושך. "יש רגעים שאני מתאהבת בו כל פעם מחדש", אמרה לקהל.
אלפי פרו-פלסטינים הפגינו סמוך לוועידה עם תחילתה, ועשרות מהם פרצו מחסום משטרתי ליד אולם ה"יונייטד סנטר" שבו היא מתקיימת, בעת הגעתו של הנשיא ג'ו ביידן למקום. המוחים קראו לעבר הנש, א "ג'נוסייד ג'ו" וניסו לפרוץ מחסום נוסף תוך שהם משליכים שלטים לעבר כוחות הביטחון במקום, אך הם נהדפו על-ידי השוטרים.
המועמדת מטעם המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, קמלה האריס, עלתה בהפתעה לבמה בוועידה, והודתה לביידן. "תודה על כל מה שעשית, אנחנו אסירי תודה לנצח". היא הוסיפה: "בבחירות בנובמבר נגיד כולנו שאנחנו צועדים קדימה באופטימיות ובתקווה. כשאנחנו נלחמים - אנחנו מנצחים".
חברת בית הנבחרים אלכסנדרה אוקסיו קורטז, הנחשבת לאחת מה"סקווד" - חברי הקונגרס מהאגף השמאלי במפלגה הדמוקרטית - נאמה בוועידה וכשהציגה את הסיבות לתמיכתה בהאריס אמרה כי היא "עובדת ללא לאות" להגעה להפסקת אש בעזה ולהחזרת החטופים. ההצהרה הזו זיכתה אותה בתשואות.
מושל מדינת פנסילבניה, היהודי ג'וש שפירו, שהיה מועמד לתפקיד סגנה של האריס, אמר בנאומו כי "לא הייתה אנטישמיות בהחלטתה שלא לבחור אותי". הוא תקף את המועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ, ציין כי הוא "האדם האחרון שיכול לדבר על אנטישמיות", והוסיף: "טראמפ קרא לנאצים שצעדו בשארלוטסוויל 'אנשים טובים'". שפירו התייחס למלחמה בעזה, והדגיש כי "אפשר להרגיש שבור לב גם מאירועי 7 באוקטובר וגם מאובדן חיים בעזה".
במקביל, אמר טראמפ בריאיון לסוכנות הידיעות רויטרס כי אם ייבחר, הוא ימנה את המיליארדר אילון מאסק "כחבר קבינט או כיועץ". בציוץ שפרסם זמן קצר לאחר מכן מאסק, הבעלים של X (טוויטר לשעבר), הוא כתב שם: "אני מוכן לשרת".